Veronica Guerin (2003.)

Piše: Izabela Laura

Veronica Guerin (2003., 98 min.)

Redatelj: Joel Schumacher

Glume: Cate Blanchett, Gerard McSorley, Ciarán Hinds, Brenda Fricker, Colin Farrell

 

Napad na demokraciju, tako je irski predsjednik Taoiseach John Burton nazvao ubojstvo Veronice Guerin. I bio je u pravu.

Ta je istraživačka novinarka, unatoč brojnim prijetnjama i napadima kojima je bila izložena skupa sa svojom obitelji, uporno radila na razotkrivanju dilerskih magnata u Dublinu sve dok se šest metaka ispaljenih u njeno tijelo 26. lipnja 1996. nije pobrinulo da trideseosmogodišnja Veronica ne napiše više ni riječi.

Novinarka The Sunday Independenta postala je irska heroina i simbol nepokolebljive borbe protiv kriminala i droge, ali i one za osnovna ljudska prava mišljenja i izražavanja. Nju je ta borba odvela u smrt, a Irsku do promjene Ustava i osnivanja CAB-a, agencije za borbu protiv organiziranog kriminala u Irskoj.

Priča o Veronici Guerin (2003.) biografska je drama/triler koja prati život naslovne junakinje u razdoblju od 1994. godine, kad je počela istraživati o šefovima irskog drogeraškog podzemlja, pa do njezine smrti dvije godine kasnije.

Veronica Guerin (Cate Blanchett) novinarka je koja, uz svoj posao, sina Cathala (Simon O’Driscoll) i supruga Grahama (Barry Barnes), obožava (pre)brzo voziti. Ali ona je Veronica Guerin, žena čijem šarmu ne odolijeva ni sudac koji joj sudi za prekršaje, a niti sitni kriminalac John Traynor zvan Trener (Ciaran Hinds), jedan od njenih izvora. Ali kada  Veronica počne postavljati pitanja o tome tko stoji na čelu drogeraške mafije, i Traynor će joj okrenuti leđa. Ako želi otkriti istinu, Veronica će biti prisiljena sama otići po nju tamo gdje sve počinje, u samo srce priče.

Joel Schumacher, ono nesretno ime između Burtona i Nolana koje se zaobilazi kada se govori o ekranizacijama priče o čovjeku–šišmišu, autor koji je, osim famoznog Batmana zauvijek i Batmana i Robina, potpisao i režiju Telefonske govornice i Fantoma u operi, ovdje je napravio sasvim solidan uradak. Kao trileru, Priči o Veronici Guerin nedostaje napetosti i iščekivanja, no čini mi se da to ide u prilog realističnosti u prikazu priče. Cijeli film slijedi jedan isti, mirniji ton iz kojeg rijetko što iskače, a takva je i glazbena podloga od koje bih svakako izdvojila pjesmu The Fields of Athenry. Nema emotivno nabijenih scena u holivudskoj maniri, a scenarij je lišen ‘velikih’ govora i patetike. Gledatelju se samo nešto pokazuje, sugerira, a njemu je prepušteno da donosi zaključke, čak i kada se radi o prizorima poput onog u kojem se djeca od nekoliko godina na ulici igraju špricama, a takvi prizori, koncentrirani na detalje, na neki slučajno uhvaćeni trenutak, najbolje dočaravaju atmosferu pakla droge, ne samo onih koji je konzumiraju i dilaju, već i onih koji tome moraju svjedočiti.

Adut ovog Schumacherovog uratka svakako je uvjerljiva glumačka izvedba gotove cijele ekipe, pa čak i onih čija je prisutnost mjerljiva u sekundama, kao ona Collina Farella. Tu je i Gerard McSorley, koji je izvrsno utjelovio hladnokrvnog i psihopatski nastrojenog dilerskog magnata Johna Gilligana, te svi oni ovisnici, kurve i ostali sitni kriminalci zbog kojih prikazana priča dobiva na realitetu. I dakako, fantastična Cate Blanchett. Njena Veronica istinita je i kao užurbana novinarka koja licem u lice stoji s najvećim kriminalcima Irske, i kao uplašena majka koja se ne stiže posvetiti sinu koliko bi htjela, i na kraju krajeva žena u čijoj se podsvijesti krije strah zbog slutnje o kraju kakav neminovno čeka ljude poput nje.

Njen je lik uglavnom prikazan izvana, a kakve su se sve borbe odvijale u njoj daje nam se tek naslutiti kroz poneki detalj poput prikaza načina na koji vrti kanale na televiziji nakon što je napadnuta, i kroz tek koju scenu s majkom i suprugom. Uostalom, tko je osim same Veronike znao kako je to živjeti i znati da svaka riječ koju napišeš može biti ona koja će prekinuti život tvog djeteta. A prestati ih pisati značilo bi pristati ne govoriti, živjeti u šutnji i strahu, biti rob. Dopustiti njima da pobjede, and they are not going to win, kaže Veronica u jednom intervjuu.

Priča o Veronici Guerin u prvom je redu priča o novinarki. Ostvarenje koje vas, unatoč težoj tematici, neće izmoriti. Ali može podsjetiti da borba za pravo govora i dalje traje. I gubimo je, a ne bismo smjeli.

Leave a Reply

Your email address will not be published.