Soderbergh: Naš film o Riefenstahl nitko ne bi otišao gledati

Piše: Sven Mikulec

00

„Nakon što smo riješili cijeli kreativni problem i u glavi vidjeli cijeli film, shvatili smo da ga nitko ne bi otišao pogledati.“

Ovim je riječima Steven Soderbergh prokomentirao svoju već zaboravljenu ambiciju da snimi film o jednoj od najvažnijih filmašica svih vremena, kontroverznoj i omalovažavanoj Leni Riefenstahl.

Mali put u daleku prošlost – rođena 1902. godine, Leni je tridesetih godina snimila dva, iz umjetničkog pogleda, prilično znamenita filma. Trijumf volje (1935.), o čuvenom Hitlerovom skupu održanom u Nurnbergu godinu dana ranije, i Olimpija (1938.), prikaz berlinskih Olimpijskih igara, ušli su u povijest filmske umjetnosti, ali autorici donijeli zloglasnost i etiketu velikog simpatizera nacizma. Doživjevši impresivnu 101 godinu života, Riefenstahl je opovrgla da je ikad podržavala takve ideje i rekla da je „zgađena činjenicom da je njen film (Trijumf volje) korišten u takve propagandne svrhe“. „Žena koju ste voljeli mrziti“, kako su je britanski mediji nazivali, neovisno o prtljazi koju je morala ponijeti nakon kraja Drugog svjetskog rata, generalno je smatrana iznimno vrijednom filmašicom i kao takva je valjda zaslužila, puno više nego neki drugi, jedan pošteni biopic.

Soderbergh i scenarist Scott Z. Burns (Bourneov ultimatum, Nuspojave) radili su na razvijanju te ideje, ali su na kraju odustali i ishodili zeleno svjetlo studija za Contagion.

„Vjerovali smo da imamo zanimljiv pristup: vidjeti možemo li natjerati publiku da navija za nju i da Hitlera i Goebbelsa doživljava nekom vrstom studijskih glavešina“, objasnio je Soderbergh svoju namjeru. „Naš posao ne bi bio da osuđujemo svoje likove, nego da prikažemo stvari iz njihova kuta gledanja na način na koji bi ih oni željeli da ih predstavimo. Pomislio sam – wow, stvarno bi bilo zanimljivo kad bismo kroz 90 minuta nekako uspjeli uvjeriti publiku da navijaju za nekoga tko je vjerojatno, na jednom nivou, bio prilično užasan.“

Tako je govorio prije par godina, a nedavno se opet osvrnuo na ovu temu.

„Film, dakle, ni u jednom trenutku ne napušta njezin kut gledanja, i uopće se ne bavi nikakvim pitanjima morala. Koncipiran je tako da navijate da ona pobijedi i završava s njom na pozornici nakon premijere Trijumfa volje, publika je gađa ružama i ona jednostavno cvjeta.“

Iz nekog razloga, Soderbergh i Burns zaključili su da ovaj film ne bi napunio kino dvorane i zaigrali na sigurno sa Zarazom, koja je na uloženih 60 milijuna dolara utržila 135. Sa snažnom ženskom ulogom i pametno napisanim scenarijem, ne vidim zašto ovaj film ne bi bio pun pogodak. Možda Amy Adams? Holivudski studiji, izvadite ovaj pitch iz koša za smeće, zavrnite rukave, skupite lovu i prionite poslu. Ne budite leni.

 

Cijeli Trijumf volje dostupan je na YouTubeu:

Leave a Reply

Your email address will not be published.