Projekt: Vještica iz Blaira (1999.)

Piše: Izabela Laura

Projekt: Vještica iz Blaira (The Blair Witch Project, 1999., 81 min)

Redatelj: Eduardo Sanchez, Daniel Myrick

Glume: Heather Donahue, Michael C. Williams, Joshua Leonard

 

Sve počinje s idejom, a Eduardo Sanchez (Altered, Book of Shadows: Blair Witch 2) i Daniel Myrick (The Objective, Book of Shadows: Blair Witch 2) imali su vraški dobru ideju kad su s nekoliko desetaka tisuća dolara uspjeli zaraditi 248 milijuna i to za film koji je sniman samo osam dana. Film koji spada među najuspješnije nezavisne filmove, s jednim od najstravičnijih završetaka čiji sadržaj još i dan danas izaziva diskusije – Projekt: Vještica iz Blaira.

Da, neki ljudi imaju smisao za napraviti priču… ili se mi suviše lako damo zavesti?

U listopadu 1994. godine trojica studenata, Heather, Joshua i Michael, krenuli su za vikend u šume Burkittsvillea kako bi istražili legendu o vještici koju povezuju s nestancima djece i nerazjašnjenim ubojstvima koji su se odvijali prethodnih stoljeća u tom mjestu (stari naziv mjesta: Blair). Opremljeni s dvije kamere i spremni razotkriti jezivu tajnu koja već desetljećima priječi stanovnike merilendskoga gradića da odlaze u šumu, studenti će vrlo brzo izgubiti početni entuzijazam kada shvate da su se izgubili i da povratka kući – nema. Godinu dana nakon njihova nestanka, pronađena je videosnimka njihova putovanja i predstavljena kao film – Projekt: Vještica iz Blaira.

U moru Carpenterovih i Cravenovih serijskih ubojica s motornim pilama, noževima i drugim prigodnim dodacima, Sanchez i Myrick publici su ponudili nešto drugačije: iskoristili su ljudski strah prema nadnaravnom i gubitku kontrole, dobro poznatu fascinaciju dijelom povijesti u koji je urezan pojam vještičarenja i magije, prebacili ih u dvadeseto stoljeće te publici, koja je čeznula da bude začarana, podmetnuli fikciju kao zbilju.

Upravo je to uzrok prašine koja se podigla oko filma i koja je inače miran gradić napunila blerskim fanaticima koji su – mada je većina filma snimana u Seneca Creek State Parku – čak čupali lokalne prometne znakove kako bi sačuvali suvenir s mjesta kojeg je opsjela vještica.

Tu zapravo nema ništa čudno jer gledati posljednu snimku troje mladih ljudi koji su nestali u šumi u potrazi za vješticom u kojoj se prikazuju jezive okolnosti tog sudbonosnog puta (hrpe kamenja poredane oko njihova šatora, čudni zvukovi po noći kojima nisu mogli ući u trag) te spoznati da tamo negdje  u nekom zakutku postoje sile i bića koja imaju moć da u nas posiju takav strah – koji je možda gori od smrti – čije postojanje i djelovanje ne možemo dokazati, niti spriječiti, kojima se ne možemo oduprijeti, ali ponajviše činjenica da priče kojima su nas plašili dok smo bili djeca i nisu samo priče, da magija postoji, odnosno da postoji onaj koji ima moć da njome upravlja, pomalo vas paralizira.

Od svih podataka na koje možete naići kad se spominje Vještica iz Blaira, teško je razaznati što je istina, a što laž. No mora se priznati da se od legenda o tzv. vještici Elly Kedward (anagram za mistika iz 16. stoljeća Edwarda Kelleya) – the Blair Witch – koju su 1785. neka djeca optužila za vještičarenje, a koja je potom nestala u blerskoj šumi, pomalo stresete. A to je bio samo početak. Priče o nestaloj djeci, ekspediciji koja je tražila nestalu curicu, a koja je, ne pronašavši je, pronađena ogoljena na Coffin Rocku, s izvađenim crijevima i raznoraznim znakovima urezanim po tijelu, zatim monstruozni zločin ‘Napokon sam završio’ Rustina Para (asocijacija na Rasputina) četrdesetih godina prethodnog stoljeća koji je na isti način ubio sedmero djece izjavivši kako mu je to naredila stara žena, bile istinite, poluistinite ili lažne –sve su povezane s fenomenom vještice za čije su stvaranje redatelje inspirirala legendarna salemska suđenja vješticama.

Što se tiče ekipe koja je radila na ovom mockumentaryju – s obzirom da je cijeli film niz improviziranih i amaterski snimanih scena – najteži, odnosno, najvažniji posao imali su upravo glumci – Heather Donahue, Michael C. Williams, i Joshua Leonard. Promrzli i izgladnjeli u filmu (i na setu), svoj su posao obavili i više nego dobro. Njihove reakcije su prirodne i to je ono što plaši. Poigravajući se s psihom izgubljenih-u-vremenu-i-prostoru  studenata, ‘vještica’/redatelj (ni glumci nisu znali što ih sve čeka) poigrava se s nama, jer na kraju krajeva i mi smo ti isti studenti, u nerazjašnjivom krugu smrti u kojem se na svakom sljedećem koraku nalazi trag koji nagovještava njen dolazak, ali kojeg nitko od njih ne prihvaća i uzaludno se, poput ribe na suhom koprca pokušavajući uhvatiti nit iz tog pakla tjeskobe i panike, i straha, neprestanog straha koji ih dovodi gotovo do ludila.

Već sam jednom naglasila strah koji u nama izaziva spoznaja o bezrazložnom nanošenju zla. Mada iza ove priče ne stoji sasvim bezrazložno nanošenje zla – ‘vještica’ je nepravedno optužena ili je pak otkriveno ono što je trebalo ostati skriveno, pa se osvećuje – ali činjenica jest da nevini (i znatiželjni ) umiru i nestaju, a ti isti (ne)svjesno možemo postati i mi. Ako vidimo ono što ne bismo trebali, ako zalutamo preduboko u svijet koji možda ne treba izvlačiti na danje svjetlo, mogli bismo platiti cijenu puno skuplju nego što pomišljamo kad idemo grlom u jagode. Vještica iz Blaira je fikcija, i ono što ostaje od filma kad se to razjasni, nije ni upola strašno kao dok to percipiramo kao stvarnost. Ali unatoč tome ostaje neka prikrivena jeza, sumnja i strah – jer tko može jamčiti da nešto tako moćno poput magije ne postoji?

Pola stoljeća horror filma:

The Innocents (1961.)
Village of the Damned (1960.)
Repulsion (1965.)
Rosemary’s Baby (1968.)
Night of the Living Dead (1968.)
Spalovac mrtvol / The Cremator (1969.)
The Last House on the Left (1972.)
Jaws (1975.)
Profondo Rosso / Deep Red (1975.)
The Omen (1976.)
Eraserhead (1977.)
Halloween (1978.)
The Fog (1980.)
Cannibal Holocaust (1980.)
Friday the 13th (1980.)
The Entity (1982.)
Poltergeist (1982.)
Videodrome (1983.)
Nightmare on Elm Street (1984.)
The Hitcher (1986.)
Near Dark (1987.)
Flatliners (1990.)
Jacob’s Ladder (1990.)
The Silence of the Lambs (1991.)
Bram Stoker’s Dracula (1992.)
Dellamorte Dellamore (1994.)
Scream (1996.)
Ringu (1998.)
Vampires (1998.)
The Blair Witch Project (1999.)
Stir of Echoes (1999.)
Odishon (1999.)
What Lies Beneath (2000.)
El espinazo del diablo (2001.)
Dog Soldiers (2001.)
The Forsaken (2001.)
28 Days Later (2002.)
Ju-on / Kletva (2003.)
Haute tension (2003.)
A Tale of Two Sisters (2003.)
Shutter (2004.)
The Descent (2005.)
30 Days of Night (2007.)
The Mist (2007.)
El orfanato (2007.)
The Orphan (2009.)
Los Ojos de Julia (2010.)

6 komentara za “Projekt: Vještica iz Blaira (1999.)

  • Geri says:

    izvrstan, pametan, jedan od najboljih

  • Anonymous says:

    molim vas gdje se moze pogledati ovaj film 😀

  • Hrvoje says:

    Evo ovdje možeš pogledati 😉

    http://oyo.novatv.hr/

  • Anonymous says:

    Film je zakon!

  • Anonymous says:

    gdje se to može pogledati osim na OYO hr??

  • andrijana says:

    ovaj sam film gledala davno mogu vam reči da sam se malo naježila puno je toga u šumi bilo meni i u samom filmu bilo neobjašnjkivo ali je film o vještici iz bleira vrlo dobro snimljen priča se da su nestali dvoje ljudih u toj šumi 1984 i da nisu nikada pronađeni e sad dali je to istina neznam ali ja se nebi usudila uči tamu u tu šumu ja vjerujem dase tamo svašta dešava i događa a baš amerikancima vjerovati kad uđeš u šumu tamo je svaki dan se dešava ubojstva i još gorih stvarih tako da je sve moguče kod njih meni je bili na kraju jezivo kad je heather vrištala a machel tamo stoji hahahhaha izgledalo je koda da piški okrenit prema zidu hahahhaha to je sve

Leave a Reply

Your email address will not be published.