Jon Spaihts o originalnoj verziji scenarija za Prometeja

Piše: Valentino Bahun-Golub

Ono što jako frustrira kod Prometeja njegov je potencijal. Scenarij ima previše rupa. Činjenica da je marketing za Blu-ray morao biti „Questions Will Be Answered“ je apsurdna. Ovo nije Lost. Ovo je film, i pitanja su ili odgovorena ili su namjerno ostavljena dvosmislena.

(Slijede ogromni SPOILERI)

Na nedavnoj konferenciji za Blu-ray izdanje, Charles De Lauzirika, koji je radio na posebnim dodacima, rekao je da je Fox želio produženo izdanje filma. Međutim, Scott je odbio, objasnivši da je verzija koju smo gledali u kinu bila „redateljeva verzija“. (Isto to je rekao i za Aliena.) Blu-ray će ipak sadržavati 35 minuta izmjenjenih, produženih i izbrisanih scena, no Scott ih nije želio ubaciti natrag u film. Nadalje, više materijala neće ispuniti rupe u scenariju.

Kao što sigurno znate, Prometej je započeo kao prequel Alienu, ali se s vremenom transformirao u pseudo-prequel koji je labavo vezan za film iz 79′. U originalnom scenariju Jon Spaihtsa, xenomorphi su više prevladavali, i služili su kao inspiracija za scene koje su ostale u finalnoj verziji.

Na primjer scena u medicinskoj kapsuli je inspirirana Spaihtsovom željom da vidimo preživljavanje probijanja prsa:

„Jedna od stvari koje sam shvatio je da nismo vidjeli klasičnu scenu Alienovog probijanja prsa. I stvarno me zaintrigirao pojam da lik može biti zaražen parazitom i znati da dolazi, znati da ima samo par sati, i da mora koristiti medicinsku napravu, dizajniranu da produži život istraživačima na stranim mjestima. Naša heroina imala bi kratko vrijeme da dođe do stroja i izvadi stvar iz sebe. To je bila vrlo krvava scena i odigrava se više-manje kao i scena u filmu. Glavna razlika je u koreografiji. Na kraju scene kako sam je ja zamislio, heroina uspije izvući stvorenje iz sebe i ono je izbačeno iz kapsule, a ona ostaje zaglavljena unutra, u filmu je to obrnuto.

Onda ona konstantno pada u nesvijest i budi se i tako nekoliko sati dok je stroj sastavlja. Kako se vraća k svijesti, vidi da stvorenje raste vani u kabini i čak ubija ljude. Tako da kad ona konačno izađe iz kabine 8 sati kasnije, stvorenje je na brodu i dosta veliko da bude prava prijetnja.  To je bio originalni koncept te scene.

A to kako se ona brzo oporavi od operacije – pa, to je bio dugotrajan proces u mom izvornom planu. Moj scenarij je dobio niz izmjena kako smo radili na njemu, i onda je Damon došao i napravio neke ključne izmjene. Ali ta scena i njeno mjesto u priči bila je jedno od sidrišta.“

Zvuči kako u Spaihtsovoj verziji ne bismo vidjeli klamanje Shawina trbuha i uletavanje u akciju, gdje se publika pita kako joj se crijeva ne izliju van.

Dakle, što je bio uzrok izostanka xenomorpha iz Spaihtsovog filma? Studijski glavešine.

Spaihts objašnjava:

„Veliki pritisak dolazio je visoko iz studija; željeli su napraviti nešto originalno, a ne još jedan film iz franšize. Glavi pritisak je bio na novoj mitologiji Prometeja, a Alien okrenuti daleko od sebe.“

Tu se vide izmjene koje je Lindelof napravio, kao naglašavanje crne sluzi i posudama preko facehuggera i jaja. No, Spaihts kaže da glavnina akcije dolazi iz njegove verzije:

„Bio je crni mutagenski spoj koji može promijeniti ljude na nezamislive načine, Fyfield se pretvorio u čudovište i postao opasnost svojom krivicom, i naravno Inženjeri, Space Jockeys, bili su jako opasna stvorenja. I u mom scenariju smo uskrsnuli jednoga i on je otkinuo Davidu glavu. Veliki dio pokolja u filmu postojao je i scenariju koji sam ja napisao, ali xenomorphi su bili glavna izmjena, kao i gomilanje te crne tekućine za razliku od jaja.“

Kad smo već kod facehuggera, jedna osobito kul scena iz Spaihtsove verzije nije završila u filmu jer se Fox htio odmaknuti od xenomorpha. Spaihts je imao puno krvaviju scenu zaraze Hollowayja i kako je njegova zaraza povezana sa Shaw:

„Imao sam facehuggera u svom originalnom scenariju. David, fasciniran znanosti Inženjera, ne zagadi Hollowayja sa crnom tvari namjerno. Umjesto toga, Holloway skida kacigu u odaji, onesvjesti se, „facehuggan“ je, i probudi se ne znajući što se dogodilo s njim i vrati se na brod. U mojoj verziji, on se vrati u kabinu, zagrli Shaw kojoj je drago da ga vidi jer se bojala da je umro, i njih dvoje vode ljubav. I dok oni vode ljubav, njegova prsa se rastvore i on umre. Tako da je scena sexa zapravo moja samo bez eksplodiranja! Bio je to kaos.“

Spaihts je također imao svašta u planu i za Davida i zašto on postane tako fasciniran Inženjerima, iako njegovom Davidu nedostaje finoće i suptilnosti lika u finalnoj verziji:

„Naposljetku, David, fasciniran tim bićima, počinje zavlačiti misiju i odlazi sam, jer misli kako on zbilja pripada Inženjerima. Oni su dovoljno pametni i sofisticirani i veliki da bi mu mogli biti par. On gaji duboki prezir prema svojim ljudskim stvaraocima. Tako da ga u jednom trenutku Shaw ide spriječiti, no on ju veže i namjerno izlaže facehuggeru. On pomiluje jaje otvori ga i izađe facehugger. David ne miriše kao čovjek – njegov dah nije vlažan – tako da on rukuje stvorom kao macom. Ne želi njega, nije mu zanimljiv. No onda ga izloži njoj i on napada. Prvo se igra s njom malo, i onda ga pusti da je primi. Tako je u mojoj verziji Shaw ugrađen parazit kojeg je morala ukloniti u medicinskoj kapsuli.“

Spaihts priznaje da je njegov David brutalniji nego onaj u filmu. Scenarist dodaje da u njegovoj verziji, svršetak između Davida i Shaw ostaje nejasan:

„Ostavio sam njih dvoje na površini te planete. Jasno je da će David i Shaw morati raditi zajedno kako bi preživjeli. Onaj kadar broda kako odlazi u filmu fokusiran je na određeni ishod, dok je moj kraj ostao otvoren za štogod će se dogoditi sljedeće.“

No, on i Scott su imali ideju kako žele nastaviti ako Prometej bude uspješan. Kaže kako bi njegova trilogija „obuhvaćala dolazak Yutani Company i još par bitnih stvari oko samih Inženjera: otkrivanje dodatnog velikog dizajna Inženjera, i mogućnost traženja njihovog planeta.“

Leave a Reply

Your email address will not be published.