Flatliners (1990.)

Piše: Danijel Špelić

Flatliners (1990.)

Redatelj: Joel Schumacher

Glume: Kiefer Sutherland, Kevin Bacon, Julia Roberts, William Baldwin, Oliver Platt, Hope Davis

 

Postoji li život nakon smrti? Jednostavno pitanje, odgovor bi trebao biti isto tako jednostavan. Ili možda ne? Stavimo na stranu sve ono što nas čini osobom takvom kakvom jesmo; odgoj, obrazovanje, vjerovanja, i zapitajmo se jedno pitanje – što ako bi na drugoj strani dočekali sami sebe? Koncept Raja i Pakla u različitim kulturama diljem svijeta definira se različitim prikazima i pojašnjenjima, no ako izuzmemo globalnu skalu sličnosti, kako bi se pojedinačna osoba snašla u nečemu tako općenitom? Odgovor nije jednostavan, što me dovodi do drugačijeg koncepta: što ako druga strana predstavlja ono najbolje ili najgore iz naših života? Intrigantna i poticajna ideja, svedena na golu osnovu onoga što čovjeka čini čovjekom, i to da sami kreiramo vlastite utopije samim time kako vidimo život oko nas. Znam, uvod je malo čudan, ali kako se radi o jednom od najoriginalnijih nadnaravnih trilera, red je i da bude predstavljen… drugačijim načinom.

U svijetu nadnaravnih događaja, grupa nadobudnih studenata medicine ne bi trebala biti ništa neobično, život i smrt njihov su način života, ali pravi zaplet počinje onda kad shvate da to nije dovoljno. Da bi doživjeli drugu stranu trebaju tamo doslovno i prijeći, a jedini način da se to postigne je – smrt. Ideja je jednostavna, izazivanjem kliničke smrti, svaki od njih će doživjeti nešto neodređeno, povezano s njima samima i podložno različitim interpretacijama. No samo razumijevanje toga postoji li život nakon smrti neće biti jednostavno pošto svatko od njih u svijet živih neplanski prenese i nešto puno mračnije od pukog osjećaja postojanja druge strane. Jer grijesi kojih se više ne sjećamo nisu nikad u potpunosti zaboravljeni, oni samo čekaju da budu ponovo dio nas te time uzrokuju ili našu propast ili spas.

Čovjek je čovjeku najveći neprijatelj, no čovjek je sam sebi još gori neprijatelj, tu nekako leži osnovno načelo Flatlinersa, solidno prihvaćenog, ali jednako tako i diskutabilnog nadnaravnog trilera, s jakim elementima horora.  Kada grupa shvati da su svojim eksperimentom uspjeli dovesti natrag na svjetlo dana i neke davno zaboravljene grijehe, netko manje sposoban bi cijelu stvar sveo na orgiju krvavih efekata, ali Joel Schumacher ovdje vješto izbjegava jednu zamku. Upao je u drugu, ali o tome kasnije. Grupu sposobnih studenata čini cast koji ulijeva poštovanje, Kiefer Sutherland, Kevin Bacon, Oliver Platt, William Baldwin i Julia Roberts, a gdje je Baldwin najslabija karika lanca svojom slabom glumom. Ipak, ostali su uspjeli napraviti tako dobar posao, posebice Sutherland, da nije problem i prijeći preko nekih stvari.

Scenarij, pak, odiše svježinom, nečim novim, intrigantnim, što je za horor žanr uvijek dobra (pa čak i potrebna) stvar. Radnja nije poligon za efekte već za stvaranje neugodnosti, ne vjerujem da će film bilo koga baš klasično brecnuti (iako ima i par scena koje se igraju s takvim pristupom) ili natjerati da iskoči iz stolice, no element nadnaravnog, korištenje različitih osvjetljenja, kut snimanja – sve to izaziva onu vrstu neugodnosti kakvu obično izaziva nepoznato područje. Svaki grijeh je različit, svaki lik drugačiji i svaka situacija ima nešto drugačije u odnosu na drugu stranu. Tako imamo ljigavog tipa koji spava sa svime što nosi suknju i još to snima, imamo lika koji je bio klasični školski nasilnik, pa žensku koja misli da je skrivila smrt svojeg oca, a tu je i lik koji je i skrivio nečiju smrt, iako ne namjerno. Obrnuti poredak tako njima donosi ono što su oni priuštili drugima. I Schumacher se pokazao kao redatelj s osjećajem za glumce, svaki od njih  dobio je potrebnu minutažu da pokaže svoje umijeće te da razradi lik onako kako misli da je najbolje. Većina nije nešto posebno ni simpatična, ali je vidljiva evolucija od početne samodopadnosti do završne poniznosti, a prikazani nam put djeluje uvjerljivo i prirodno, bez prečaca da se zabavi publika.

Problem je samo u podkontekstu koji se neće svidjeti svima. Iako započinje kao klasični triler, pa ulazi u zonu nadnaravnog, te koristi elemente klasičnog horora, završnica se temelji na odavno ponavljanom konceptu – pokaj se i svi grijesi bit će ti oprošteni. Ta napadna i nimalo suptilna poruka katoličkog stajališta cijele priče (iako upakovana u zanimljiv ukrasni papir) nije nešto što bi trebalo postojati u filmu ovakve tematike jer se gubi osjećaj objektivnosti. Nije teško prepoznati ni ostale stvari (ako se igraš Boga, očekuj i kaznu) koje se ističu u inače odličnoj cjelini, a slučajno ili namjerno, takva atmosfera pokajanja ostavljena je za sami kraj, pa ne utječe bitno na doživljaj priče. Vječna pitanja o tankoj liniji koja dijeli život i smrt, grupa glumaca koja se zna nositi s izazovom, svježina materijala koja nikad ne zastarijeva, nije nikakvo čudo da se Flatliners uspio izvući iz gomile prosjeka samim time što je jednostavno – drugačiji.

Pola stoljeća horror filma:

The Innocents (1961.)
Village of the Damned (1960.)
Repulsion (1965.)
Rosemary’s Baby (1968.)
Night of the Living Dead (1968.)
Spalovac mrtvol / The Cremator (1969.)
The Last House on the Left (1972.)
Jaws (1975.)
Profondo Rosso / Deep Red (1975.)
The Omen (1976.)
Eraserhead (1977.)
Halloween (1978.)
The Fog (1980.)
Cannibal Holocaust (1980.)
Friday the 13th (1980.)
The Entity (1982.)
Poltergeist (1982.)
Videodrome (1983.)
Nightmare on Elm Street (1984.)
The Hitcher (1986.)
Near Dark (1987.)
Flatliners (1990.)
Jacob’s Ladder (1990.)
The Silence of the Lambs (1991.)
Dellamorte Dellamore (1994.)
Scream (1996.)
Ringu (1998.)
Vampires (1998.)
The Blair Witch Project (1999.)
Stir of Echoes (1999.)
Odishon (1999.)
What Lies Beneath (2000.)
El espinazo del diablo (2001.)
Dog Soldiers (2001.)
The Forsaken (2001.)
28 Days Later (2002.)
Ju-on / Kletva (2003.)
Haute tension (2003.)
A Tale of Two Sisters (2003.)
Shutter (2004.)
The Descent (2005.)
30 Days of Night (2007.)
The Mist (2007.)
El orfanato (2007.)
The Orphan (2009.)
Los Ojos de Julia (2010.)

4 komentara za “Flatliners (1990.)

  • Deni Zgonjanin says:

    Odličan film, prvi put kad sam ga pogledao sam poželio studirati medicinu…

  • Maxima says:

    1990, – The year of afterlife :)

  • tom tomić tomislav says:

    hehe vidim da je mali oglas na forumu upalio, i neka, odlična stranica, a o filmu, prosjek prema dobrom, 7/10

  • bakero says:

    godine prolaze a on sve bolji i bolji

Leave a Reply

Your email address will not be published.