Farhadi, Sorrentino, Rosi i Ozon na ovogodišnjem Kustendorfu!

Piše: Sven Mikulec

214289959352bd8ce2587dc766251830_orig

Međunarodni filmski i glazbeni festival Kustendorf ove godine po sedmi put bit će održan u Drvengradu, na Mokroj Gori. Svatko tko voli filmove od 18. do 23. siječnja teško da ima bolje mjesto za uživanje u sedmoj umjetnosti.

Kusturica, osnivač i umjetnički direktor, domaćin, na uvodnoj konferenciji za novinare govori kako nikada za manje vremena nije sve organizirano, da se do prije mjesec i pol mislilo da festivala neće ni biti, iako magičnost programa ne otkriva takvu užurbanost (promjenom ministra kulture dolazi i potreban novac, kako bi festival i ove godine ostao postojati bez ijednog sponzora, kao neophodni preduvjet nezavisnosti). Interesantno je da redatelj govori o tome kako su najveća sredstva potrebna ne za privlačenje afirmiranih autora već za pokrivanje troškova onih mladih i neafirmiranih – studenata koji su sudionici natjecateljskog programa.

U natjecateljskom programu od pristiglih preko 400 kratkih filmova selektorica Dunja Kusturica izabrala je 15 te ćemo imati priliku vidjeti kako rade i razmišljaju autori iz Izraela, Singapura, Poljske, Francuske, Južne Koreje, Irana, Kine, Amerike, Meksika, Slovačke i Srbije. Žiri najboljima dodjeljuje jaja (zlatno, srebrno i brončano), a ovaj put ga čine Berenice Bejo (predsjednica), Guillermo Ariaga (Meksiko) i Srđan Koljević (Srbija).

1

Najatraktivniji dio festivala je programska cjelina Suvremene tendencije. Tradicionalne radionice držat će Asgar Farhadi (Iran), nakon što odgledamo Prošlost, Alexandros Avranas ( Grčka) s Gospođicom nasilje, Yuri Bikov (Rusija) i The Major, Paolo Sorrentino (Italija) i Velika ljepota, Gianfranco Rosi (Italija) sa Sveti GRA i Francois Ozon (Francuska) i Mlada i lijepa. Najavljeno je da će radionicu imati i Berenice, kao i da će biti prisutni Toni Servillo (Velika ljepota) i trenutno najutjecajniji francuski producent,  gdin Altmayer. Za one koji ne znaju – radionice su otvorene ne samo za sudionike festivala, počinju (uglavnom) nakon završene projekcije i sastoje se od uvodnog izlaganja redatelja, pitanja moderatora i pitanja iz publike. Program po danima još nije poznat.

Ovogodišnji plakat festival inspiriran je Munchovim Krikom i po Emirovim riječima na fonu tog promišljanja i osjećaja – da je došlo vrijeme za vrištanje, je i izbor tematske programske cjeline ’američki novi val’. „Da bismo podsjetili na vrijeme koje je zlatnim slovima ispisano u povijesti poslijeratne kinematografije ove godine smo stavili u program američki film sedamdesetih godina.“ On ovdje očekuje najživlju diskusiju – kojoj će i sam doprinijeti radionicom na zadatu temu. Izbor filmova je pao na They Shoot Horses Don’t They (Pollack), hit tadašnjeg Festa Soldier Blue (Nelson), film koji ’obitelj tretira kao mitsko mjesto čovjeka’ Five Easy Pieces (Rafelson) i Mean Streets (Scorsese), jedan od najutjecajnijih filmova tog perioda.

Muzički program otvara Mostar sevdah reunion (o uobičajenom konceptu festivala smo pisali), a u narednim danima slušat će se Mahala rai banda (Rumunjska), Riblja čorba (Srbija), Kusturica i The No Smoking Orchestra, da bi priču zatvorila Zaz. Dakle, otvaranje ne treba propustiti.

Završavajući izlaganje Kusturica kaže da „festival sve više liči na hiperbaričnu kulturnu komoru čije se posljedice ubrizgavanja velike količine filmskog i kulturnog kiseonika vide tek kasnije, kada mladi autori počnu stvarati filmove.“

Leave a Reply

Your email address will not be published.