28 dana kasnije (28 Days Later, 2002.)

Piše: Ana Zupcic

28 dana kasnije (28 Days Later, 2002., 113 min)

Režija: Danny Boyle

Scenarij: Alex Garland

Glume: Cillian Murphy, Naomi Harris, Megan Burns, Brendan Gleeson, Christopher Eccleston

 

Ova virusna apokalipsa iz britanske perspektive film je koji se prvenstveno svrstava u horore, ali ima i  humorističnih trenutaka, bolje ili lošije uklopljenih, za razbijanje sive atmosfere beznađa. Odlikuju ga jako dobra uporaba glazbene podloge, brza izmjena scena, obilje krvi, i naravno, uvijek simpatični Cillian Murphy i Brendan Gleeson.

Aktivisti za prava životinja upadaju u laboratorij želeći pustiti čimpanze na slobodu i pri tome ignoriraju upozorenja prisutnog znanstvenika, što se uskoro ispostavi kao katastrofalan potez jer su majmuni zaraženi ‘bijesom’. 28 dana kasnije, kurir Jim (Cillian Murphy) budi se u bolnici sam samcat, a uskoro vidi i da je cijeli London pust jer ga je poharao neobično snažan i smrtonosan virus. Nedugo nakon toga pronađe još dvoje nezaraženih ljudi, a nakon što jedino on i Selena (Naomi Harris) uspiju pobjeći pomahnitalim ‘zaraženima’, pronađu još i Franka (Brendan Gleeson) i njegovu kćer Hannah (Megan Burns). Svi četvero udružuju snage i odlučuju Frankovim taksijem otputovati prema Manchesteru, gdje se nalazi vojno sjedište za koje su čuli preko radija, a koje tvrdi da ima lijek za virus.

Svaki od glavnih likova ima samo jednu crtu koja ga definira. Frank je tata medo svojoj natprosječno spretnoj kćeri Hannah. Jim djeluje pomalo kao izgubljeni dječak, a ne kao netko tko bi se uopće bio sposoban boriti protiv crvenookih monstruma, dok se žilava Selena kojoj oružje nije strano drži onog da najjači opstaje. Ove njezine karakteristike naglašavaju se u prvoj polovici filma do granice iritantnosti, tako da nije jasno otkud nagli preokret kad odjednom postane Hannina zaštitnica, iskazujući gotovo majčinsku ljubav. Zanimljivo je i kako se njezina uloga dalje mijenja nakon što je Jim spasi. On joj govori da joj je dobro stajala crvena haljina (za razliku od njezina dotadašnjeg commando stila), a nakon toga Selena se još dodatno transformira i postaje ženska ruka u kući, šivajući odjeću i spajajući plahte na staroj mašini za šivanje. Daljnje tumačenje prepustit ću feminističkim analizama.  Za razliku od nje, Jimov razvoj išao je u suprotnom smjeru, jer u trenu kad je shvatio što Henry West (Christopher Eccleston) smjera, pretvorio se u überratnika i otišao ‘po svoju žensku’.

Glavna je zamjerka ovom filmu rez koji ga razdvaja na dvije bitno drugačije priče – a to u filmskom svijetu nikad ne završi dobro. Kao da početna ideja nije bila dovoljna za cijeli film, pa je trebalo ubaciti sekundarni zaplet. Dakle, onog trena kada stignu u okrilje bojnika Henryja Westa, odmah je jasno da nešto ne štima, kao da gledate nadrealnu večeru s Draculom. Ali umjesto da im popiju krv ili slično, vojnici namjeravaju djevojke seksualno iskoristiti i možebitno dati čovječanstvu nova pokoljenja – ali da bi sve to bilo moguće, najprije ih moraju odjenuti u iznimno lijepe crvene haljine baš po  njihovoj mjeri. Krenimo, dakle, redom. Svijet je na izdisaju, ne zna se ima li još zdravih ljudi, a vojnici će žrtvovati ovo troje koje ih se nekako domoglo? Usred virusne katastrofe postoji još i psiho-bojnik koji je vojnicima ‘obećao žene’? A žene je obavezno usred ove strke trebalo dotjerati prije ‘konzumiranja’ kao za bal, uz punu garderobu i šminku unaprijed spremnima među vojnom opremom? Hm.

Ali da kažem i nešto pozitivno, ‘zaraženi’ dosta uvjerljivo izgledaju, za razliku od ostalih filmova koje sam pogledala u sklopu ovog post-apokaliptičnog ciklusa. Ostale su im neke karakteristike zombija i iako ideja o iznimno progresivnu virusu koji postaje vidljiv u roku od 10 do 20 sekundi znatno olakšava posao likova, isto tako i ograničava mogućnosti priče, što znači da nitko svoju zaraženost ne može zatajiti. Možda je Boyle baš i htio izbjeći uporabu tog već izlizanog tajenja da bi dodatno ubrzao ritam filma –  istog trena vidi se tko je zaražen, brzo ga eliminiraju i šibaju dalje.

28 Days Later film je sumorne i sive atmosfere koja i priliči apokalipsi. Već spomenuti brzi ritam priče ne ostavlja prostora za razvoj likova ili za bavljenje filozofskim i ontološkim pitanjima, što lišava film bilo kakve dubine ili gledateljske empatije i velike uživljenosti. Ali s jednom stvari ipak se mogu definitivno složiti. U sličnoj situaciji, ja bih isto u supermarketu poharala police s čokoladom.

Ciklus post-apokalipse na FAK-u

On the Beach (1959.)

The Time Machine (1960.)

La Jetee (The Pier) (1962.)

Panic in Year Zero! (1962.)

The Last Man on Earth (1964.)

Planet of the Apes (1968.)

A Boy and His Dog (1975.)

The Noah (1975.)

Logan’s Run (1976.)

Stalker (1979.)

Mad Max (1979.)

Mad Max 2 (1981.)

Le Dernier Combat (1983.)

1984 (1984.)

Threads (1984.)

The Quiet Earth (1985.)

Akira (1988.)

Miracle Mile (1988.)

Delicatessen (1991.)

Twelve Monkeys (1995.)

Vodeni svijet (1995.)

The Matrix (1999.)

28 Days Later (2002.)

Reign of Fire (2002.)

Equilibrium (2002.)

Time of the Wolf (2003.)

Shaun of the Dead (2004.)

Children of Men (2006.)

28 Weeks Later (2007.)

I Am Legend (2007.)

The Dark Hour (2007.)

Blindness (2008.)

City of Ember (2008.)

The Road (2009.)

9 (2009.)

Knowing (2009.)

Zombieland (2009.)

Monsters (2010.)

The Book of Eli (2010.)

The Divide (2011.)

Fase 7 (2011.)

 

2 komentara za “28 dana kasnije (28 Days Later, 2002.)

  • mAKSWEL says:

    Komentiracu ovo prosim rijecima,u kratkim crtama.Film se moze gledat,gluma solidna..prica o zomijima stara ofucana,gledatelj ovog filma lako predpostavlja tok filma dakla zaplet los..ali zato je gledljiv.Moja ocjena 6/10

Leave a Reply

Your email address will not be published.