Pamtljive ženske akcijske uloge

Piše: Danijel Špelić

John Rambo, John McClane, James Bond, Jason Bourne… i lista se samo nastavlja. Muški akcijski junaci imaju sve – od izgleda pa do filmskog imena – zbog čega liste na kojima se pojavljuju djeluju poprilično šovinistički. Ženska strana djeluje dosta podcijenjeno naspram njih. Nije da nemaju i oni konje za utrku, počevši od Ellen Ripley, Sarah Connor ili Nikite, a ako ste malo smireniji tip gledatelja, Catherine Tremell, kojoj nije trebao arsenal oružja da pokori cijelu policijsku postaju, već par odličnih nogu. I danas je postalo popularno stavljati one najpoznatije na liste, a kad jedna Kristen Stewart iliti Bella Swan završi na listi kao reprezentativni primjer ženske akcijske uloge… onda znate da nešto nije kako treba. Zato odlučih napraviti nešto malo drugačije. U dubokoj filmskoj akciji iskopati trinaest uloga koje su odigrale reprezentativne glumice, čija su vam imena sigurno poznata, ali ona njihovih likova zasigurno ne. I kad ljudi kažu Ellen Ripley, svi znamo o kome se govori. No kad netko kaže Charly Baltimore… obično se upitnik pojavi iznad glave. To je posve razumljivo, vidjet ćete i zašto, no u duhu ravnopravnosti ovaj put nećemo brojčano rangirati dame s liste već ću ih nabrajati kako mi dođu pod ruku. Filmove ste zasigurno gledali, glumice zasigurno poznajete (ako ne, onda trebate još puno filmova pojesti za doručak) i kad vam idući put netko dođe i zamoli vas da nabrojite barem pet ženskih akcijskih likova… prvo napravite dobru okladu, a onda ih navedite čak dvadeset. I, naravno, kako je ovo pružanje šanse nepoznatima i ujedno produbljivanje vašeg znanja, tako ćemo izbjeći one najpoznatije jer tko je vidio otkrivati toplu vodu i govoriti o starim i poznatim stvarima. To nije zanimljivo. To nije izazov. To ionako rade svi.

Mallory KaneMallory Kane (Gina Carano)

Obično kad redatelj kojeg ne bi ni u snu povezali s akcijskim žanrom odluči napraviti jedan takav film, stvari ispadnu zanimljivo. Obično, ne uvijek. Kada je Stephen Soderbergh rekao da radi akcijski triler u rangu Bourne trilogije… hej, zvučalo je dovoljno zanimljivo da bude, pa, zanimljivo. Nažalost, to je sve i što je ostalo od cijelog projekta, zanimljiv eksperiment. Ipak, Soderbergh je napravio jednu dobru stvar; ulogu sposobne agentice koja rješava stvari na malo žešći, grublji, ali profinjeniji način odlučio je udijeliti glumici (heh, nazovimo je tako) koja zaozbiljno može premlatiti ne pola, već cijeli cast glumaca. Gina je u stvarnosti prvo bila profesionalni borac, stručnjak za borilačke vještine, a tek onda se prebacila na velike ekrane, zahvaljujući Soderberghu (kojemu nije strano takvo angažiranje – sjeća se netko porno dive Sashe Gray?). Njezina Mallory ekvivalent je Bondu, Bourneu i inim mužjacima koji obično zovu kaskadere da naprave njihov posao. Film ustvari vrijedi samo zbog nje i fajtova koji imaju jednu realnu koreografiju (to znači da obje strane popiju batina dok se mlate), a uvijek je lijepo vidjeti kad žensko lice pomete pod muškim. Gina je bez muke ostavila i dobar profesionalni dojam, potrebnu mirnoću, bez preglumljavanja ili izmišljanja tople vode, a bome ima i potrebnu karizmu da zadrži pozornost gledatelja čak i kad ne mlati nekoga. Film možda jest ispao mlaka voda, ali ženski pogled na svijet špijunaže zaslužuje priznanje, a kako je Gina tek krenula u pohod, držimo joj fige da napravi zanimljivu karijeru.

 

Jessie CrossmanJessie Crossman (Yancy Butler)  

Yancy je prvu pažnju privukla ulogom u američkom debiju Johna Wooa, Hard Trget. Rame uz rame facama kao što su Jean Claude Van Damme, Lance Henriksen i Arnold Vooslo. Kako Woo pohanu repu zna o profiliranju jakih ženskih likova, tako je ona bila hodajuća enciklopedija klišeja; dama u nevolji, nesposobna bez muškarca, pune oči divljenja… To nije uloga o kojoj pišemo. No, njezin drugi nastup koji je privukao pažnju jest onaj iz akcića Drop Zone provjerenog Johna Badhama. Jessie je čvrsta cura, pripadnik pomalo adrenalin junkie ekipe koja voli padobranstvo, ne libi se popiti litru hladne pive, složiti tipa na pod ako postane naporan i doslovce se bez padobrana izbaciti iz aviona. I pri tome dobro izgledati. Znam, nazovite me šovinistom, ali tako stvari stoje. Iako je glavnu ulogu u filmu imao Wesley Blade Snipes, ona mu je bila ravnopravan partner. Karakterizacija možda nije bila najsjajnija, ali kad izbjegnete klišeje (i radnju filma smjestite u okružje kojeg nema često u filmovima) već ste samim time napravili dobar posao. Nažalost, bez obzira što je Drop Zone bio ugodan hit i dočekan s finim kritikama, Yancy nikad nije izgradila akcijsku karijeru kao neke njezine kolegice, što je, ako pitate za skromno mišljenje autora ovih redaka, prava pravcata šteta.

 

Abigail WhistlerAbigail Whistler (Jessica Biel)

Blade, Van Helsing, Jack Crowe, Sam & Dean Winchester… Svi oni ubijaju vampire. I rade to dobro. Jedino Buffy strši k’o djevac (ili djevica) u javnoj kući među njima. Ali, da me ubijete, ja ne mogu nekoga tko se zove ”Buffy” prihvatiti kao opasnog killera. No Abigail već bolje zvuči. I kad doznate da je kći legendarnog Whistlera, onda je to još jedan plus. Tko je pak Whistler? Čovjek koji Bladeu radi sva oružja. Poznati filmski cool frajer, Kris Kristoferson. Abigail tako postaje suborac Buffy (vidite tu razliku u jačini imena?), no ne u istom svemiru jer ona je ustvari suborac Bladea, pa je pitanje tko kome tu ustvari pomaže. Ona ima sve što treba imati jedan lovac na vampire; cool pojavu (i zgodniju od svojih muških kolega) stav i karizmatičnost, a to nadopunjava okretnošću, dobrim tehnikama borbe i, naravno, ubojitim lukom i strijelama. Da treći dio popularnog filmskog serijala nije ispao takav… idemo reći promašaj pa što bude, njezin lik vrlo vjerojatno dobio bi i svoj film (tako je nekako izjavio David Goyer) jer su muški lovci na vampire postali dosadni već bogu i vragu, a Buffy nikad nije napravila tranziciju s malih ekrana na velike (iako, istini za volju, postoji film po kojem je napravljena serija samo što nema veze s istom) pa bi Abigail sasvim fino popunila prazninu u vampirskom svijetu. Nije da je to nešto naškodilo karijeri Jessice Biel, ali ne bih imao ništa protiv vidjeti je još koji put u klinču s Grofom Drakulom već kad ga je prvi put tako lijepo isprebijala.

 

Carolyn FryCarolyn Fry (Radha Mitchell)

Druga dama koja dijeli veliki prostor mračnog svemira (gdje nitko ne može čuti vaše krikove) i predstavlja skoro kategoriju za sebe. Zašto? O, kad pometete jednog Vin Diesela iz kadra onda možete napraviti gotovo sve. Doduše, on je bolje profitirao jer njegov lik Riddick uskoro dobiva i nove nastavke, ali prvim je dominirala plavuša sitnije građe koja je ostavila izvanredan dojam već u prvim scenama kad odluči jednostavno žrtvovati sve putnike ne bi li uspješno spustila svemirski brod koji će uskoro doživjeti bliski susret s tlom. Ne baš glasna, ne baš previše očita, Fry je ispala prirodni vođa i to bez forsiranja kvaliteta koje obično vidimo u muškim likovima, a usputno je svoj lik obogatila i poštenom glumom, što stvar čini i poštenom i ugodnom za gledanje. Dojam koji je u konačnici ostavlja njezin lik jest mješavina opreza, jakog samoočuvanja (dežurni moralisti bi imali što reći na temu onog početka), no i osjećaja da se, ako baš i nije potrebno žrtvovanje, može pomoći drugima, što njezin karakter čini puno dubljim od obične tvrde kučke kako je sve to moglo ispasti. Danas je u sjeni nabildanog ćelavca, no zato smo ovdje da ispravimo takve stvari, a da je redatelj David Twohy napravio odličan odabir govori i to da je Radha i danas aktualna na velikim ekranima, s pažljivo odabranim i efektnim ulogama (iako joj ovaj Silent Hill 2 nije baš trebao) što će reći da nije nužno da si pokopate karijeru nastupom u žanru koji oduvijek ima sklonost pojednostavljivanju stvari.

 

Wai LinWai Lin (Michelle Yeoh)

Već kad smo kod Jamesa Bonda, red je spomenuti i da lik slavi 50 godina postojanja. Hej, nije to mala stvar, dobro se čovjek drži. Nažalost, više od pola tog vijeka Bond djevojke imale su taj peh da budu… pa ništa više osim lijepog dekora i na usluzi naslovnom liku. Jednom kad čujete poznato ”Oh, James…” znajte da će se to otezati idućih 30 i kusur godina. 90-e su, osim što su uspješno oživjele već posustali serijal, donijele i malu promjenu na tom ženskom planu. Više nisu bile samo lijepi dekor, a bome nisu više bile ni potpuno bespomoćne. Prva koja je nešto napravila po tom pitanju jest Famke Jennsen i njezin ekstatični orgazam dok prazni spremnik AK-47-ice. Druga dama koja nešto vrijedi jest upravo Michelle. Malo zato što je to istok susreće zapad, pa malo zato što je ona u stvarnosti prvak borilačkih vještina, a i njezin je lik zanimljiva promjena od uštogljenih ljepotica jer, budimo iskreni, ona to nije. Mana priče jest što u svojoj nemaštovitosti, scenaristi su od nje napravili ženskog Bond klona. Da je ispalo dobro pokazuje i glasina da su je htjeli vratiti u serijal (Die Another Day) da bude dama koja će spasiti Bonda iz zarobljeništva. Ideja jako dobra, skoro bolja nego cijeli film. I šteta što to nisu napravili.

 

Eden SinclairEden Sinclair (Rhona Mitra)

Imamo ekvivalente Jamesu Bondu, Jasonu Borneu, pa čak i Johnu McClaneu… red je da  imamo i žensku verziju Snakea Plisskena. Oh, to zvuči tako… nezgrapno. Imamo lik koji se može mjeriti s Plisskenom, ali samo po settingu, ne baš i kvaliteti, ali nećemo biti izbirljivi jer svaka je promjena dobro došla promjena. I film je solidan, nećemo lagati, da je moglo malo bolje, moglo je, ali ni ovako nije loše jer ne može svatko raditi film kojemu je inspiracija kultni Bijeg iz New Yorka i napraviti posao bolji nego je original. Ono što je u ravnini originala jest lik Eden, sposobne časnice koja mora ući u područje zahvaćeno opasnim virusom i odvojeno karantenom ne bi li pronašla lijek za bolest. Iako je sam lik derivat već viđenog, ono što mu daje na kredibilitetu jest… pa to što je žensko (da, znam, opet sam šovinist) i to što je stvar odglumila Rhona. Ona kao takva ima sve potrebno da bude zanimljiva; izgled, karakter i karizmu (ne može baš svatko zamijeniti jednu Kate Beckinsale u Underworld filmovima) i pojam-dva o glumi. A Eden je lik koji također ima sve potrebno da zadrži pažnju gledatelja; izgled, stav, ostavlja dojam sposobne časnice, no s natruhom ranjivosti prijeko potrebne da lik funkcionira kako treba. To je onaj dio o glumi, ali i fizička sprema je isto tako čimbenik koji vrijedi spomenuti s obzirom da film ima svega i svačega, od fizičkih do kaskaderskih akrobacija. Kako nije baš napravio preveliki posao na box officeu tako nije ni postao neki kultni materijal, ali barem je dodao jedan ženski lik koji se jednostavno mora spomenuti kad se govori o tim postapokaliptičnim stvarima jer to zaslužuje, a i već je dosadno stalno izvlačiti Plisskena ili Mad Maxa iz naftalina kad je tu primjerak koji je u njihovu rangu i koji puno bolje izgleda (da, znam, opet sam šovinist).

 

Lori QuaidLori Quaid (Kate Beckinsale)

Ovo je već malo poznatije ime. Mislim, oba. Lori Quaid već je odigrana glasom i stasom Sharon Stone u originalnom Total Recall filmu, no uloga je bila… hmmm, ne tako sjajna koliko površna. Oh, to ne znači da se nešto promijenilo u remakeu, i dalje je to površna uloga, ali proširena i nadograđena i predstavlja skoro pa jedini negativni lik na ovoj listi (što ste mislili, da žene ne mogu igrati negativce u akcijskom filmu… SF filmu točnije?), ali kad dođe do toga da gledatelji ustvari navijaju za nju da uhvati i ubije glavne pozitivne likove (barem sam ja to radio) onda su stvari ili dobro napravljene ili je netko nešto zeznuo. Stvar koja šljaka ovdje jest to što je Kate bila svjesna da radi bum-tras film te se ponašala u skladu s tim, a to nisu napravili njezine kolege, Colin Farell i Jessica Biel. On još nekako, ali Bielica glumi kao da je u Hamletu, što nikako ne ide. Kate je gotovo guštala u zločestoći, što Lori čini jako zabavnim negativcem koji uz sveprisutan dobar izgled, ima i uvjerljivost u akcijskim scenama (Kate je već mlatila ljude na velikom ekranu, pa je ovo bila šetnja parkom), stav pred kojim muškarci zamuckuju i oprečno zabavan karakter koji je dopadljiviji nego onih pozitivnih. Sad, je li to namjerno ili krivo, nije ni bitno, ali barem stvar funkcionira te pokazuje da i ženski negativci mogu biti zabavni, zanimljivi te bez muke pokrasti pola filma. Nedostaje možda malo više neke karakterizacije, ali ako to tražite, onda ste odlučili pogledati stvarno krivi film. Ovo je više nastup; zgodna sam k’o sam vrag, zavodljiva isto tako, i tako se zabavljam da je to ludnica. Ponekad treba cijeniti i jednostavne stvari.

 

Charly BaltimoreCharly Baltimore (Geena Davis)

Samantha Kane učiteljica je koja ima uredan obiteljski život, divnog muža i zgodnu kćerkicu. Charly Baltimore profesionalni je ubojica, špijun i poprilično ubojita pojava koja ne šmeka ništa od toga što Samatha ima. Postoji samo mali problem. Njih dvije su ista osoba. Shane Black donio je na velike ekrane Smrtonosno oružje, Prljavi igraju prljavo i Iron Man 3. Između toga je ugurao i The Long Kiss Goodnight (Pakleni poljubac), film o učiteljici iz nekog malog grada koja pati od amnezije. Kad se ista povuče, učiteljica shvati da je ustvari gadan psihopatski ubojica kojeg se njezina vlastita vlada odrekla (otkaz po kratkom, 9 milimetara, postupku) i onda krene u sređivanje nekih računa. Sada, tu ima svega i svačega. Da ulogu nije odigrala Geena Davis to bi bilo… uh, loše, no kako žena ima nekog pojma o glumi tako je uspjela napraviti dva odvojena lika, što ponašanjem, što izgledom. I bilo bi to čisto ”uloga za muškarca koja je dana ženi” da nije jednog motiva – majčinstva. Charly nakon povratka sjećanja ne šmeka svoju obitelj, ni muža, ni kćer, ni obiteljskog psa. Sve dok joj negativci ne otmu kćer, naravno, te kad počne uviđati pozitivne stvari svojeg drugog života, te da nije bio toliki crnjak, a kad se upali majčinski instinkti… pa, zamislite što se događa kad naljutite profesionalnog ubojicu koji je na ti sa svim vrstama oružja. A Charly je doslovce bad ass u ovom filmu, jedina na ovoj listi (osim možda Evelyn Salt) kojoj ta akcijska karizma stoji k’o rukavica jer osim što ima taj univerzalni motiv da napravi living hell svima koji joj se zamjere, ima i sve ostalo; od izgleda, fizičke spreme, karizmatičnosti, ženstvenosti i stava potrebnog da konkurenciju poravna sa zemljom. Iako je film bio li-la uspješan, Charly ipak upada u the best of the best Blackovih kreacija, odmah uz Martina Riggsa i Joea Hallenbecka.

 

SONY PICTURES ENTERTAINMENT ANGELINA JOLIEEvelyn Salt (Angelina Jolie)

OK, moram biti malo i medijska kurva, pa spomenuti nešto novo, izvikano, pregaženo lošim kritikama jer danas se baš i ne snimaju visokobudžetni filmovi, akcijski, koji glavnu ulogu daju ženi. To je… nekako odstupanje od pravila. Iako mi ustvari nije jasno zašto je Salt doživio tako loš medijski doček, kao ni zašto raja ne voli Angelinu, no kombinacija nje, redatelja Phillipa Noycea i scenarija koji malo vuče na oh tako popularnu i hvaljenu Bourne franšizu donijela je zabavan, brz i napet film koji dostavlja ono što naznačuje. Predrasude možda? Uglavnom, Angelina je, ako ste malo pratili, postala prva dama akcijskog filma u zadnje vrijeme (Lovina, Gospodin i gospođa Smith) te Salt nadovezuje niz (a ugodno mi je čak i to što vidim da će raditi nastavak) koji ne izgleda loše, barem financijski. Naravno, Evelyn je i zanimljiv lik zbog toga što ne znamo kakav je njezin karakter jer djeluje kao obična tajnica koja bude optužena da je ruski špijun. Pa tajnica postane nešto posve drugo, a ono što ustvari nije jasno koliko je pozitivac, a koliko negativac stvara dodatne bodove (barem nije nabrijani patriot koji brani američke boje) na zanimljivost. Angelina ima izgled (koliko god raja tvrdila suprotno) i ima nešto cool u njezinoj pojavi (koliko god raja tvrdila suprotno) i zna ponešto o glumi (koliko god raja tvrdila suprotno). Nije da je nešto baš posebno obožavam, ako ćemo biti iskreni, ali uloga baš zbog nje nije šablonizirana i ne djeluje kao da je pisana za muškarca. Doduše, špijuni su malo out, te ne bi naškodilo da ima nešto malo više motivacije, ali kad ostavljate dobar dojam kao hladnokrvni i sposobni killer i možete iznijeti film na svojim leđima… koga briga za tehnikalije, muške joj kolege ionako nikad ne gnjave zbog toga.

 

Lorna ColeLorna Cole (Rene Russo)

Lorna je došla u trećem dijelu popularnog Lethal Weapon serijala kao punokrvna ispomoć dinamičnom dvojcu Riggsu i Murtaughu, a svi znamo kako je ženi u policiji teško isto kao i u vojsci. Samo što, kako stvari stoje, Lorna nema tih problema. Za početak, hladnokrvna je, sposobna i ima sposobnost parirati svakoj verbalnoj mudroliji koju joj dobace. Ako to ne upali, uvijek može prebiti negativca. Naravno, takav karakter privući će pažnju drugog karaktera, Riggsa, a kad počnu uspoređivati ožiljke iz bitki… hej, uvijek je lijepo imati zajedničku temu. Za razliku od iritantnog Chrisa Rocka koji se u serijal uklopio kao čavao u glavi, Rene je upala bez problema u simpatično društvo te svojom pojavom malo uljepšala cast, ali i popravila ženske rezultate pošto su uglavnom sve završavale ubijene ili mučene, pa je bio red da netko stane na loptu i uzvrati udarac. I usput je simpatična iz nekog razloga, ne baš prejake klasične ljepote, ali mislim da je to ionako plus jer kad imate tako šaren karakter da izdržite čak dvije runde s dinamičnim dvojcem onda znate da imate sve potrebno da preživite sve što vam negativci (ponekad i pozitivci) odluče baciti na glavu. Što se tiče same Rene… pa, karijera joj je malo siromašnija nego bi očekivali, ali u njoj ima dosta kvalitete da se može mirne duše povući bez žaljenja. Samo što se autor ovih redaka nada da neće jer bi to bila, pogađate mi misli, prava šteta.

 

FLIGHTPLANKyle Pratt (Jodie Foster)

Kada se jedno provjereno glumačko ime, odraslo i odgojeno na trilerima, dobitnica dva Oscara, cijelom svijetu poznata kao FBI agent Clarice Starling, jedina ženska osoba koja odgovara ”normalnom” ukusu Hannibala Lectera, odluči zaigrati u akcijskom trileru (malo manje ”akcijskom”, a malo više ”trileru”) onda to predstavlja zanimljiv projekt. No, dobro, nije da se nismo nagledali filmova gdje neki rasni mužjak odluči spasiti dan i osloboditi putnički avion od napasnih terorista (iako je taj trend skrahirao nakon što su stvarni teroristi parkirali par aviona u WTC tornjeve), ali nismo gledali kako to radi žensko lice. No, dobro, nije baš da je bio pun avion terorista već par individua i nije da su baš zauzeli cijeli avion, ali bilo je dovoljno da predstavljaju prepreku. I bilo je dovoljno oružja da predstavljaju dovoljno ozbiljnu prepreku. Kyle je žena koja ima taj peh u životu da joj pogine muž te da mora njegovo tijelo prebaciti avionom u drugi grad. Ono što se dogodi jest… heh, skoro pa Zona sumraka. Tokom leta nestane joj i kćer. Problem se što se nitko ni ne sjeća da je u avion došla s kćeri, pa tu dolazi i pitanje zdravog razuma. No, ljubav majke prema djetetu će napraviti ono što svi očekuju da napravi – prevrnut će avion uzduž i poprijeko, a kad se otkriju zločesti dečki, neće biti problem ni sukobiti se s njima. A mali hat tip muškim akcijskim junacima… i Kyle će završiti u potkošulji, McClane style, samo što to na njoj bolje izgleda. Pomalo netipična uloga Fosterice osigurala joj je mjesto na ovoj listi, ali ista samo dokazuje da žena ima jezivo veliki talent te da joj ništa nije teško; odglumiti ženu koja nije sigurna da nije mentalno pukla, ali i sposobnu uhvatiti se u koštac s dobrom starom fizičkom akcijom kad stvari to zahtijevaju. Jesam li rekao da je bilo gušt gledati Clarice kako sređuje opasne negativce? Ako nisam, onda naglašavam da stvarno jest. Ja bih joj dao novog Oscara, ali to sam samo ja.

 

The LadyThe Lady (Sharon Stone)

Bila bi čista blesfemija ne spomenuti Sharon Stone u ovoj listi, ali ne kao ubojitu plavušu još ubojitijih nogu već kao ubojitu plavušu još brže ruke. Vestern Sama Raimija zgodna je ekstravagancija rađena u njegovu poznatom stilu ekraniziram-strip-koji-ni-ne postoji, u koju je nabacao skoro sve moguće motive i klišeje koji postoje pod prerijskim nebom. Osim što je mrko lice Clinta Eastwooda zamijenio onim puno ljepšim od Sharon. Doduše, uloga je čisti klišej, iskreno, ona je tajanstveni stranac koji ima nekih starih računa s glavnim gradskim šefom, ali ono što film čini zanimljivim, pa čak i dobrim jest činjenica da ta uloga Sharonki stoji odlično. Za razliku od Johna Waynea, njezina ženska strana ispada skoro i najpametniji detalj jer s tim se moglo napraviti sve; razbiti malo vestern monotonije, ubaciti malo prirodne osjećajnosti koja ju je odvojila od tipičnih muških kolega, a kad razljutite ženu, tom bijesu nisu ravne ni vatre pakla, koji je doslovce prati u zadnjem dijelu filma kad grad sravni do temelja. Nikako sjajan film, ali zato neprocjenjivo zabavan.

 

Assault on Precinct 13 (1976)Leigh (Laurie Zimmer)

70-e su donijele raznog čuda na ekrane, velike i male. Svega i svačega, doslovce. No ne baš i kvalitetnih ženskih uloga u nekom akcijskog filmu (to je uvjetno rečeno jer ga onda, u strogom tehničkom značenju opisa tog žanra, nije ni bilo), što one uspješne čini rijetkom iznimkom. Leigh (prezime nikad ne doznajemo) je jedna od takvih, no to i ne predstavlja neko iznenađenje kad se zna da je njezin lik jedan od centralnih u Carpenterovom Napadu na policijsku postaju. Kao netko tko je bio alergičan na klasične stereotipe o ženama, Carpenter je od jedne tajnice uspio napraviti borca koji se ravnopravno uključuje u borbu zajedno s kolegama policajcima i kriminalcima, a tokom jedne večeri uspije doživjeti svašta; od ranjavanja, pa do kratke romanse s kultnim Napoleonom Willsonom. Njezina hladnokrvnost, pomalo enigmatična pojava i britki intelekt (u kombinaciji s vještim verbalnim nadmudrivanjem) toliko su impresionirali gledatelje da su je zapamtili čak skoro trideset godina nakon filma. Zašto je to bitno? Zato što je Laurie nakon ovog filma (koji joj je bio debitantski) odigrala još tri nezapažene male ulogice i onda se povukla iz svijeta filma. 2003. pojavio se jako hvaljeni dokumentarac Do you remember Laurie Zimmer koji govori o naporima jedne redateljice da pronađe glumicu koja je već s prvim filmom dosegla kultni status i vidi što se dogodilo s njom tokom godina (živi sretnim obiteljskim životom). Nije loše za jednu tajnicu koja se našla u krivoj policijskoj postaji u krivo vrijeme, zar ne?

10 komentara za “Pamtljive ženske akcijske uloge

  • TheGreatDuck says:

    A Cynthia? 😀

  • Danijel says:

    Rothrock? 😀

    Ona će doći na neku dužu, sveobuhvatniju listu. Ovo je bio mali presjek netipičnih uloga. 😀

  • jelena says:

    uopšte ne kapiram poentu ovog popisa :) – jesu li ovo one koje su ostvarile katastrofa uloge u pokušaju da se naprave pandami muškim akcionim herojima? ili je ideja ukazati na one marketinški nezasluženo loše ispraćene a sasvim solidne? ili na one sasvim pristojne, ali ne uopšte glavne likove u filmovima? ako na listi svesno nema tih nekih imena najboljih u navedenom žanru zašto ih onda stavljati u ravan sa najboljim muškim ostvarenjima? čemu služi ovaj popis?

  • Danijel says:

    Poanta je bila nabrojati zanemarene akcijske uloge od strane ženskih glumica. Ne najbolje (to je ionako Sigurney Weaver) ili najpoznatije (što je, recimo, Milla Jovovich) već malo izvan tih razvikanih, poznatih i koje se uvijek spominju kad se rade liste. I skrenuti pažnju na to kako ustvari izgleda ženska akcijska uloga (Stewartica kao Bella Swan to sigurno nije). Sad, ima tu odličnih (Jodie Foster), ima tu i loših (Kate Beckinsale) ima tu i stripovsko-karikiranih (Sharon Stone) ima i očtih uzora nastalih po muškim kolegama (Rhona kao female verzija Kurta Russella) i onih koji odskaču od ustaljene šablone (Michele Yeoh). Svega po malo. 😀

  • jelena says:

    okej, ali je li pravi termin ‘zanemarene’ ako je uloga sheet?
    ili, ako si hteo sve zamislive opcije ‘ženske akcijske uloge’ onda je mogla i poneka uspešna da se zalomi, ma koliko su retke, tako da ni tako mi lista ne pomaže 😀

    poseban bonus je što je svaka od njih promatrana kroz muške uloge, kao da nije dovoljno divno što su tako i nastale. a to što nemaš kristin samo je, čini se, stvar tvog ukusa – ona se koncepcijski savršeno uklapa

    Elem, moj je dojam da se tebi sve ove nesretnice dopadaju :D, ‘onih 13 cica koje ja volim uprkos svemu’ lista, tako da možda zamerke i nisu na mestu

  • Danijel says:

    Ne, ne, zanemarene je prava riječ. Jer, upitaj bilo kojeg prosječnog konzumera akcijskih filmova da ti nabroji imena ženskih likova (ne glumica) i dobiješ dva imena: Ellen Ripley i Sarah Connor. Klasične muške ulge, reklo bi se, samo što ih je odradila žena, što je pak povezano s činjenicom da su tu upotrijebljeni motivi koji se ne koriste; majčinstvo, npr.

    I ne volim ih sve 😀 Možda sam pisao s nekom naklonošću prema njima, ali ima par koje mi nisu sjele. Wai Lin je ustvari ženski James Bond, tipično muška uloga, no zanimljiva je iz kuta da su ženski likovi u Bond filmovima desetljećima (ne samo godinama) bile ustvari lijepi dekor postavljen da obožava macho mužjaka. Respekt imam, recimo, prema Geene Davis zato jer je Blackova kreacija, ali je i punokrvni ženski lik koji ima sve. Laurie Zimmer mi je osobno draga jer je ta uloga čista kontradikcija u filmu 70-ih, posebice akcijskom. Niti je blackexploatation kučka, niti je žena-muškarac i jedna je od stvarno rijetkih, izrazito rijetkih ženskih uloga koja funkcionira u okvira žanra i spola.

    Bella Swan je očajan lik. Njezino osnovno postojanje je da bude tu za svog muškarca. To nije akcijska uloga. To je relikvija iz davno, nadao sam se, zaboravljenih vremena kad su žene na ekranu bile učiteljice i cijela bit postojanja im se svodila da suzna oka ispraća svog muškarca u akciju i tiho vene dok se ne vrati. Što se toga tiče, tu sam kao Cameron, mrzim klišeje. A što se tiče pak uspješnih uloga, tipa Siqurney ili Hamiltonice… one na svakoj listi akcijskih junakinja, kao da druge ne postoje. Namjerno ih nisam stavio da se vidi kako ima i drugih likova 😉

  • Danijel says:

    Već kad su spomenute, samo da malo nadopunim… Ripley i Connorica ustvari uopće nisu bili zamišljeni kao akcijski junaci. Jedna je bila outsider jer je preživjela u prvom filmu, što je zamapćeno više zbog tog netipičnog kraja za to razdoblje, dok je druga bila poprilična ‘dama u nevolji’ koju je morao muškarac spašavati kroz cijeli film. Njih dvije postale su sinonim tek s nastavcima, kad su obje uzele oružje u ruke i išle raditi reda, što inače rade muškarci. Ženska akcijska uloga se tako ustvari gleda kroz prizmu muškarca, realno gledajući, jer tek onda se može vidjeti različitost u nastupima.

    A, jesam se raspisao 😀

  • jelena says:

    eh isuse, nisam ti ja na ovoj temi nikad potrošila ni šest minuta pa sad mi svako pariranje deluje kao potencijalno istrčavanje. meni se nije dopalo što ih nisi rangirao, jer da si to uradio našao bi im zajednički imenitelj i sve bi imalo smisla. možda 😀

    ovo može biti potencijalno zanimljiva tema – od toga je li ovo muški žanr, je li on pravljen za muškarce, je li to fer reći? dalje ako bismo se zaleteli i rekli da je publika (ne msm na bonda/rigsa/meklejna) akcionih filmova mahom muška, onda je logično da se na 105 načina njoj prilazi, da se ona osvaja i da se njom manipuliše. pa je onda logično možda da ona i popamti likove najbliže onima koje dominantno gleda. meni su za žanr prve asocijacije umina mlada i dženifer u igrama gladi, sigurni viver, obe devojke iz mačete, pa sandra bulock dva puta, pa i anđelina za tomb rajder a verovatno ima i srećnijih reprezenata…dakle to je relativno ko bi se koga setio prvo

    kristin je nebitna, ti si rekao da je ima na listama, ja je se ne bih setila ni nakon što bih danima nabrajala sve ženske akcione. ali se u ove ‘pamtljive i zanemarene’ glat uklapa, pogotovo s protokom vremena, a ti je nemaš jer je ne voliš što je okej, samo ona je relevantan primerak onog što kapiram kao tvoju ideju ovde. i da, meni ako je neko ‘zanemaren’ to znači da zaslužuje bolje mesto, reputaciju, tumačenje… nego što ima, tako da ne može mi pod taj pojam ući neko ko je očajitis. da ženskih akcionih uloga ima smešno malo to je tačno , i one jesu zanemarene, glumice, u startu. ali ako to što konačno snime ne valja onda više nisu zanemarene, nego nisu uspele, iz ovog ili onog nakaradnog razloga pa su s toga samo loše

  • Danijel says:

    😀 Ustvari, meni je Kristen sasvim OK, kad nije u Sumraku. No njezina uloga nije akcijska zbog činjenice da je ovisna o muškarcu. Ne kažem da akcijska uloga žene mora biti u potpunosti samostalna, lijep primjer je baš Bullokica u ‘Brzini’, pa i ‘Gravitaciji’, ali međusobna podrška muškog-ženskog lika ne znači da ona bez njega ne postoji. Bella Swan doslovce stoji na mjesto bez Eddyja, nema život bez njega, kao da je jučer pala s neba (to je krivica spisateljice koja je svoju mantru u maniri Žuži Jelinek prodala milijunima). Takva uloga ne može po nikom kriteriju biti za nekakve akcijske liste.

    Što se tiče samog žanra, akcijski film jest dominacija muškaraca, bio i ostao, iako se znaju zalomiti izuzeci od pravila. Ženska uloga u takvom filmu počinje od usporedbe s mušakrcem. Šovinistički, ali takav je svijet. Sigourney je, kao i Hamilltonica, ostala izvan liste jer je Cameron pametno iskoristio motiv majčinstva, i taj motiv je, kad pogledaš malo listu prisutan kod većine likova, s čime se muškarci ne mogu mjeriti. Što je OK, na ženama bi glupo izgledalo da vuče teški M-50 kao Rambo. Već kad si spomenula J.Lawrence, ona ima sve što treba za dobru akcijsku ulogu, da, iako je ta uloga nastala iz modela koji je danas popularan (teen cura+opasna situacija+ljubavne dileme) može se spomenuti u tom kontekstu. Lara Croft, da se nadovežem na tvoj zadnji dio, kako su samo loše ako ne uspiju, je loša jer je film loš, posebice drugi dio. Ona sama, iako je nastala na temeljima Indiane Jonesa, uopće nije loše zamišljena, a ni Angie je nije loše odigrala, samo što je film brutalno banalan, bez napetosti i bez šarma. Scenarij je bio loš i režija, ali teško da nju možemo proglasiti lošom zbog toga, ne? Salt je puno bolji primjer kako se radi zabavan akcijski film, uz pretjerivanja i odmak od ozbiljnosti. Samo što puno ljudi jednostavno ne voli Angie, pa je ne mogu ni smisliti 😀

  • Nenad says:

    Glavni problem ovdje je što ljudi uglavnom gutaju američku kinematografiju, a samo mali odmak prema Aziji i eto niz snažnih ženskih akcijskih junakinja i ako možda sam osobno nisam zapamtio imena tih junakinja (nisam ni muških iz tog dijela svijeta), ali svi znaju za crouching tiger, hidden dragon gdje imamo dvije karakterno jake akcijske junakinje (Michelle Yeoh, Zhang Ziyi), gdje ova potonja skoro svaki drugi film ima akcijsku ulogu, kuća letećih bodeža i slično kao primjer. Film Shinobi ima snažnu akcijsku junakinju i još je niz takvih filmova gdje u toj istočnjačkoj kinematografiji upravo žene vode glavnu riječ jer je i kultura naroda drugačija. Tamo i žene znaju borilačke vještine i prirodno je akcijske uloge podijeliti jednako. Shadowless sword je još jedan primjer gdje žena ravnopravno muškim ulogama tamani sve oko sebe u klasičnoj prekrasnoj azijskoj akcijskoj kinematografiji. Dapače imamo prekrasnu potjeru i okršaj 2 vs 2 i to žena na ženu, muški na muškog.
    Ako se baš želimo zadržati na američkoj kinematografiji i ne spominjati najpoznatije (ali ne i one potpuno nebitne i nepamtljive i kad se to trudimo učiniti) svakako će se i prosječni pratitelj filmova sjetiti Mistique, Storm ili bilo koje akcijske junakinje iz X-men franšize, djevojka od milijun dolara. Znam problem je sjetiti se imena tih junakinja u filmu, ali iskreno i mnogih muških imena se ne mogu sjetiti pa to nije razlog da ih se ne spomene jer recimo da me sad netko ubije ja nemam pojma kako se Wesley Snipes zvao u večini svojih akcijskih filmova osim u Blade-u.

Leave a Reply

Your email address will not be published.