Predstavljanje Palunkova scenarističkog priručnika

Piše: Deni Zgonjanin

BOND 4

Kada vam netko natukne da biste trebali pročitati scenaristički priručnik, onako, u nonšalantnom razgovoru, čija je tema recimo vaš scenarij, za vrijeme kave koja se odvija na prekrasan sunčani dan, ne samo da vam uništi dan tom jako suptilnom insinuacijom o manjku kvalitete  vašeg oskarovskog materijala, nego vam i negdje podsvjesno izazove reakciju „Ha?“. Naime, činjenica je da smo posljednje izdanje „udžbenika“ takve vrste mi Hrvati doživjeli davne 1960. godine, kada je gospodin Branko Belan odlučio pomoći mladim aspirantskim filmašima i scenaristima sastavljanjem knjige, ne službeno udžbenika, pod imenom „ Scenarij – što i kako?“. Iako je bez sumnje ta studija o scenaristici i filmu općenito pomogla mnogima, činjenica ostaje – mi Hrvati bili smo prepušteni sami sebi kad je riječ o proučavanju scenaristike, barem što se tiče literarnih predložaka. No srećom, netko je uspio zapaziti taj detaljčić i napraviti ogroman korak naprijed po tom pitanju. Netko tko je, zanimljivo, završio svoju izobrazbu izvan Lijepe naše i postigao karijeru u industriji prije povratka u domaću baru.

Riječ je o dr. sc. Jasmini Kallay, hrvatsko-engleskoj scenaristici, koja je prošlog ponedjeljka u kinu Tuškanac predstavila svoj priručnik pod imenom „Napiši scenarij“. Priručnik je nastao suradnjom između nje i Palunka, hvalevrijedne scenarističke platforme, točnije voditelja iste, mladića pod imenom Uroš Živanović (razmišljanja ovog filmaša, autora kratkog igranog filma Hladna fronta, urednika priručnika i projekta možete pročitati dolje, u kratkom intervjuu). Samo predstavljanje knjige održano je u sklopu Zagreb Film Festivala, u malenoj sobi, nažalost ne u samoj dvorani kina Tuškanac, odmah na ulazu, gdje se natisnulo 50-ak zainteresiranih u nadi da će vidjeti panel ovog iznimno važnog projekta i kupiti priručnik po promotivnoj cijeni od 50kn. (Ja, nažalost, nisam bio u mogućnosti investirati u kupovinu, no u moju obranu, trudio sam se pronaći partnera s kojim bih podijelio tu kupovinu, iako mi je poslije istaknuto da ta ideja baš i nije posebno praktična. Tko osim mene želi pola knjige? Zajedničko skrbništvo?)

BOND 2

„Nakon što sam se vratila iz inozemstva i počela se upućivati u scenarističku scenu ovdje, shvatila sam da nema hrvatskog priručnika, i ne samo to, nego da glavna i najznačajnija djela s tog područja nisu uopće prevedena na hrvatski, pa je onaj tko se želio ozbiljnije baviti pisanjem scenarija trebao jako dobro poznavati engleski jezik ne bi li ih mogao pročitati. Vođena tom spoznajom, došla sam na ideju da objedinim sve te glavne teorije scenaristike u jedan priručnik,“ izjavila je autorica.

Na pitanje moderatora panela, Ante Marina, inače programskog suradnika u Palunku, zašto su svi primjeri u priručniku iz hrvatskih filmova, ne stranih i poznatijih, Kallay je odgovorila:

„Mislim da će bilo tko tko pročita priručnik nakon toga krenuti čitat i strane priručnike, gdje će naići na primjere iz američkih, tj. stranih filmova općenito,  pa sam mislila da bi bio red da se u hrvatskom priručniku analizira upravo naša scenaristika, te su upravo iz tog razloga svi primjeri u priručniku ustvari iz hrvatskih filmova. Nadam se da će knjiga imati veliki odjek. Mislim, ako je suditi po scenarističkoj školi koju smo u Palunku pokrenuli ove jeseni, za koju smo imali ogroman i iznenađujući odaziv, ova će knjiga upotpuniti tu jednu veliku rupu… A nadam se da će i kolege filmaši naći nešto od koristi u njoj.“

Ako je suditi po interesu te večeri prisutnih, prodaja priručnika neće biti problem te će definitivno ispuniti očekivanja autorice. Zahvaljujući ovoj knjizi, Hrvatska je napokon dobila polazišnu točku za sve one koji se žele baviti pisanjem scenarija, a za to treba aplaudirati autorici, uredniku, ali i financijerima koji su prepoznali iznimnu vrijednost ovog projekta, a riječ je o Hrvatskom audiovizualnom centru, Agenciji za elektroničke medije, Društvu hrvatskih filmskih redatelja, kao i Kinoklubu Zagreb, koji je pomogao u snimanju videolekcija. Što se tiče samog procesa nastanka priručnika i dostupnosti istog nakon Zagreb Film Festivala, videolekcija na stranici Palunka, riječ više imao je Uroš Živanović, pa sam s njim odradio i jedan minijaturni intervjuu koji možete pročitati u nastavku.

BOND 3

 

Kako je došlo do suradnje između tebe i Jasmine?
Jasminu sam upoznao relativno nedavno, prošlog proljeća na Palunkovom pitchingu na Danima hrvatskog filma, ali smo odmah, kako se to kaže – kliknuli, i počeli surađivati. Ona se prije nekoliko godina vratila živjeti i raditi u Hrvatskoj, a ja sam taman bio u razmišljanjima kako unijeti promjene u Palunkov opis djelatnosti, jer se previše toga dogodilo u posljednjem desetljeću u audiovizualnoj industriji da bih mogao zadržati model rada koji smo imali od pokretanja platforme 2003. godine. Bilo nam je lako udružiti se jer dijelimo jednake stavove: smatramo da treba razvijati i afirmirati scenaristiku kao struku, a u kreativnom smislu oboje nas primarno zanima klasičnonarativni i žanrovski pristup filmu te otvaranje novim digitalnim formama.

Koliko je trajao proces pisanja, odnosno sastavljanja knjige?
Zapravo je išlo prilično brzo, kad usporedim sa situacijom u izdavaštvu, oko godinu dana nam je trebalo za ovu fazu projekta, a sada se nadamo da ćemo namaknuti sredstva za nastavak: elektroničku verziju, novi set videolekcija te potom i idući priručnik, koji će se baviti pisanjem u žanrovima. Jasmina je vrlo fokusirana i otpočetka joj je bilo jasno što želi od projekta, a budući da i tako oboje živimo u programima za pisanje i Google Driveu nije nam bio problem razmjenjivati tekst u nastajanju – ona piše, ja uredim, ona piše, ja uredim… Paralelno smo gledali sve te filmove i obnovili poznavanje hrvatske kinematografije, na što i vas pozivam. Ubacite Martina u oblacima, Deveti krug, Drugu stranu medalje ili Abecedu straha između novih epizoda Farga.

Možeš li objasniti poveznicu između videa koje ste radili ti i Ante Marin za portal i knjigu?
Videolekcijama smo pokrili neke od najbitnijih dijelova priručnika, za sada smo ih realizirali 12, odnosno po šest na hrvatskom i engleskom jeziku. Jasmina je doktorirala na temi interaktivne scenaristike i bavi se transmedijom i videoigrama pa je u samom startu zamislila da knjiga ide u više međusobno komplementarnih formata, odnosno ni u jednom času nismo niti razgovarali samo o tiskanoj formi. S druge strane, ja gotovo nijedan dan ne odem spavati, a da u krevetu na telefonu ne pogledam makar neki kratki edukativni video iz područja bilo čega, od filma do astronomije. Mogu pretpostaviti koliko su onda generaciji mlađoj od nas takve forme bliže. Željeli smo stoga publici ponuditi da odabere hoće li posuditi knjigu u knjižnici, čitati je na tabletu, pogledati videolekciju u tramvaju ili upisati Scenarističku školu i učiti s nama uživo, što je još jedan scenarističko-edukativni projekt koji smo pokrenuli ove jeseni.

Kakvim se reakcijama na knjigu nadaš i za koga je prvenstveno namijenjena?
Već sada su odlične, tako da sam jako zadovoljan. Ako ništa drugo, imamo tu sreću u hrvatskoj scenarističkoj nesreći da se Jasminina knjiga može uspoređivati samo s jednom jedinom, Belanovom iz 1960. Naime, nikad prije nismo imali pravi scenaristički priručnik i ovo je tek početak jednog velikog izdavačkog projekta za kojim definitivno postoji ogromna potreba. Priručnik i pripadajuće videolekcije namijenjeni su svima onima koji se bave ili žele baviti scenaristikom i filmom, a vjerujem da će jako dobro doći studentima umjetničkih usmjerenja, kao i polaznicima školskih kinoklubova i nastavnicima. Dopustit ću si reći i da je namijenjena i svim onim redateljima koji su nas posljednjih 20, 25 godina obasipali svojom hermetičnošću bez pokrića.

Gdje se knjiga može kupiti sada i u bližoj budućnosti?
Tijekom Zagreb Film Festivala možete je rezervirati ili nabaviti u kinu Tuškanac po promotivnoj cijeni, uz što ćete na poklon dobiti i elektroničko izdanje koje će izaći u 2016. godini. Nakon festivala bit će dostupna u većini hrvatskih knjižnica i knjižara, o čemu ćemo još točno obavijestiti na našem portalu.

Leave a Reply

Your email address will not be published.