Piše: Mirnes Alispahić

Parovi (Coupling, UK, 2000.-’04.)

Režija: Martin Dennis

Scenarij: Steven Moffat

Glume: Jack Davenport, Gina Bellman, Sarah Alexander, Kate Isitt, Ben Miles, Richard Coyle, Richard Mylan

Trajanje: 4 sezone/28 epizoda (30 min)

Početkom, tj. sredinom devedesetih godina prošloga stoljeća na malim ekranima pojavila su se dva sitcoma koja su doslovno oborila sve rekorde koji su postojali do tada. Riječ je o Seinfeldu (1990.-1998.) i Prijateljima (Friends, 1994.-2004.). Prva, meni precijenjena, druga, meni vrlo draga ali nikako „najbolja humoristična serija koja se pojavila na malim ekranima“, kako je mnogi vole nazvati. Većini uključenih glumaca obje te serije bile su i ostale vrhunac karijere i danas im se jedva sjećamo imena, ali ono što je bitno jest da su te serije donijele jedan novi koncept sitcomima, koji se pokazao toliko uspješnim da su ga mnogi pokušali kopirati. Nekima je to pošlo za rukom, ali mnogima nije pa smo s vremenom dobili njihove mnoge loše kopije, pri čemu prvenstveno mislim na Prijatelje.

E sad, 2000. godine jedan je Britanac, točnije Škot, po imenu Steven Moffat (možda ste čuli za njega po njegovim scenarijima za Tintinove avanture: Tajnu Jednoroga (The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn, 2011.), Doktora Whoa (Doctor Who, 2005.) te novom Sherlocku (2010.)) odlučio preuzeti taj koncept Prijatelja o grupi prijatelja (a o kome će drugom), malo ga pretumbati, dodati malo onog karakterističnog britanskog humora i šarma te nam podariti Parove (Coupling, 2000.-2004.), seriju za koju se može reći da je podigla sitcome koji rade na tom principu na jednu posve drugu razinu.

Premisa je slična onoj u Prijateljima: šest prijatelja, tri muškarca i tri žene, iz epizode u epizodu suočavaju se s urnebesnim situacijama, ali je razlika u tome što ovdje tu istu situaciju imamo prepričanu i iz muškog i iz ženskog kuta, a oni se obično toliko razlikuju jedan od drugoga da mislite da uopće nije riječ o istoj situaciji. Svih šest likova karakteristično je i lako prepoznatljivo i u našem svakodnevnom društvu, mada u malo „prigušenijem“ obliku. Steve, Patrick i Jeff muški su likovi: Steve je lik temeljen na Stevenu Moffatu, dakle pisac, mada se to u seriji nikada ne spominje; on je ujedno i „najnormalniji“ muški lik. Patrick je klasični primjer mačo mužjaka – ona vrsta koja je u srednjoj školi uvijek imala sve ženske, priglup, čovjek koji ima pun ormar video-snimaka žena s kojima je spavao, obdaren kao magarac, dok je Jeff jedan od najjačih likova koji su se pojavili u sitcomima. On je paranoičan, prepun nekih svojih teorija, smotan, nesposoban za normalan razgovor sa ženama jer kada počne pričati s njima iz njegovih usta izlaze samo pogrešne stvari, a on se ne zna zaustaviti. Kako serija odmiče, iz njegovih buncanja usred neke teme, saznajemo kako je to povezano s njegovim odnosom s majkom. Suzan, Sally i Jane ženski su likovi. Suzan, ženski pandan Steveu, „najnormalniji“ ženski lik (možda čak i najnormalniji lik u seriji), temeljena je na istoimenoj zaručnici Stevena Moffata u to vrijeme. Sally je opsjednuta svojim izgledom, naročito dupetom te je ljubomorna na Suzanino „majušno“ dupe o kojem je čak spjevala i pjesmu u jednoj od epizoda; voli dominirati muškarcima, posesivna je i ljubomorna. Jane, e ona je priča za sebe. Jane je jedna vrlo čudna biljčica, čudnija i od Jeffa; gutačica muškaraca koja još uvijek misli da joj je bivši dečko i dalje dečko jer, prema njenim riječima, „samo zato što su raskinuli, ne znači da nisu skupa“.

Sad se vjerojatno pitate odakle mi sve ono što sam ispričao ranije o ovoj seriji, kako je podigla sve to na višu razinu i tako to. Pazite sada ovo: oni se možda na prvi pogled čine kao normalna grupa prijatelja, kakve svi imamo, ali priča je sljedeća: Suzan se nekada “zabavljala” s Patrickom, sada je u vezi sa Steveom. Steve se nekada “zabavljao” s Jane, četiri i pol godine. Suzan je rekla Sally da je Patrick obdaren kao magarac i od tada ga ova pokušava odvesti u krevet jer je prema njenim riječima „zaslužila jednog normalne veličine“. Jane pokušava pronaći novog dečka, a Jeff… Pa, Jeff je Jeff. Najprije zbog svog nesmotrenog jezika, koji se ne zna zaustaviti kada jednom krene, ostane bez prilike da isproba menage a trois s dvije djevojke, a onda izgubi i djevojku sklonu raznoraznim perverzijama jer se vratio njezin bivši dečko koji Jeffa može raskinuti zubima.

Vjerujte mi na riječ, teško je opisati (ne)zgode kroz koje prolaze ovih šestero likova. Ali ono što ih izdvaja od ostalih serija jest zaista neobičan način pričanja tih (ne)zgoda (poput epizode gdje je ekran podijeljen na dva dijela u kojima gledamo Stevea i Suzan nakon raskida, ali u razmaku od sat vremena), mnoštvo sitnih detalja (poput onih silnih filmskih postera po zidovima soba njih trojice), kvalitetan humor, odličan casting, veoma zarazna uvodna tema, nedostatak onog američkog megalomanstva gdje svaka serija obavezno mora imati 20-24 epizode po sezoni, inače nije kvalitetna. Netko bi im trebao reći da se u deset sezona serije koja ima 20-24 epizode po sezoni može izvući nekih 12-15 zaista kvalitetnih epizoda, sve ostale su osrednje do loše. Parovi ne pate od toga. Oni u najvećoj špici imaju devet epizoda po sezoni. I mada je četvrta sezona za nijansu slabija od prethodne tri, najviše zbog svojevoljnog odlaska Richarda Coylea koji je glumio Jeffa, serija je i dalje za nekoliko kopalja ispred brojnih drugih američkih kvazihumorističnih serija gdje se morate poškakljati po tabanima da biste se nasmijali.

Valja napomenuti da su Amerikanci pokušali napraviti remake pod nazivom Coupling (US), što je ispalo više nego jadno. Koliko jadno, možete pogledati i sami. Youtube je krcat klipovima britanske i američke verzije, uz usporedbu scenu po scenu. Zaista jadno, počevši od samih glumaca. Ja sam četiri sezone Parova završio u tri dana (radna, molit ću lijepo, inače bi trajalo i kraće). Pa vi sad vidite.