Orange Is the New Black (2013. – … )

Piše: Andrea Knežević

Orange Is the New Black (2013. – … )

Autorica: Jenji Kohan

Glume: Taylor Schilling, Laura Prepon, Jason Biggs, Kate Mulgrew

Sezona/epizoda: 1/13

Čini se da je Netflix, trenutno najpopularnija internet-videoteka u SAD-u, na dobrome putu da u potpunosti promijeni naše televizijsko iskustvo. Krenuvši ove godine u osvajanje maloga ekrana vlastitim visokobudžetnim produkcijama poput hita House of Cards, Netflix je svojim nekonvencionalnim i za korporacijske pojmove prilično riskantnim potezima dokazao da su koncepti poput televizijskoga rejtinga, kao i epizodno emitiranje, manje relevantni nego što se do sada pretpostavljalo. Jedna u nizu serija pod okriljem Netflix Originalsa je i dramedija Orange is the New Black koju potpisuje briljantni um iza komične drame Weeds, Jenji Kohen.

Bazirana na memoarima Piper Kirkman iz 2010. godine pod nazivom Orange Is the New Black: My Year in a Women’s Prison, Netflixova istoimena serija prikazuje posljedice njezinih ludih post-koledžskih godina. „Ludih“ se pritom odnosi na činjenicu što je Piper, kojoj je u seriji prezime promjenjeno u mnogo zvučniju inačicu Chapman, svoje prve godine u stvarnome životu provela putujući po svijetu u naručju Alex Vause, zavodljive krijumčarice droge za koju je samo jednom prenosila prljavi novac, da bi je američki uvrnuti pravosudni sustav sustigao nakon 8 godina i osudio na pritvor od 15 mjeseci. Serija vrlo labavo slijedi knjigu, a najveća promjena u odnosu na knjiški predložak jest činjenica što je Alex završila u istom zatvoru kao i Piper.

U moru samozatajnih Dona Drapera, hedonističkih Hanka Moodyja te dopadljivih Dextera Morgana, OITNB je sa svojim ansamblom jakih ženskih likova pravo osvježenje na tv-ekranu. Iako Dexter već ispušta zadnje izdisaje as we speak, a Walter White mu se ubrzo pridružuje (usput, postoji li uopće život nakon Breaking Bada?), trend problematičnog antiheroja, čini se, ne jenjava, jer se svega nekoliko dana prije Netflixovog emitiranja OITNB-a pod okriljem televizijske kuće Showtime pojavila i serija naziva Ray Donovan, drama o istoimenom profesionalnom čistaču uprljanih holivudskih reputacija koji se izvana predstavlja kul i samopouzdano, dok se iznutra bori s vlastitim problemima i nesigurnostima. Daleko od toga da su to kvalitativno gledano loše serije, ali zašto se Buffy Summers toliko mučila emancipirati televizijsku ženu kad su protagonistice nakon nje ili bipolarne (Homeland) ili čija je svrha i ličnost svedena na neodlučnost oko toga hoće li plavokosog ili crnokosog vampira ili pak vukodlaka ili možda kombinaciju vampira i vile (dobar trenutak za upitati se zašto ja još uvijek pratim True Blood? Ah, right.)

„We look out for our own. It’s tribal, not racist.“

Možda OITNB iz ovoga djeluje kao posljedica one night standa između Oza i The L Worda, ali osim zatvorskih rešetaka i dobroga udjela safične drame, OITNB je prilično jedinstvena serija koja kohanovski balansira komediju i dramu, društveno relevantno s vrckavim one-linerima, tako da teme poput rasne i klasne segregacije, američkog pravosuđa te ovisnosti o drogama ni u jednom trenutku ne postanu zamorne. Pri tome veliku ulogu igra i glumačka postava koja je većinom nepoznata široj javnosti, ali se nađe i pokoje ‘veliko’ ime. Protagonisticu Piper tumači Taylor Schilling, koju ste mogli vidjeti ako ste kojim slučajem zalutali među patetične ljubavne drame bazirane na knjigama Nicholasa Sparksa, od kojih je Schilling, pored Zaca Efrona, glumila u The Lucky One. Tu je i Laura Prepon (Donna iz That ’70s Show) koja utjelovljuje Piperinu fatalnu rockabily ljepoticu Alex. Vrhunac je definitivno Kate Mulgrew, koja umjesto Voyagerom u OITNB komandira zatvorskom kuhinjom u ulozi Ruskinje Red, dok se Jason Biggs pojavljuje kao Piperin dosadnjikavi zaručnik Larry. Ne znam je li zbog Biggsovog uskog glumačkog dijapazona ili zbog toga što je masturbiranje u pitu nešto što se ne briše tako lako iz pamćenja, ali Larry djeluje poput zrelog Jima Levensteina koji se nakon razvoda od Michelle (koja je promjenila ime u Lily i naposljetku se udala za Marshalla Eriksena) odlučio skrasiti s Piper Chapman, da bi ona na kraju završila u zatvoru. Tough luck, Jimmy. Uhm, Larry.

„You know how some people have imaginary friends? I think you might have imaginary enemies.“

OITNB svojim likovima ruši sve moguće stereotipe; nijedan lik nije ono što očekujete od njega ili na što su vas druge serije navikle, pa čak ni ljigavi stražar Pornstache. Likovi su izvrsno razrađeni, što je serija lukavo riješila flashbackovima u kojima se gledatelja upoznaje s pojedinačnim zatvorenicama i njihovim životnim pričama. Iako je pokretač radnje priča Piper Chapman, ona nipošo nije glavni lik, a još manje heroina za čije bismo preživljavanje trebali navijati. Piper je sebična, narcisoidna i prije svega puna predrasuda, a uzroke vlastite nesreće pronalazi u drugima. Ipak, Schilling joj daje jedan poseban, nevini šarm koji preplavljuje ekran, posebno u interakcijama sa zavodljivom Laurom Prepon. Takva kemija ne pamti se od Muldera i Scully.

Također je bitno istaknuti da ženski likovi nisu idealizirani za zahtjevno muško oko, već su daleko od milanskih catwalkova, a bliže jednoj realnijoj slici svijeta te iskustvu ženskoga zatvora, pokrivajući pritom široku paletu identifikacijskih kategorija; od privilegirane bjeljkinje Piper, preko white trash meatheada Pennsatucky, pa sve do transseksualne afroamerikanke Sophie. Upravo je transseksualna Afroamerikanka koju tumači Laverne Cox jedna od ključnih figura u zatvorskom ambijentu, a njezina integriranost u seriju kroz senzibilnu životnu priču svjedoči o pravom obratu u portretiranju transseksualnih i –rodnih osoba na televiziji i filmu koje su uglavnom prikazivane kao prostitutke i instrumenti za unaprijeđenje radnje, a nikada kao vlastite ličnosti.

Trebalo mi je malo dulje da pronađem i negativne karakteristike ove serije, ali sam naposljetku ipak uspjela naći jednu malu zamjerku; sljedeća sezona stiže tek za godinu dana.