Eastbound & Down (2009. – 2013.)

Piše: Boris Rakić

„Dao Bog da imao pa nemao!“ – najstrašnija kletva poznata Židovima. Kletva koja je pokrenula cijeli niz narodnih mudrosti uz prigodne izmjene subjekata čežnje, kletva koja većinu ljudi koji su je iskusili mijenja iz temelja te ih tjera na prilagodbu prioriteta i očekivanja, uči skromnosti i zahvalnosti na onome što imaju. Kenny Powers (Danny McBride) nije među tim ljudima.

Taj bivši igrač bejzbola na prvu vam se možda učini nestvarno odlijepljen od stvarnosti u kojoj živi te pretjerano karikiran za potrebe serije, no onda se sjetite naše stvarnosti i Hektora Keruma, Batmana Bandića, našmrkanog Mamića, definicije rukovanja prstom u šupak, Vuce s janjetinom u zraku kao da priziva Sive Lubanje silu i mnogih drugih heroja hrvatske zbilje. Oni su svi Kenny Powers, a Kenny Powers najstvarnija je seljačina ikad. On, naravno, nije svjestan toga i misli da nenadanom pojavom u svom rodnom gradu čini svima uslugu. Škola ga jedva čeka zaposliti kao profesora tjelesnog, bivša cura April (Katy Mixon) ga jedva čeka povaliti, brat i njegova obitelj ga jedva čekaju ugostiti, a bejzbol klubovi ga jedva čekaju vratiti u prvu ligu… not. Jedina osoba koja uživa biti oko njega je Stevie (Steve Little), koji je bolesno uživljen u svog idola. Steviejeva predanost cilju može se usporediti s onom Kathy Bates iz filma Misery, a Kenny – Stevie dinamika vrlo je bitan kotačić u stroju zvanom Eastbound & Down.

3

Taj duo kroz četiri sezone spletkarenja pokušava vratiti Kennyja u fokus javnosti pod svaku cijenu te na neki način podsjeća na još jedan genijalan par, Edmunda i Baldricka iz vječnog Blackaddera. Ipak, humor ove dvije serije nije usporediv jer E&D ide debelo u teritorij humora nelagode dok je Blackadder općenitiji i privlačniji široj publici, no ta dinamika između glavnog lika i njegovog potlačenog partnera u zločinu je slična. Slična je i obrnuta proporcionalnost u razvoju likova od prve do zadnje sezone. U prvoj sezoni Blackaddera Edmund je idiot, a Baldrick pametnjaković, dok je u E&D Kenny beskrupulozno govno, a Stevie pomalo dobroćudan unatoč svojoj opsesiji. Kako radnja odmiče, svaki malo preuzima nešto od ovoga drugoga. No nije samo ovaj tandem zaslužan za kvalitetu serije. Ansambl popratnih likova zbilja je impresivan.

Od Willa Ferrella preko Craiga Robinsona sve do Jasona Sudeikisa, Kena Marina ili Lily Tomlin, sporedni i malo manje sporedni likovi pravi su razlog za sav sjaj i bijedu Kennyja Powersa. Njegov neobuzdani emocionalni ping-pong s okolinom koja ga okružuje oblikuje ga jednako onoliko koliko i on oblikuje njih. Ono što je sjajno je činjenica da su gotovo svi likovi koje glume neke poznatije face iz svijeta filma i stand-up komedije baš i napisani za osobe koje su ih odglumile, što stvara vrlo prirodnu kemiju čak i u najneugodnijim situacijama. Jedina iznimka je lik ruskog igrača bejzbola kojega je Danny McBride pisao s Anthonyjem Jeselnikom na umu jer mu je ovaj rekao da je zainteresiran za neku ulogu i da zna odglumiti ruski naglasak. Na probnom snimanju je bio katastrofalan pa se sam povukao jer loši ruski naglasci očito nisu toliko lagani za izvesti.

5

Naravno, postoje i neke lošije stvari u vezi serije, točnije dvije lošije stvari, a to su početak i kraj. Prvih par i zadnjih par epizoda je OK, ali ostatak serije im stvara nezgodan problem jer je odličan. Sasvim solidan problem za imati, ako mene pitate. Kreativni dvojac Jody Hill/Danny McBride pod paskom je Willa Ferrella stvorio pravo malo remek-djelo nabijeno neugodnim situacijama, šarolikim likovima, sjajnom glazbom i najboljom upotrebom slow-motiona na TV-u u 21. stoljeću.