Dexter

Dexter (2006. – … )

Izvršni producenti: Daniel Cerone, Clyde Phillips (Chip Johannessen) i Melissa Rosenberg (prve dvije sezone)

Uloge: Michael  C. Hall, Jennifer Carpenter, Lauren Vélez, James Remar, Julie Benz, John Lithgow, Julia Stiles

Ocjena: 9

Serijski ubojica, koji ima kodeks. Ne dopusti da budeš uhvaćen i ubijaj samo one za koje van svake sumnje znaš da su krivi. Sama procedura je nimalo originalna. Najprije istraga, kojom potvrđuje krivicu osumnjičenih. Nakon eliminacije i najmanje nedoumice, Dexter Morgan izgovara tu tako dragu rečenicu: „Tonight’s the night.“ Pronađe ih, onesvijesti pomoću injekcije (sredstvo za umirivanje životinja, precizno odabrano!), odnosi na unaprijed odabranu lokaciju, savršeno pripremljeno mjesto zločina. Tu ih najprije suočava s njihovim postupcima, slike žrtava na vidnim mjestima čine poseban dio rituala. Nakon kratkog razgovora, gdje zločinac, dok leži na stolu karakteristično umotan u plastičnu foliju, ima priliku za priznanje, poricanje ili razmjenu iskustava u par navrata. Nakon toga slijedi rez na obrazu, uzimanje kapi krvi koje kapaljkom prenosi na staklenu pločicu (kao priprema uzoraka za gledanje ispod mikroskopa, sjetite se biologije). I onda veliko finale – nož, čvrsto stisnute ruke, i bam! U srce. Zatim komadanje, plastične vreće, brodićem u ocean. A onda kod djevojke na večeru. Ili na piće sa sestrom. Kuglanje s kolegama s posla, posla, hmmm, da, spomenuh li da on, Dexter, radi kao ekspert za rasprskivanje krvi u forenzičarskom timu policije Miamija?

Postavka ove skoro pa savršene serije je krajnje jednostavna, zato valjda tako dobro i funkcionira. Dexter Morgan je forenzičar/serijski ubojica. Radi u policiji, na odjelu za ubojstva. Casting čini upravo jedinica u kojoj radi. Jedina specifičnost je što je aktivni član tog odjela i njegova sestra Debra (Jennifer Carpenter, privatno upravo razvedeni). Ostatak postave prve sezone, a skoro, ne slučajno pišem skoro, i cijele serije, čine narednik Doakes (Erik King ) , poručnica Laguerta (Lauren Vélez), detektiv Batista (David Zayas) i kolega forenzičar Masuka (C.S. Lee). Ono što je može biti i realnost Miamija, ali što uvijek bode oči, je ta potreba da su u ekipi zastupljeni pripadnici najbrojnijih manjina u tom dijelu Amerike, pa su Laguerta i Batista Hispano-Amerikanci, Doakes predstavnik afroameričke populacije, a Masuka pokriva dupli REJON – geek China man (nepresušan izvor smišljeno odvratnih doskočica). Jest nebitno, ali ta politička korektnost naprosto iritira. Svijet izvan posla čine njegova devojka Rita (Julie Benz), njeni klinci  i duh Harryja.

Harry Morgan (James Remar) nije Dexterov biološki otac. On ga je usvojio kada je Dexter imao nepune dve godine. U toku odrastanja Harry shvaća s kim ima posla, možda zato što je i sa  policajac, i svoj život  posvećuje tome da Dexterovu potrebu za ubijanjem usmjeri u željenom pravcu. Njihov odnos se bukvalno sastojao od konstantnih lekcija kako izvršiti savršeno ubojstvo, kako odabrati žrtvu i kako se socijalizirati. O svemu tome saznajemo kroz flashback-ove jer je Harry mrtav (prirodnom smrću, ccc). Dexterova potreba da se s nekim konzultira u kritičnim trenutcima, ili da se ispovijedi, dovodi Harryja na scenu, tj. ne Harryja, je li.

Osim Harryja, nitko ne zna tko je Dexter. U svakoj sezoni pored slučajeva ograničenih na tih 52′, postoji priča koja se proteže kroz svih 12 epizoda. U svakoj sezoni netko novi saznaje tko je Dexter i imamo priliku da vidimo najnevjerojatnije interakcije. U prvoj Dexter biva izazvan od strane drugog serijskog ubojice, poznatog kao ‘Ice Truck Killer’ – američki novinari, naravno. U drugoj je on meta policije, a kao da to nije dovoljno pratimo i njegovu interakciju s Lily, sponzorom iz grupe za odvikavanje od kokaina (ne, Dexter se ne drogira, ali da je ovisnik – jest). U trećoj sezoni udružuje se s političarom  Miguelom Pradoom. Zatim slijedi možda i najmračnija sezona, umnogome zahvaljujući maestralnom  Johnu Lithgowu. I upravo završena peta sezona nudi vjerojatno najviše emocija do sada (Julia Stiles), ali ne i dovoljno jakog protivnika. Litgow je, može biti, kriv za taj dojam.

Vizualno serija je izuzetno upečatljiva. Kolorit Miamija u pozadini, i ta neka bezbrižnost čine odgovarajući kontrast tami koju zločini donose. Dexterov stan vs. Ritina kuća također fino podvučen dvostruki život koji vodi. Scene ubijanja, nasilja su uznemirujuće do jednog nanometra da pređu granicu. Svi sporedni likovi jasno profilirani, kostimi savršeno odabrani. Zanatski.

Šta je glavna kvaka u ovoj seriji? Povezanost brata i sestre, naprasite i vulgarne, ali predobre Deb? Pokušaji socijalizacije kroz vezu s Ritom? Konstantna opasnost da će biti uhvaćen? Otkrivanje vlastite prošlosti i razloga zašto je postao psihopat? Jest, sve to stoji, sve to funkcionira, ali ono što je teško opisivo riječima i što sve to kao ljepilo drži na jednom mjestu je gluma, i uopće pojava Michaela  C. Halla. Čovjeku ne da je sjela ova stvar, nego mu je epski sjela. Svaku emociju koju zamislite, svako raspoloženje koje vam padne napamet, on donosi apsolutno perfektno. Depresivan Dexter. Bijesan Dexter. Sretan. Rezigniran. Izgubljen. Zabrinut. On je toliko slojeva izvukao u njemu, porinuo je u svaku njegovu poru, donio ga stvarnijeg nego što bi on ikada mogao biti u realnom životu. Uštogljenog i nesigurnog po danu, povučenog u komunikaciji s ljudima, opuštenog, hitrog i pričljivog noću, dok ubija. I sve to na neki nenametljiv način, neprimjetno vam se uvlači pod kožu. Ne zanimaju vas nikakvi olakšavajući momenti, vi naprosto prigrlite tog serijskog ubojicu.

Unutrašnji monolozi koje on vodi (I can kill a man, dismember his body, and be home in time for Letterman. But knowing what to say when my girlfriend’s feeling insecure… I’m totally lost”.), ili replike koje izgovara u sebi, posebno u drugoj sezoni kada je on predmet istrage (jedna od nezaboravnih situacija – Rita priča kako bi voljela da osobno povrijedi ‘the bay harbor butcher’ (nickname, opet novinari), a zatim govori Dexteru: “Have a nice day.” Dexter to himself: “Make up your mind.” ), vas čine ovisnim, to su stvari koje čine razliku.

Početkom rujna se šuškalo da je ovo posljednja sezona Dextera. Showtime, međutim, objavljuje da je peta sezona zabilježila rast gledanosti od 43% I, kako reče producent Daniel Cerone, najava šeste sezone mu je vjerojatno najlakša odluka u dosadašnjoj karijeri. Na IMDb-u je prva epizoda šeste sezone ocjenjena desetkom.

Dexter: (voice over): “If home is where the heart is, where do you go when you don’t have a heart?”