Community

Community (2009. – … )

Napisao: Dan Harmon

Glume: Joel McHale, Gillian Jacobs, Danny Pudi, Yvette Nicole Brown, Alison Brie, Donald Glover, Chevy Chase, Ken Jeong, Jim Rash, John Oliver

Ponekad, ne (dovoljno) često, u mom se životu dogodi da ‘otkrijem’ neku seriju koja me osvoji u tolikoj mjeri da mi obilježi od nekoliko dana do više tjedana, ovisno koliko mi sezona bude dostupno. Kad me uhvati ta neka vrsta sit-com frenzyja, svaki slobodni trenutak provedem pred ekranom laptopa. Obitelj se ljuti. Prijateljstva trpe. Veze se raspadaju. Ja se, naravno, trudim sve to popraviti… barem dok mi se skida nova epizoda.

Serija čiji fan postajem ne bude uvijek svima smiješna ni globalno popularna, ali uvijek, bez iznimke, ima ‘ono nešto’ – nešto što slomi moj obrambeni sustav; mehanizam obrane dizajniran da me zaštiti od rijetko kvalitetnog i vrlo često isforsiranog humora prosječnih američkih serija, mehanizam tako dobro istreniran na užasima Dadilje ili frustrirajućem glasu malog Urkela, ili pak mlačnim tako-tako pokušajima poput Gary Unmarried ili, mnogo gore, Rita Rocks, serijicama koje rado pogledam kad na vidiku nema ničeg zabavnijeg za raditi – dok mi se skida kakav film ili, štojaznam, kad su zavjese u bakinoj sobi već zamijenjene.

Stažist mi je tako ‘odnio’ dobrih nekoliko tjedana života, a godinu-dvije nakon i Teorija Velikog praska, koju je mudro kupio HRT, prethodno, vjerojatno, pročitavši recenziju na FAKu. :) I svaka čast Sheldonu i ekipi, uz veliko hvala što su mi uljepšali prethodnih nekoliko semestara, ali, kako to često puta čujete dok ste mali (ili samo mi, bucmasta djeca?), od previše slatkog može vam pozliti. Došlo je vrijeme za odmor, stigao je trenutak za nešto novo. Dragi čitatelji, upoznajte Community.

Serija je nastala iz pera slabo poznatog Dana Harmona, koji je radio na prve dvije sezone osporavanog The Sarah Silverman Program, baziranom na popularnoj (i prilično vulgarnoj) komičarki iz naslova. Mnogo pozitivnije kritike zaslužio je, pak, svojim drugim većim projektom.

Prvog dana predavanja na Greendale Community Collegeu, samodopadni, zgelirani Jeff pozove privlačnu plavušu Brittu da se pridruži njegovoj, dakako izmišljenoj, grupi za učenje španjolskog jezika. Na njegovu nesreću, ova pozove još nekoliko poznanika s predavanja željnih učenja i tako se oformila najneobičnija grupa za učenje španjolskog, koja će pričati o svemu i raditi baš sve – osim, jasno, učiti španjolski.

Spomenuti Jeff umišljeni je, stalno sarkastični bivši uspješni odvjetnik prisiljen vratiti se na faks nakon što mu je karijera upropaštena kad je otkriveno da nema pravu diplomu. Životu na luzerskom fakultetu, kojeg pohađaju samo oni krajnje neperspektivni koji se nisu uspjeli upisati na bolje fakultete i na kojem nije posve jasno koji je kriterij kod zapošljavanja profesora, Jeff se teško prilagođava, nenaviknut na svijet bez luksuznih zabava, bogatih poslovnih partnera ili pozlaćenih firentinskih slavina.

Britta, slatka plavuša koja popizdi kad je netko kao takvu okarakterizira, borac je za ljudska prava, prezire površne zabušante poput Jeffa i nema naviku zabavljati se. Kako bi, uostalom, i mogla, dok u Gvatemali traju ulični prosvjedi?

Druga ‘slatkica’ u ekipi je 18-ogodišnja Annie, štreberica odlučna da u Greendaleu, nakon psihički blago rečeno turbulentne srednje škole, potraži bolju sreću i možda konačno natjera svoju staru opsesiju, srednjoškolskog quarterbacka Troyja, da se u nju zaljubi – ili gotovo jednako velik uspjeh – primijeti da uopće postoji.

On je, pak, tipični blesavi klinac (tipičan po mjerilima nametnutim televizijskim prikazima američkih tinejdžera – osobno ih ne poznajem baš mnogo), koji uskoro postane najbolji prijatelj socijalno neadaptiranom filmofilu Abedu, koji je zbog nesretne obiteljske situacije i otuđenosti od roditelja svoje djetinjstvo proveo pred televizorom pa u svemu živome pronalazi motive iz filmova ili serija i usput komunicira koristeći bezbroj filmskih citata, ne želeći napustiti taj izmišljeni svijet i u potpunosti se prepustiti zbilji jer u ‘serijama postoji određeni sustav i red’ koji kaotičnoj stvarnosti nedostaje.

Doslovce šarenoj ekipi pridodajte punašnu Shirley, Afroamerikanku srednjih godina, majku dvoje djece i izrazito religioznu katolkinju koja će pokušati sve što je u njenoj moći da svoju Community College familiju izvede na (jedini) pravi put, te starog Piercea, djedicu koji se opire vremenu i koji nas, dok se muči s uklapanjem u taj čudni, novi svijet mobitela, Twittera i rasne tolerancije, beskrajno zabavlja svojim zadrtim stavovima i svjetonazorom koji je još u 60-ima, njegovih studentskim danima, vjerojatno bio staromodan.

Ako izuzmemo Chevyja Chasea (Tri amigosa, Caddyshack, Memoari nevidljivog čovjeka), glumačka je ekipa lišena poznatijih imena. Joel McHale (Jeff) pojavio se nakratko u drugom dijelu Spidermana, ali ovo mu je prva prava prilika da zablista. Dannyja Pudija (Abed) mogli ste tu i tamo vidjeti u humorističnoj seriji Greek, dok je Alison Brie (Annie) značajniju ulogu ostvarila u popularnim Momcima s Madisona. Od sporednih likova, apsolutno se ističe fenomenalni Ken Jeong kao Senor Chang, čija su ekscentričnost i energija jedni od glavnih aduta cijele serije. Za one koji ne mogu ovo ime povezati s licem, samo se prisjetite onog ludog golog Azijata što iskače iz prtljažnika u Mamurluku.

Ono što Community debelo izdiže iznad prosjeka odlično su razrađeni likovi, čija interakcija, zbog na prvi pogled teško premostivih razlika u starosti, spolu, boji kože, vjerskom opredjeljenju ili odabiru životnih puteva, stvarno nudi bezbroj vrlo zabavnih, kreativno smišljenih situacija i kvalitetnog humora koji nikad ne djeluje isforsirano. Bilo da se radilo o Jeffovom sarkazmu, Annienom neurotičnom bježanju od etikete razredne dobrice, Pierceovoj zadrtosti, Shirleyjinoj prividnoj slici uzorne kršćanske gospođe, zanimljivom odnosu Abeda i Troya, koji svaku epizodu ostaju nešto duže da nas dodatno zabave, ili pak Brittinim očajničkim pokušajima da si iščupa metlu iz guzice, radi se o stvarno kvalitetno obavljenom scenarističkom poslu, a poseban je gušt vidjeti tolike reference na filmove i ostale aspekte popularne kulture. Kad svemu tome dodate komičnog dekana (Jim Rash) koji se svim silama trudi popraviti smiješan rejting Greendalea u očima javnosti (dok istovremeno pleše na granici izlaska iz ormara), nesposobnog školskog psihologa (John Oliver) i urnebesnog kineskog profesora španjolskog jezika, dobili ste svježu, natprosječno zabavnu ekipu zbog koje vrijedi žrtvovati dobar dio slobodnog vremena ili, u mom slučaju, čitave božićne praznike i nekoliko ispita na faksu.

Dok pratim kako svoje dane provode studenti ove američke verzije Hrvatskih studija (bez uvrede), manje se uzrujavam oko vlastitog zabušavanja i, kolikogod joj se ja pokušao othrvati, na pamet mi pada jedna misao. Veliki prasak više se ne čini tako velikim…