Broadchurch (2013.)

1Broadchurch (2013. – … )

Autor: Chris Chibnall

Glume: David Tennant, Olivia Colman, Jodie Whittaker, Andrew Buchan, David Bradley

Uvodna scena Plavog baršuna ponudila nam je uznemirujuću sliku prilično gnjusnog i jezivo glasnog svijeta insekata, na fino podšišanom, redovito zalijevanom travnjaku idilične kuće iz predgrađa, uz zgrčeno tijelo starca pogođenog moždanim udarom. David Lynch nam je efektno, i dosta izravno, odmah naznačio čime će se pozabaviti u filmu, i sličan motiv – onaj gnjilog, gnjusnog, skrivenog iza lijepe fasade idiličnoga gradića – možemo naći i u novoj britanskoj kriminalističkoj drami pod samozatajnim naslovom Broadchurch. Kao da već i sama tema djeteta ubijenog u zatvorenom, zabačenom mjestašcu nije dovoljna da nas malo podsjeti na genijalnog Amerikanca.

Potresna priča, koju maestralno pričaju zbilja fascinantni glumci poput Davida Tennanta, fenomenalne Olivije Colman ili predivne i izvan Broadchurcha nedovoljno eksponirane Jodie Whittaker, uvodi nas u jedan zatvoreni mikrokozmos tako tipičan za engleske priobalne gradiće. Nasmiješena lica gdje god pogledaš, srdačni pozdravi na sve strane, čajanke, ribarske svečanosti, natjecanja izviđača i roditeljski sastanci. Svijet rutine, samozatajnosti i očite bezbrižnosti koji jedno svitanje dočeka iz korijena promijenjen.

Iskusna detektivka i srdačna mještanka Ellie Miller (Colman) vraća se na posao nakon kraćeg odmora, sigurna da je čeka unaprijeđenje koje joj je obećano. Dok je nije bilo, njen je posao, pak, otišao u ruke neljubaznog, picajzlastog detektiva Aleca Hardy (Tennant), gradske pridošlice progonjene neriješenim slučajem umorstva u nedavnoj prošlosti. Već prvo jutro na Hardyjevoj novoj dužnosti, detektivi budu hitno pozvani na gradsku pješčanu plažu. Tijelo 11-godišnjeg dječaka pronađeno je ispod litice. Uzrok smrti: gušenje. Dječakova majka, saznavši da joj sin Danny to jutro nije došao na ljetni posao raznošenja novina, trči kroz redove i redove beskrajnih automobila, sa suzama na obrazima, osjećajući ono najgore i prije no što je prepoznala sinove tenisice. Tragično jutro zateklo je gradić Broadchurch i izbilo mu dah iz pluća, šokiravši sve mještane. Osim, dakako, jednog. Tko bi zadavio 11-godišnjeg raznosača novina, u mjestu gdje se svi poznaju i druže na zajedničkim roštiljima i gdje je najveći zločin povremeno buntovno pušenje trave?

Suprotno zaključcima koje biste eventualno mogli izvući iz letimičnog pogleda na njegov kratki sadržaj, Broadchurch je puno više od obične whodunnit serije. Fino održavanje napetosti, tempa i neizvjesnosti do samoga kraja iskustvo gledanja čini vrlo zahvalnim, ali forte serije nije šokantno otkrivenje istine, koliki god aperkat u bradu ono predstavljalo. Ne, ne; snaga Broadchurcha u njegovim je vrsno profiliranim likovima, u znalačkom i slojevitom tkanju emocija. Snagu Broadchurch crpi iz glumačke postave koja bi i mnogo manje smislene i potresne priče uzdigla na jedan novi nivo. Snaga serije leži u poruci koja, baš poput Lynchevih insekata, gmiže ispod uredno održavanih travnjaka i friško pokrečenih ograda. Ova odskočna daska britanskog kazališnog i TV scenarista Chrisa Chibnalla, koji je u nekoliko navrata radio na najdugovječnijoj britanskoj SF seriji Doctor Who, posjeda nas na gradski crkveni toranj, stavlja kokice u ruke i tjera da gledamo kako se jedna bliska, naoko benevolentna i šarmantna zajednica naočigled raspada pod neželjenim svjetlima reflektora i otkriva kakvi sve kosturi čame u mračnim kutovima zapuštenih šupa. Malo detektivsko-novinarskoga kopanja, potaknutog tragičnim događajem koji je privukao pozornost i ostatka Britanije, zagrepst će gdje dosad nije svrbilo i ispod površine otkriti tajne tragične prošlosti i prljavi veš koji bi ostao skriven da se jedne mirne večeri mali Danny nije odlučio iskrati iz kuće i provozati na svome skejtbordu. Građani Broadchurcha nisu dobri ili zli, crni ili bijeli – to je ono odlično ovdje – ali nijansi sive zato ima puno više od onih popularnih pedeset.

Nekadašnji Doctor Who maestralan je kao inspektor odlučan do zadnjeg daha loviti ubojicu, sa svojim grubim škotskim naglaskom, srčanim problemima i unutarnjim izgaranjem koje ga tjera da ispravi propuste prošlosti i očisti si ime u ovom čistilištu u koje ga je život odnio. Njegova partnerica na ekranu, 39-godišnja Olivia Colman, srce je i duša baš svake epizode. Uz spomenutu Jodie Whittaker, tu je i odličan Andrew Buchan u ulozi njenog muža i dječakova oca, kao i stari David Bradley, čije lice vjerojatno ne može zaboraviti nitko upoznat s pojmom ‘Red Wedding’.

Broadchurch je jedna od najboljih kriminalističkih serija koje sam dosad pogledao i zaobići je ne bi trebao nitko čije srce pati za tajanstvenim, vizualno očaravajućim krimi-serijama kakve Britanci rade tako dobro. Što će biti u drugoj sezoni najavljenoj negdje za 2014. ili 2015. godinu, iskreno ne znam, pogotovo uzme li se u obzir koliko malo prostora ostavlja završetak osme i posljednje epizode premijerne sezone.

Ali čak i da je Broadchurch plesao samo jedno ljeto – kakvo je ljeto to bilo.