Piše: Nikolina Demark

Zvijeri južnih divljina (Beasts of the Southern Wild, 2012., 93 min.)

Režija: Benh Zeitlin

Scenarij: Lucy Alibar, Benh Zeitlin

Glume: Quvenzhané Wallis, Dwight Henry, Levy Easterly

Ocjena: 9/10

Beasts of the Southern Wild jedan je od onih filmova za koje nitko nije čuo. Da budem preciznija, jedan od onih filmova za koje nitko nije čuo prije objave nominacija za Oscare. Dok se o svim ostalim nominiranim naslovima pisalo, nagađalo i diskutiralo mjesecima unaprijed, Beasts je medijska ludnica zaobišla i ostao je u sjeni blještavih glumačkih i redateljskih imena. I tako, kome god sam u zadnjih nekoliko tjedana spomenula da sam gledala BOTSW, za odgovor sam redovito dobivala ‘Šta?‘ ili, u zadnje vrijeme sve češće, ‘A ček to je ona mala za Oscara, jelda? A skinuo sam to al mi se nekako ne da pogledat‘. Ljudi moji, nemate pojma što propuštate. Ovo je film koji će vam sam vrlo brzo pokazati zašto se zasluženo našao u svakoj od kategorija za nagrade, a posebno za glavnu ulogu.

Kad kažem ‘vrlo brzo’, mislim dvije minute. Toliko je otpriliko bilo potrebno da me film potpuno omađija prvom scenom, u kojoj mala protagonistica Hushpuppy lunja po dvorištu i osluškuje otkucaje srca svih svojih ljubimaca zaredom. All the time, everywhere, everything’s hearts are beating and squirting, and talking to each other in ways I can’t understand, kaže mala, i time se sasvim solidno predstavi. Hushpuppy (Quvenzhané Wallis) je šestogodišnja djevojčica koja živi s vrlo temperamentnim ocem u baraci sklepanoj od drva i lima, u malom divljem naselju Bathtub na delti rijeke, zaboravljenom od ostatka svijeta. Ne boji se ničega, znatiželjna je, bistra i ima neopisivu maštu. Odmalena okružena prirodom i odgojena u zajednici koja funkcionira kao velika, pomalo disfunkcionalna obitelj, Hushpuppy odrasta istovremeno slobodna i zaštićena; uvjerena je da je njezin mali svijet u ravnoteži s cijelim svemirom, te da sve što je živo uvijek skladno koegzistira. Međutim, jednog dana  naselje biva pogođeno teškom olujom, razina vode se diže, cijelo područje je poplavljeno, a vlada naređuje evakuaciju. Iako su svi posjedi u Bathtubu potpuno uništeni,  stanovnici ne mare toliko za materijalnu štetu, nego tešku katastrofu vide tek u mogućnosti da budu zauvijek otjerani iz svojih domova. Usred tog prirodnog fijaska koji ruši idealiziranu sliku života kojeg Hushpuppy poznaje, dodatno je optećerena činjenicom da joj je tata sve teže bolestan te naglo postaje prisiljena suočiti se s novom, daleko manje bezbrižnom verzijom svijeta.

Iako su Zvijeri film pun faktora kojima bez zadrške šarmira gledatelje, ono što ga najviše čini privlačnim uvjerljiv je dojam koji ostavlja. Svima nam je jasno da se radi o fikciji (koja kroz film polako skreće i u fantasy), ali… Hushpuppy simpatično pripovijeda i usput neometano gaca po blatu u gumenim čizmama, stari joj ribu za ručak lovi golim rukama i vozi kćer uokolo u improviziranom čamcu; svi u Bathtubu nose odjeću prljavu koliko i vokabular koji koriste, jako vole svoj viski i žive bez briga, od dana do dana. Pribrojite tome i činjenicu da je većina glumaca porijeklom iz južne Louisiane gdje je film sniman, da svaki drugi lik nije profesionalni glumac nego naturščik, da je dijalekt originalan, da su lokacije snimanja autentične te da parade i zabave organizirane u filmu djeluju vrlo slično onima koje se često odvijaju u New Orleansu i okolici, teško se oteti dojmu da je film sasvim vjerodostojan. Prigovaraju mu da glorificira siromaštvo i nerad prikazivanjem uljepšane slike bijednog života kroz dječje oči, ali meni se to čini potpuno promašenom poantom.

Da, Hushpuppy i njeni prijatelji žive u uvjetima krajnje neprikladnim za djecu. Prosječan kadar u Bathtubu djeluje kao bilo čija mentalna slika trailer trasha, ali potopljena u pola metra vode. Gotovo nitko od odraslih nema ni želju za radom ni izvor prihoda, ali zato imaju vrlo kratak fitilj i u svakoj prilici verbalno izdevetaju klince; najbolji primjer za to je Hushpuppyjin otac Wink, kojem biste, da vam je susjed, u roku od tri dana poslali socijalnu službu na vrata. Ali u kontekstu priče koju Beasts donosi, u okvirima zajednice čiji su svi pripadnici pomalo divljeg, sirovog karaktera – i djeca i roditelji – nema smisla suditi likovima samo na osnovi, khm, živopisne elokvencije kojom se međusobno zasipaju. Djeca u Bathtubu vrlo su voljena i za svakog od njih brine se cijelo selo; ne obrazuju se službeno, ali imaju lokalnu ‘učiteljicu’ koja ih poučava samo onim dijelovima povijesti i geografije koje smatra neophodnim za život. Igraju se zajedno i traže žabe uokolo po močvari dok odrasli pričaju o oluji i djeluju sretno. The Bathtub has more holidays than the whole rest of the world, kaže Hushpuppy u jednom trenutku i to je, na kraju krajeva, jedino što je bitno u okvirima ovog filma, jer se radi o dočaravanju svijeta u kojem mala živi i koji se odjednom počinje zaustavljivo mijenjati. Koliko god bio slojevit, na koliko god ga načina bilo moguće iščitati ili tumačiti, Beasts of the Southern Wild u osnovi je predivan, surov i prljav film o suočavanju s promjenama koje život donosi htjeli vi to ili ne. To je sve. Ostatak je tu čisto kao scenografija.

5 komentara za “Zvijeri južnih divljina (Beasts of the Southern Wild, 2012.)

Dobar je ovo film, na trenutko mi je bio malo dosadan, ali na kraju kad razmislim o njemu, film vrijedan spoeman kada te netko pita za najbolje u 2012.

• Jelena says:

za film se čulo još sredinom prošle godine (Cannes).

meni se nije dopao. snimljen je spektakularno i ne mogu ni da kažem da imam neku zamerku na išta. osim da me nije mrdnuo ni mm

• trivia says:

Jelena, nisam htjela reći da za film nije čuo nitko osim mene, nego da se o njemu definitivno nije pisalo toliko kao o npr. Jadnicima ili Lincolnu. čini mi se da su svi ostali naslovi nominirani barem u kategoriji najboljeg filma daleko popularniji/poznatiji od ovog, to je sve :)

• tallulah says:

skinula sam film i namjeravam ga pogledati čim uhvatim slobodnog vremena. inače, htjela bih vas sve pohvaliti. imate odlične recenzije. uživam u čitanju :)

• FAK says: