Zla smrt (Evil Dead, 2013.)

Zla smrt (Evil Dead, 2013., 91 min.)

Režija: Fede Alvarez

Scenarij: Fede Alvarez

Glume: Jane Levy, Shiloh Fernandez, Lou Taylor Pucci, Jessica Lucas, Elizabeth Blackmore

Ocjena: 4/10

Mogu zamisliti jedan sasvim razuman uvod u recenziju Zle smrti Fedea Alvareza. S obzirom da i boso meksičko čeljade, što dane provodi natjeravajući kravlji mjehur po prašnjavim seoskim cestama okolice Acapulca, probuđeno usred noći zna da se ovdje radi o mješavini reboota i sequela kultnog low-budget hororca Sama Raimija, otvorena su mi širom vrata da se u uvodnom dijelu obrušim na ustaljenu holivudsku praksu štancanja obrada, prerada, razrada, kako god.  Ali nećemo trošiti retke, druženje će nam tako i tako biti prilično kratko. Bla bla bla… neinventivnost… bla bla… kakav je to prijevod… bla… pohlepa.  Nema smisla potezati možebitnu besmislenost nastanka ovoga filma. Poput nepozvanoga pijanca kojeg smo oko ponoći zatekli kako nam sere u dvorištu, prekasno je za pitanja i mudrovanja. Dogodilo se i sad se s time moramo nositi.

Petoro zgodnih mladih ljudi okupi se kako bi u dugo godina neposjećivanoj kolibi usred šume jednu djevojku među sobom skinuli s droge. Mia je već nekoliko puta svečano obećavala prestati, ali snaga volje nije joj jača strana. Na njenu (ne)sreću, tu je otuđeni brat, koji je nju i psihički bolesnu majku napustio kad su ga najviše trebale, kao i bliski prijatelji spremni držati je u kolibi protiv njene volje dok god i zadnji trag droge ne napusti njen organizam. Nažalost, ovu će simpatičnu intervenciju prekinuti dobro nam poznata zla knjiga, koju će jedan od članova družine vrlo mudro početi čitati naglas. Znate kako to već ide – izgovorene riječi, probuđeno zlo, razbuđena publika i festival krvi, znoja, pišanja, rezanja udova i lizanja britvi. A ni na platnu nije ništa mirnije.

Iskreno su me iznenadile dobre glasine koje su do mojih očiju dopratile ovaj film, a podatak da iza njega kao producenti stoje Raimi, glavna faca Bruce Campbell i producent originalne trilogije Robert Tapert dodatno je rasplamsao interes. Imao si prevelika očekivanja, reći će poneki čitatelj, uvrijeđen mojim, kako su mi (više puta) rekli, bezveznim i nimalo duhovitim omalovažavanjem filmova. I pogriješit će – vjerujem da su me zgažena očekivanja tijekom godina naučila vrijednu lekciju. Evil Dead dobio je vrlo poštenu šansu od mene. Prilično sklon ovome žanru i nedovoljno zaljubljen u Raimijev film da me vrijeđa ovo ‘kopanje po krastama’, predstavljam idealnoga gledatelja ovog filma kakvog je Alvarez samo poželjeti mogao. Sav važan, stigao sam u dvoranu za novinare toliko ispunjenu da bi se projekcija gotovo mogla nazvati privatnom. U društvu trojice-četvorice postarijih kolega koji su se „došli malo prestrašiti“, odsjedio sam sat i pol Zle smrti i, dok sam nešto kasnije penzionerski čekao da mi potvrde karticu za parking, shvatio sam istinu. Devedesetak je to minuta bez kojih sam zbilja mogao preživjeti.

Evil Dead izgleda dobro, to nije teško ustvrditi. Međutim, spomenuti da verzija iz 2013. vizualno nadmašuje verziju iz 1981. bilo bi blesavo i kontraproduktivno čak i da u priču ne uvučem konkretne brojke, koje kažu da je Alvarezov film koštao 17 milijuna dolara. Ili, da preračunam u nama bitnu valutu, Alvarezov film koštao je, računajući inflaciju, kao 17 Raimijevih. Dakle, jedinu pravu prednost nad originalom ovaj filmić duguje isključivo vremenu u kojem je nastao, dok njegovi nedostaci, brojčano premoćniji od Turaka pred Sigetom, leže u manjku kvalitetnog pisanja, osjetnom nedostatku glumačke karizme i gotovo potpunom izostanku šarma i autentičnosti. Možda bi bilo suludo očekivati inteligentne likove u filmu ove vrste, ali iskreno se radujem scenariju koji likove neće tjerati da se spuštaju niz stepenice čim čuju da ih nešto zove u podrum ili, u maniri najboljih liječnika kamenoga doba, sve probleme pokušavaju riješiti samočerečenjem.

Tehnički vrlo dotjeran, brutalno krvav i krvavo brutalan, Evil Dead je ono što kvalitetan horor smješten u zabačenu šumsku kolibu ni u ludilu ne smije biti – bezdušan, mehanički, predvidljiv i šarmantan koliko i prosječan toi-toi na Špancirfestu. Film koji bih baš volio voljeti poletio je u nebo poput moćne V1 rakete upogonjen dobrom pozadinom (Raimi je sam izabrao debitanta Alvareza!), ohrabrujućim kritikama (nevjerojatno uzbudljiv!) i Campbellovim svečanim obećanjem da neće biti sranje, samo da bi sinoć sletio uz tresak i eleganciju jednog pijanog skijaša-skakača.

Ako od dobrog filma tražite nešto više od jeftinog plašenja, sapuničastih glumačkih izvedbi i raskalašenog trošenja crvene boje… tražite dalje.