Zla kob (Sinister)

Zla kob (Sinister, 2012.)

Režija: Scott Derrickson

Scenarij: Scott Derrickson, C. Robert Cargill

Glume: Ethan Hawke, Juliet Rylance, James Ransone, Clare Foley, Michael Hall D’Addario, Vincent D’Onofrio

Ocjena: 7/10

Dosta je hvale krajem prošle godine pokupio treći redateljski projekt mladog američkog filmaša Scotta Derricksona, koji je svijetu viknuo ‘tu sam’ prije sedam godina, kad smo imali priliku upoznati neobičnu djevojku po imenu Emily Rose. Derrickson je u međuvremenu ‘izbacio’ i neuspješni The Day When the Earth Stood Still, samo da bi se ponovno vratio žanru u kojem je napravio prve ozbiljne korake, i to intrigantnom pričom o neuspješnom piscu koji, u očajničkom pokušaju da napiše još jedan hit, useljava u kuću u kojoj je četveročlana obitelj samo nekoliko mjeseci ranije brutalno ubijena. Horror, već dugo se vremena sjetno priča, ovih je dana spao na niske grane, a žanru kojem su Amerikanci posljednji put dali pošteni primjerak još 2007. s Darabontovom Maglom malo svježine pokušali su udahnuti Derrickson i Ethan Hawke, čija je kičma ustvari i iznijela glavninu filma.

Ellison Oswalt je ne osobito uspješni pisac sklon piskaranju o pravim zločinima koji, u ‘nikad lošijoj financijskoj situaciji’, s obitelji seli u mjesto u kojem se nedavno dogodilo višestruko ubojstvo. Ellison je toliko željan uspjeha i u takvoj novčanoj stisci da je suprugu i dvoje maloljetne djece bez njihova znanja uselio baš u kuću krvoprolića. (Čini se da cijene nekretnina pomalo padaju ako prijašnji vlasnici završe obješeni na drvo.) Na tavanu ga, međutim, dočeka kartonska kutija puna snuff filmova – perverznih snimaka koje ubojstvo o kojem je Ellison došao pisati povezuju s čitavim nizom drugih umorstava starih i 50 godina. Kako sve dublje ulazi u bolesnu materiju, tako sve češće primjećuje čudne zvukove i pojave po kući, a kad u cijelu priču budu uključeni pristupačni zamjenik šerifa zagrijan za ulogu Ellisonove desne ruke, lokalni stručnjak za okultno s teorijama o paranormalnome i grozna pojava jeziva izgleda koja se nalazi skrivena na svim snimkama, naš je pisac dobio puno više nego što je tražio, dok smo mi istovremeno dobili ipak malo manje.

Sinister pati od problema kojeg se ne bi postidjeli ni Hellerovi momci iz Kvake-22. Solidan je to film koji bi mogli cijeniti pravi horror fanovi pravi horror fanovi. Međutim, pravi horror fanovi godišnje pogledaju toliko horroraca da njima ovaj film zbilja neće ponuditi bogznašto novo. Neka vrsta začaranoga kruga. Pisac žudi za novim hitom, na videu gleda svoje stare intervjue dok su ga voditelji emisija još željeli imati za gosta, a istragom ubojstva postane toliko opsjednut da uskoro i vlastitu obitelj dovede u životnu opasnost. Ideja, priznat će i Derricksonova familija, sasvim je pristojna, ali daleko od toga da je revolucionarna. Na svježinu priče, dakle, redatelj je mogao komotno zaboraviti. Gluma je češće nego rjeđe filmovima ovakvoga tipa rak-rana, ali tom se problemu efektno doskočilo angažiranjem standardno dobrog Hawkea. Napetosti ima, nekoliko brutalnih, da-se-usereš scena – prisutno, scenarij je pristojan i neuvredljiv za inteligenciju… pa u čemu je onda problem sa Sinisterom?

Nekog velikog propusta, po meni, stvarno nema. Na trenutke je malo razvodnjen, gotovo dosadan, a generalni nadprirodni štih meni osobno nije sjeo najbolje. Dojma sam da bi film učinkovitije ubrizgao strah u moje kosti da se zadržao malo bliže u sferi trilera, ali to je ipak prije svega subjektivan dojam. Priča ima glavu i rep, režija je pregledna i uglavnom neiritantna, od glumaca kiksa jedino najmlađa članica obitelji koja recitira uvijek u dosljedno identičnoj intonaciji, a općenita atmosfera vas dobrim dijelom filma drži na rubu stolca. Sasvim pristojan, iako zbilja nespektakularan hororac, kojeg su očajni i barem prosjeka žedni ljubitelji horora pomalo nepravedno –kako prema sebi samima, tako i prema filmu – dočekali kao neku vrstu mesije. Sljedeći Derrickson u mojoj će se kući sigurno gledati, ali ovaj u pamćenju dugo ostati neće.