Uhvati Gringa

Uhvati Gringa (Get the Gringo, 2012., 95 min.)

Redatelj: Adrian Grunberg

Scenarij: Mel Gibson, Adrian Grunberg, Stacy Perskie

Glume: Mel Gibson, Peter Stormare, Daniel Giménez Cacho, Kevin Hernandez

Ocjena: 8/10

Nedostaje li vama nepatvorena ludost u očima amerostralca [moja kovanica, da!] Mela Gibsona dok se nonšalantno ali posve precizno rješava loših momaka koji su mu (1) ukrali novac, (2) ubili ženu i dijete i, ponovno, (3) ukrali novac? Redikulozna no uvjerljiva poza čovjeka kojemu nije stalo hoće li živjeti ili umrijeti? Da, da, i meni. Evo vam onda dobra vijest: Get the Gringo, treći film u kojemu se Gibson vraća pred kamere nakon razočaravajućeg Edge of Darkness i solidnog ali malo gledanog The Beaver, pravi je i dugoočekivani povratak u formu omiljenog akcijskog junaka osamdesetih i devedesetih.

Radnja filma vrti se oko profesionalca – lopova, razumije se – koji pokušava pobjeći od ruke (ne)pravde; direktno u obećanu zemlju, u vrući Meksiko. No, iako uspijeva – doslovno – probiti/preskočiti granicu između Sjedinjenih Američkih Država i Meksika te se tako spasiti od američkih vlasti, upada u još veću nevolju kad meksička granična policija shvati da u automobilu, osim smrtno ranjenog kolege lopova, skriva nekoliko milijuna dolara. Da bi zaštitili plijen koji im je pao u ruke kao mana s neba, policajci ga pod potpuno lažnim optužbama smještaju u najveću rupu u Meksiku, pakao ovog svijeta – improvizirani grad-zatvor. Svojim vratolomijama Driver će, naravno, izazvati probleme koji će mu ostanak u zatvoru učiniti nimalo zabavnim, a nama sasvim suprotno.

Ovo je Gibsonov film. Scenarist je, a njegov redatelj, Adrian Grunberg, dobro zna što Gibson želi: on mu je, naime, bio prvi pomoćnik tijekom snimanja ingenioznog Apocalypta. Kad kažem da je u pitanju Gibsonov film, dajem vam, putnicima namjernicima, namig, tj. što možete očekivati od njega. A to je, karakteristično za Gibsona i njegove akcijske avanture, puno pucnjave, krvi i jedan suštinski nevin poluljubavni zaplet. Jer, kao što znamo, čak i hladnokrvni profesionalac, kakvog uobičajeno tumači Gibson, ima srce. I sluša probleme ljudi koji ga okružuju. Pa tako, osim što pokušava pronaći način da napusti grad-zatvor prije nego što njega, gringa, skrate za glavu, pokušava spasiti nedužnog dječaka i njegovu majku.

Osim autentično hladnog, uvjerljivog nastupa Gibsona, ovdje se ističe redatelj Adrian Grunberg, kojemu je ovo debitantski uradak. Radnja je smještena u Meksiko pa Grunberg, očigledno verziran autor, smatra kako je vizualni prosede Tonyja Scotta odlična polazna točka: nećemo ići tako daleko pa reći kako Grunberg krade, ali definitivno posvaja izgled Scottovog osvetničkog trilera Man on Fire. Uostalom, što je Get the Gringo doli još jedan osvetnički triler? Samo što ovdje umjesto ultraserioznog Denzela Washingtona dobivamo razigranog te mjestimično duhovitog Mela. Najbitnije je sljedeće: prije dvadesetak godina američki su srednjostrujaški autori izbacili pregršt ovakvih filmova. Danas su, nažalost, rijetkost. Get the Gringo teško će zauzeti neko posebno mjesto na ovogodišnjim kritičarskim listama, ali mi, štovatelji ludog Mela i dobrih, starih eskapističkih akcija –  nas zaboli kurac za liste uvaženih kritičara, zar ne?