Tražeći ljubav za kraj svijeta

Tražeći ljubav za kraj svijeta (Seeking a Friend for the End of the World, 2012., 101 min.)

Redatelj: Lorene Scafaria

Scenarij: Lorene Scafaria

Glume: Steve Carell, Keira Knightley, Melanie Lynskey, Adam Brody

Ocjena: 7.5/10

Proteklih je nekoliko godina primjetna opčinjenost autora – filmskih, glazbenih i književnih – neminovnom apokalipsom. Mada je mi, a ni sto generacija poslije nas, najvjerojatnije nećemo doživjeti, svima se misao o 21. prosincu ove godine kotrlja diljem beskrajno blesave tintare. Jer, koliko god bili neskloni praznovjerju svakojake vrste, toliko smo i skloni neutemeljenom strahu od nepoznatoga, u ovom slučaju bliže budućnosti i onoga što ona nosi. Ako je vjerovati mayanskom kalendaru, a nije, krajem godine čeka nas Kraj Svijeta. Svaki autor ima svoju viziju posljednjih dana, tako i relativno mlada Lorene Scafaria, autorica scenarija dopadljive tinejdžerske komedije Nick and Norah’s Infinite Playlist, u kojoj su glavne uloge tumačili zbunjeni mršavko Michael Cera i prelijepa [čitaj: sisata] Kat Dennings.

Seeking a Friend for the End of the World debitantski je redateljski uradak spomenute Lorene Scafarije, i iako je tema filma gorespomenuta apokalipsa [planet Zemlja će se silno promijeniti nakon udara asteroida, koji se očekuje za svega tri tjedna!], Scafaria se odlučuje stvoriti nešto optimističniju priču koja, istini za volju, počinje posve pesimistično. Naime, Dodge sjedi u automobilu sa suprugom Lindom. Nakon što radio voditelj objavi tužnu vijest, njegova supruga bježi glavom bez obzira. Provesti posljednjih nekoliko tjedana života sa osobom koju voli, koja nije njen muž. Pretpostavljam(o). Slomljeni Dodge životari par dana, ali onda upoznaje susjedu Penny koja mu otkriva kako čuva neka njegova pisma koja su slučajno išla na njenu adresu. Jedno od pisama poslala je Dodgeova bivša djevojka. Ona koju nije prebolio. Što bi rekli braća Ameri, “the one that got away”. Da se iskupi, Penny kreće s njim na put, u susret bivšoj djevojci.

Ako vam se zaplet doima prozaičnim, na pravom ste tragu. No ne dajte se zavarati, jer mlada redateteljica posjeduje par dojmljivih, ali ne i u potpunosti razrađenih aseva u rukavu. Imajući u vidu koliko je vremena posvećeno dočaravanju emocionalnog stanja dva napuštena lika poput Dodgea i Penny, fascinantno je koliko je, zapravo, pažnje posvećeno svijetu koji dva najzanimljivija protagonista okružuje. Bilo to ruljom žednom krvi i nereda, suicidalnim suputnicima, kukavičlukom prijatelja i ljubavnika koji sudnjim danom opravdavaju svoj nedostatak morala, redateljica suptilno namiguje što točno misli o civilizaciji ili, pak, nedostatku civiliziranosti. Stoga, najveća vrijednost filma leži upravo u njegovoj podvojenosti: ispod suncem obasjanih kadrova, koji kazuju kako čovjek tek u opasnosti od gubitka onog što je uzimao zdravo za gotovo konačno vidi ljepotu zemlje i Zemlje, možemo pronaći redateljičin nimalo veseo, pomalo razočaran pogled na društvo, te kako bi ono reagiralo u slučaju moguće apokalipse. Kako god, čovjek se svjetlom uvijek bori protiv mraka, a u ovom slučaju svjetlo je ljubav. Platonska ili karnalna, sasvim je nebitno.

Nekoliko sam puta u razgovoru s poklonicima filma spominjao kako George Clooney posjeduje ograničen glumački raspon. Njegova inteligencija leži u njegovim izborima, a on uvijek bira ulogu šarmantnog protagonista, bio on beskrupulozni odvjetnik, vladin agent ili bjegunac pred zakonom. Sličnu inteligenciju izbora posjeduje i poznati komedijaš Steve Carell, jer u svim dosadašnjim izletima u područje drame [s primjesama komedije, naravno] odabirao je ulogu nesretnog i mirnog čovjeka praznog pogleda iz kojeg, čini se, svakog trenutka može izletiti olujan bijes. Takav slučaj je i ovdje. Njemu je suprostavljena u svakom vidu poimanja – ponajviše intelektualnom i fizičkom – predivna Keira Knightley. Dok on svojom potištenošću crpi sreću iz ljudi koji ga okružuju, ona je smiješak sazdan od sunčevih zraka i osoba s kojom bih i ja poželio provesti posljednje trenutke postojanja.