Tracks (2013.)

1977. godine 27-godišnja Australka Robyn Davidson krenula je na pješačenje od 2.700 kilometara preko Australije s vjernim psom i četiri natovarene deve. U kroničnoj besparici, obratila se National Geographicu da joj sponzorira pothvat, a članak koji je izašao iduće godine privukao je toliko pozornosti da ga je Davidson odlučila proširiti u knjigu. Tracks je postao bestseller, a Davidson je 37 godina kasnije dobila i filmsku verziju svoje inspirativne priče.

Robyn (Wasikowska) mlada je djevojka kojoj se majka u ranoj fazi života objesila, ostavivši je s ocem pustolovom koji je volio nestajati po svijetu i osudivši je na odrastanje s tetom i sanjarenje o vlastitim pothvatima koji bi je odveli u nepoznato, nedefinirano, neistraženo i neokaljano ljudskom nogom. Robyn odbija društvo i s ljudima se okružuje iz nužde, prisiljena raditi za njih i čistiti govna na farmi deva kako bi skupila minimalan kapital potreban za putovanje; ona se mršti kad je u prašnjavoj pripizdini posjetom iznenadi najbolja prijateljica, okreće očima kad joj fotograf Rick Slamon (Driver) pokušava pomoći, sebična je i netaktična, ni ne pokušavajući prikriti svoju pustinjačku prirodu i zatvarajući se u svoju novu putujuću obitelj životinjskoga carstva. „Znam se nositi sa šupcima, ali kako ljubaznim osobama reći da bih najradije da se zavuku u neku rupu i crknu?“ pita se Robyn u jednom trenutku, pokazujući da je po rasponu osjećaja od drugih ljudi osjetno sličnija vrelom pijesku po kojem rezolutno nastavlja gaziti izranjavanim smeđim stopalima.

1ryan

Redatelj John Curran (The Painted Veil, We Don’t Live Here Anymore) s velikom pažnjom na detalje oživio je pripovijest uz pomoć atraktivnih mladih glumaca – Mia Wasikowska (Jane Eyre, The Kids Are Alright) i Adam Driver (Girls) uz australsku direktoricu fotografije Mandy Walker uvjerljivo su najjači aduti priče koja s filmom Into the Wild ima više dodirnih točaka no što je za nju dobro. Osim što su oba filma temeljena na istinitim pričama, kao i na člancima u novinama koji su zatim prošireni u književne bestsellere, i osim što oba tematiziraju karakterno osebujne individualce u potrazi za spiritualnom zadovoljštinom u bijegu od ljudi, društva i pravila, i John Curran i Sean Penn snimili su djela žestoko temeljena na sposobnosti centralnoga glumca da na leđima iznese cijelu stvar i na prekrasnoj fotografiji koje se ne bi zastidjeli najkvalitetniji primjerci Geographica. Ova se dva kinematografska pobratima danas često spominju u istom kontekstu i većina kritičara slaže se da se radi o filmovima koje se isplati pogledati. Zašto onda ova usporedba Tracksu čini više zla nego dobra? Into the Wild utabao je stazu kojom su Curran i Davidson krenuli, a Chris McCandless uspio je pritom u prašini i pijesku ostaviti nešto snažniji, rezonantniji i jasniji otisak stopala od svoje australske srodne duše.

1

Tracks je prekrasan za gledati, pod uvjetom da vas ne odbija ogoljeli krajolik koji izgleda poput kakvog genetski zakinutoga djeteta Marsa i otoka Paga. Otvaranje filma, koje će prosječnom gledatelju predstavljati izazov tek nešto manji od pješačenja preko Australije, jasno daje do znanja da nas čeka poetska priča sporoga tempa, i velike su šanse da će mnogi gledatelji, privučeni glumačkim imenima koja su im u drugim projektima priuštili sreću, odustati u prvim koracima Davidsonove. Oni koji ustraju, međutim, bit će nagrađeni vrlo lijepom pričom koju vrijedi poslušati i vrijednom poukom jasno ispisanom u kipućim zrncima Velike pješčane pustinje, istom poukom koju je McCandless zapisao u svoju bilježnicu netom prije smrti 1992. godine. Happiness only real when shared.