The Viral Factor

Piše: Mirnes Alispahić

The Viral Factor (2012., 122 min.)

Redatelj: Dante Lam

Glume: Jay Chou, Nicholas Tse, Lin Peng, Andy On, Carl Ng, Liu Kai-chi

Ocjena: 6/10

Mislim da je to bilo ’92. ili možda ’93. u jednoj od onih rijetkih ratnih noći kada bismo dobili struju. Mame su tada obično kuhale i prale, a mi klinci bi gledali TV, na kojem su, za divno čudo, bili bolji filmovi nego što se sada prikazuju. Tako dođe struja, a ja sav sretan ustadoh i upalih TV, kad na njemu neki azijski film. Dva lika se ganjaju, policajac i plaćeni ubojica, koji se međusobno nazivaju Dumbo i Mickey Mouse, a onda se pred kraj filma udruže i zajedničkim snagama raspale po negativcima. Naravno, riječ je o legendarnom djelu Johna Wooa Ubojica (Dip huet seung hung AKA The Killer, 1989.), akcijskom filmu koji spada u top 5 akcija svih vremena, ako mene pitate. Naravno, u to vrijeme nisam znao ni tko je John Woo, ni tko su Chow Yun-Fat ili Danny Lee, ali me film očarao svojim akcijskim scenama i tako je započela moja ljubav prema azijskim, točnije hongkonškim, akcijskim filmovima.

Tih ’80-ih godina prošloga stoljeća redatelji iz Hong Konga neprikosnoveno su harali akcijskom filmskom scenom, a na čelu svih bio je tata John Woo, praćen Johnniejem Toom i Ringom Lamom. Novo ime hongkonške akcijske scene je Dante Lam, koji je svojim posljednjim filmovima uspio kupiti publiku. Bit ću iskren pa reći da nisam pogledao nijedan njegov prethodni uradak i da mi Virusni faktor (Jik zin AKA The Viral Factor, 2012.) predstavlja uvod u njegov rad. Pa krenimo u njegovo seciranje…

Virusni faktor je dosad najskuplji Lamov film i krcat je poznatim ličnostima iz Kine, točnije pjevačima i manekenima koji su se odlučili baciti u filmske vode. Tu je Nicholas Tse u jednoj od glavnih uloga, poznati pjevač i glumac, s kojim je Lam već radio na nekoliko filmova, a njegovog brata glumi Jay Chou, pogađate, također pjevač/glumac, kojeg ste imali prilike gledati u prošlogodišnjem Zelenom stršljenu (Green Hornet, 2011.) kao Kata, pomoćnika heroja koji nosi isto ime kao i film, a istomena serija iz 1966. bila je odskočna daska za Brucea Leeja, glavom i bradom. Što se tiče Tsea, čovjek je odradio sasvim solidan posao za jednu akciju, dok mi Chou, da budem iskren, nije bio baš uvjerljiv. Čovjek cijeli film ima jedan te isti, blago tupavi izraz lica. Ubijaju mu zaručnicu, tupavi izraz, govore mu da nema još puno života, tupavi izraz, priča s bratom o pokojnom ocu, tupavi izraz, usred pucnjave s teroristima, tupavi… shvatili ste već što hoću reći. Iskreno mislim da se mogao naći i neki drugi glumac za ovu ulogu, ali to je samo moje mišljenje.

Što se tiče same priče, nije loša za jednu akciju, doduše prežvakana već milijun puta i šuplja kao pokvaren zub. Rupe u scenariju kreću se od onih malih do prilično velikih, a dramski element koji je ovdje ubačen da bi se dobila neka emotivna nota jednostavno ne paše. Jasno je da se ovdje igralo na kartu kemije između dva glavna glumca, koje i nema baš nešto, i da se pokušao stvoriti odnos kao u legendarnom, već spomenutom Ubojici ili pak Žestokom policajcu (Lat sau san taam AKA Hard Boiled, 1992.), ali Lam kao scenarist nije na razini Wooa pa to i ne ide baš najbolje. Sva ta priča o glavnim likovima kao dvojici razdvojene braće koja se ponovo nalaze nakon 20 godina mi jednostavno ne drži vodu, a možda je to samo do nedostatka kemije među njima. Ne znam. Još jedna stvar koja me je opasno iritirala tijekom gledanja filma jest pričanje na engleskom jeziku. Ne zato što je to kineski film, a svi pričaju na engleskom jer to nije slučaj u ovom filmu. Glavni negativac iz nekog razloga sve svoje rečenice izgovara na engleskom, Chou priča pola na engleskom, a pola na mandarinskom. Čak se zna pojaviti i dijalog gdje jedan lik uporno priča na engleskom, a drugi mu odgovara na mandarinskom. Što je razlog tome zaista ne znam. Možda da se više približe zapadnoj publici i tako zarade koju kintu više? Tko će ga znati.

A što je priča filma, pitate se. Zar je to uopće bitno u filmu ovoga žanra? Šalu na stranu. Sve se vrti oko izdajničkog agenta jedne specijalne jedinice, koja je kao neka vrsta međunarodne policije, koji krade znanstvenika terorista i usput ubija cijeli svoj tim. Jon je preživjeli član tima, s metkom usađenim duboko u mozak koji ga polako ubija i nema mu spasa. Nakon što mu njegova majka kaže da ima brata, on ga odluči potražiti i odlazi u Maleziju gdje ga pronalazi, a ovaj je, gle čuda, na suprotnoj strani zakona, točnije, radi za onog istog izdajničkog agenta koji je upucao Jona. Nakon smrti njihova oca i otmice Yeungove kćeri dva brata udružuju snage i kreću na Seana, izdajničkog agenta. Jeste li primjetili rupe u ovom sažetku? Da, to su iste one rupe u priči koje sam već spomenuo. Ali nisu jedine.

Pa, dobro, čovječe, ima li u ovom filmu išta dobroga? To će vjerojatno biti vaše sljedeće pitanje i postavljate ga sa svakim pravom. Naime, slaba priča i loša gluma ne čine jedan akcijski film. Dobro, čine ga, ali tu je i redateljeva sposobnost da nam tu lošu priču ispriča na neki drugi, drugačiji način, a Lam je to definitivno dobro uradio. Zapravo, jedino što film vadi iz prosječnosti jest Lamova režija. Njegova akcija podsjeća me na dva Michaela, Manna i Bayja. Imate onu Mannovu realnost u akciji, profesionalno urađenu, uz onu treskavu  ručnu kameru, a onda se tu umiješa Bay i njegovo preseravanje. Sjećate se one scene iz Loših momaka 2 (Bad Boys 2, 2003.) (morao sam napisati Loši momci jer me Zločesti dečki podsjeća na neki gay pornić), kada Will Smith i Martin Lawrence prežive eksploziju odskočne nagazne mine, koja je odskočila 1,5 m, laganim zaklanjanjem lica rukom kao da se štite od sunčevih zraka? E to je taj bejevski element koji zasmeta, ali siguran sam da bi Lam snimio dva puta bolji film od Bayja kada bi mu dali isti budžet.

Sve u svemu, jedna solidna akcija ako zanemarite mane koje sam već nabrojao, a sve to zahvaljujući Lamu. Da je samo promijenio scenarij ili da mu ga je napisao netko iole vješt u tome, a takvih pisaca itekako ima u Hong Kongu, dobili biste puno bolji film, iako ćete se i ovako fino zabaviti.