The Tall Man

Piše: Franjo Maricic

The Tall Man (2012., 100 min.)

Redatelj: Pascal Laugier

Glume: Jessica Biel, Jodelle Ferland, Stephen McHattie, Jakob Davies, William B. Davis, Samantha Ferris, Katherine Ramdeen

Ocjena: 9/10

Prije svega, moram napomenuti da je ovaj film je za mene definitivno jedno od većih i neočekivanijih iznenađenja otkad pišem recenzije. Naime, mogao sam pogledati neki od popularnijih tzv. mainstream naslova, no izabrao sam The Tall Man usprkos činjenici da je na IMDB-u imao uvjerljivo najlošiju ocjenu od ostatka ponuđenih filmova. Razlog zbog kojeg sam ga odabrao je taj što sam inače ljubitelj horrora, a već duže vrijeme nisam pogledao niti jedan. Očekivao sam samo još jedan standardni horror uradak kakvih u posljednjih nekoliko godina ima zaista dosta, međutim ispostavilo se da gledam nešto puno kvalitetnije i apsolutno neočekivano.

Na žalost, o samoj radnji mogu reći vrlo malo: nakon što joj sin bude otet, Julia Denning (Jessica Biel) pokušava razriješiti lokalnu legendu o mitskom liku koji navodno otima djecu. Radnja je smještena u neko malo, zabito mjesto (kako to obično biva u nebrojenim holivudskim hororcima) i sam početak ne čini se nimalo drukčijim od gomile plitkih filmića koji se svako malo pojave. Međutim, pogriješit ćete ako očekujete da ćete gledati Jessicu Biel kako trči okolo u bijeloj potkošulji ili nešto slično. The Tall Man zapravo čak i nije horror, ili možda jest prvih pola sata. Obrati koji slijede neće samo konstantno mijenjati očekivanja gledatelja, već će i “provozati” film kroz nekoliko žanrova – od horrora, preko trilera, pa sve do drame.

Naravno, zbog izbjegavanja eventualnih spoilera ne mogu u potpunosti pojasniti zbog čega je ovaj film toliko dobar, no pokušat ću. Prije svega, vrijedi spomenuti da The Tall Man vizualno izgleda besprijekorno, nešto što možda baš i nije uobičajen standard horror žanra. Zvuk je na mjestu, i zapravo nemam nikakvih zamjerki s tehničke strane. Gluma je odlična, također neočekivano (ili je mene lako iznenaditi), i zaslužuje samo pohvale. Svi glumci su uvjerljivi i mislim da su i njihove izvedbe jedan od ključnih sastojaka koji čine ovaj film toliko dobrim. A Pascala Laugiera (Martyrs), koji je i redatelj i scenarist ovog djela, definitvno ću memorirati kao lisca – način na koji uljulja gledatelje u ono što se čini kao klasični horror zaplet, da bi ih razbudio i odveo u potpuno nepredvidivom smjeru zaista se ne viđa često.

Čini mi se da je jedna od glavnih boljki velike većine horrora u posljednjih nekoliko godina razrada ideje. Ima dosta filmova koji počinju zanimljivom, ponekad i originalnom idejom, da bi se ta ideja tijekom filma razvodnila, a završetak potpuno razočarao. Laugier je taj “recept” okrenuo naglavačke – film se otvara pomalo stereotipnom pričom, da bi se vrlo brzo ispostavilo da stvari baš i nisu onakve kakve se čine. Ako se netko odluči pogledati ovaj film, predlažem da prvo pogleda trailer, a onda neka uživa u razbijanju stvorenih pretpostavki i očekivanja koje će uslijediti čim radnja malo odmakne. A sam završetak ne vjerujem da itko može predvidjeti, jednostavno – a must-see movie.

Mračna atmosfera filma s lakoćom uvlači gledatelja u priču, i mislim da je tu vrlo bitno što nitko od glumačke ekipe nije podbacio, u protivnom bi efekt bio sigurno umanjen. Ovako ne postoji ništa što bi odvlačilo pažnju gledatelja od samih događaja na ekranu, i vrlo je lako prepustiti se radnji i konstantnom nagađanju – tko, što, kako, zašto?

No, da ne bi sve bilo savršeno, postoji dio gledatelja koji su negativno ocijenili film, prije svega zbog vlastitih očekivanja koja nisu bila ispunjena. Ponavljam, film gotovo da i nije horror, i sigurno nije nešto što se može često vidjeti i doživjeti, ali za mene je to upravo i najbitnija i najvrjednija stvar čitave priče. Mogao bih razumijeti dio gledatelja koji su se osjetili namagarčenima jer nisu vidjeli standardni filmić kakav su očekivali, i možda priželjkivali, da su kojim slučajem dobili nešto još gore. Međutim, mislim da su dobili nešto puno bolje i za mene je ovaj film jedan od onih neočekivanih darova koje se ponekad zalome Hollywoodu. Istina, film nije toliko razvikan i ima neobjašnjivu ocjenu od 5.6 na IMDb-u, no treba pričekati da krene u širu distribuciju, vjerujem da će ocjene javnosti biti pozitivnije.

Žao mi je što ne mogu podijeliti više informacija o samoj radnji zbog onih koji će ipak propustiti ovaj film, no ionako smatram da slova na “papiru”, tj. ekranu, ne mogu dostojno prenijeti niti mali dio onoga što pruža The Tall Man. Osim odlične i nepredvidive priče koja u sebi nosi materijal i za neke moralne rasprave, pa čak i svojevrsni društveni komentar, film je vizualno besprijekoran, odlično režiran i vrhunski odglumljen. Teško mu je naći bilo kakvu bitniju zamjerku, osim ako ste očekivali oskudno odjevene heroine u galopu. Priznajem, u tom slučaju Laugier vas je pošteno preveslao. Ipak, navedene junakinje možete gledati bilo kada, a ovakvu priču vrlo, vrlo rijetko. Stoga, zaboravite na predrasude, odbacite očekivanja i pokušajte odgonetnuti što se krije iza tog famoznog “visokog tipa” – sigurno ćete pogriješiti…