The Expendables

The Expendables (2010.)

Režija: Sylvester Stallone

Glume: S. Stallone, J. Statham, J. Li, D. Lundgren, E. Roberts, S. Austin, R. Couture, M. Rourke

Ocjena:  5.5

Prije godinu dana, kada je priča o novom projektu Slya Stallonea (svjetskoj javnosti poznat kao glavni glumac u ingenioznoj komediji Cobra) zapljusnula svjetske medije, vjerujem da nisam bio jedini muškarac koji se primjetno napalio (iako nisam gay) na pomisao Stallonea, Lundgrena, Robertsa, Willisa i Arnolda u istom filmu, još uz to dodajmo nove akcijske zvijezde poput Stathama i Jet Lia – jezik do poda. Da, bože, zbilja postojiš. Or do you?

Nakon početnog razočaranja i shvaćanja da se u filmu neće pojaviti Van Damme i Seagal, prepustio sam se svom tom hypeu koji je okruživao film i neku večer, u bratovom društvu, pogledah i to čudo. Film je završio, pogledao sam se s bratom, nitko nije htio ništa reći prvi, no onda je brat, poznat po svojoj iskrenosti, rekao: »Sve je to super, divno i krasno, možeš se na nekim mjestima nasmijati, biti zadivljen pucnjavom, al’ zašto, pobogu, toliko retardiran scenarij?«… Uvrijeđen njegovom opaskom, rekoh mu:  »Ti to ne kužiš, to je eksploatacija žanra, homage užasnim akcijskim filmovima iz 80ih koje smo voljeli, scenarij tu ne treba biti dobar.«. Brat je ušutio, nastavio za svojim poslom, dok sam ja, budala, nastavio razmišljati o filmu i onomu što sam vidio. Slijede moji zaključci.

Dakle, ovako, The Expendables je priča o nekolicini iskusnih, ispranih plaćenika koji, na trenutke, djeluju kao ovisnici o svojim zadacima ( što, zapravo, i nije loša ideja). Spletom “nesretnih” okolnosti bivaju uposleni u dosad najopasniju misiju – svrgnuti generala Garzu. Okej, za sada je to dobro, može proći. Što motivira ekipu expendablesa? Novac, svakako, ali i realizacija glavnog junaka Barneya Rossa (Stallone) da nije, kako je mislio dugo godina, dead inside te njegova želja da spasi mladu djevojku i njen narod nakon petnaest minuta poznavanja. Sad ćete reći da cjepidlačim, jerbo – nije li to osnovna premisa svakog B filma o junaku? Spasiti damsel in distress, onda ju poševiti uz glazbenu podlogu, recimo, » Careless Whisper« ? Jest, samo što je to, čak i u onim vrhuncima dna 80ih, bolje izvedeno u drugim filmovima. Kako se meni čini, a nadam se da će se netko složiti sa mnom, ovako je izgledao sastanak između Callahama (čovjek koji je osmislio “priču'”) i Slya (čovjek koji je zajedno se gorespomenutim napisao scenarij).

Callaham: Sly, imam jednu fantastičnu ideju. Grupa prekaljenih plaćenika po…

Sly: Fantastično. Snimit ću film o tomu. Uh, luda ideja, dovest ću sve akcijske zvijezde 80-ih da sudjeluju…

Callaham: Sjajna ideja. Okej, idemo napisati scenarij.

Sly: To je bar lako: Kinez samo priča o lovi, crnac voli svoju veliku pušku, jedan ima problema s curom…

Callaham: Ovo će biti hit.

Sly: FAK yeah.

E, sada, zanemarite sve ovo napisano. Ne bih imao nikakvih primjedbi da film funkcionira u svom osnovnom planu – zabaviti gledatelja. Film poput ovoga ne smije biti dosadan ni u jednom trenutku, a meni je, tijekom većeg dijela trajanja, iznimno dosadan. Čak i tijekom akcijskih scena. Ako je Sly već htio dovesti sve akcijske zvijezde trebao je, poštovanja radi, bar malo razraditi njihove likove jer, na stranu Willis i Arnold, ovdje i ostali, izuzev Stallonea i Stathama, djeluju kao cameos. Premalo vremena i prostora posvećeno njihovim likovima me dovodi do zaključka da su njihove uloge mogle biti dodijeljene bilo komu? Uposliti Jet Lia i ne dati mu prostora da se razmaše, pokaže svoje umijeće je masivan fail. Ili nedovoljno iskorišteni Mickey Rourke koji je i ovakav scenarij jebački prežvakao i ostvario solidnu ulogu ratnog veterana (inače, veliki rispekt za šljivovicu). Ono što smo voljeli u tim starim akcijskim filmovima je tzv. banter. Toga ovdje nema, sve je nekako suhoparno i isforsirano, rasplačete se kad vidite da je film s ovakvim potencijalom sveden na ovo – bezumnu pucačinu (traljavo i nepregledno režiranu) i kvazi-ljubavne zaplete (koje, uzgred, bolje piše Stephanie Meyer ili Ante Tomić – ovisi o tomu koga više ne podnosite).

Suma summarum; naići će te na milijun lošijih filmova od ovoga, i zato se nemojte  smesti – ovaj film vrijedi pogledati. Ja sam samo razočaran jer sam očekivako jako, jako puno, a za uzvrat dobio jako, jako malo. Što bi bilo da je Sly imao dovoljno prisebnosti pa dao Shaneu Blacku da napiše scenarij? Ovako ostaje nada u nastavak koji bi trebao isprati ovaj gorak okus u ustima. Ukoliko želite pogledati dobar akcijski film koji je koliko-toliko smislen, vrsno režiran i više nego korektno odglumljen, look no further than The Good The Bad The Weird, briljantnu južnokorejsku akcijsku western pustolovinu u kojoj se šepure najveće južnokorejske filmske zvijezde – Byung-hun Lee, Kang-ho Song i Woo-sung Jung.