Tajni život kućnih pomoćnica

Tajni život kućnih pomoćnica (The Help, 2011., 137 min.)

Redatelj: Tate Taylor

Glume: Viola Davis, Emma Davis, Octavia Spencer, Bryce Dallas Howard, Jessica Chastain

Ocjena: 7.5/10

Teško je ostati bez publike izborom ovakve tematike, a nažalost, formulu na kojoj počiva ova (skoro) južnjačka komedija manira (iako je daleko samo od toga) lako je primjeniti svugdje. Bestseler Katrhyn Stocket doživio je uspjeh na velikim ekranima, a mi smo ovaj put dobili dosta drugačiji film. No, ako bi ga gledatelj razložio, ovisno o raspoloženju u kojem ga je pogledao, jedan bi ostao bez kostura, drugi bez mesa, treći zapanjen, nasmijan ili nijem od osjećanja. Ipak drama, The Help ima mrvicu onog ružnog prefiksa „melo“, kojega se, opet, može probaviti, iako je sasvim nepotreban. Čini se kako je, pomalo ziheraški, redatelj Tate Taylor odlučio ne biti preočit i prejak (što će mu povjesničari vjerojatno i zamjeriti), već je po vlastitom scenariju napravio ono što osvaja više srca, tj. film u kojemu je idealan omjer komedije, drame i prstohvat patetike, a to je valjda provjeren recept u odnosu na htijenja (većine) gledatelja. No, sve to bez daljnjega počiva na izrazito jakoj paleti ženskih likova, gdje čak i gledatelj koji ne primi dobro film mora čestitati na svakom pojedinačnom izboru.

Skeeter Phelan (Emma Stone) vraća se u Jackson, Mississippi, sa studija, nošena željom za radom u novinarsko-spisateljskom miljeu, no ne snalazeći se potpuno, kao ni prije, među bijelim joj prijateljicama koje su u međuvremenu izrodile djecu i žive naoko ispunjene no bijedne živote između točke A: salona za uljepšavanje i točke B: licemjerja. Zašto, pored svega što joj je moglo biti inspiracijom, odlučuje pisati o pravim domaćicama i odgojiteljicama tolikih generacija bijelog američkoga juga? Čini se kao da po prvi put odista vidi odnos prema kućnim pomoćnicama, a jedna je takva i nju odgojila u toplu, iskrenu i samouvjerenu osobu, kakva nije uvijek bila. Mislimo, ipak su to šezdesete, ali to je, opet, američki Jug. Aibileen (Viola Davis), koja zapravo i priča osnovnu priču, oguglala od mnogih posrednih i neposrednih ožiljaka, prva je koja pristaje sa Skeeter podijeliti pokoje svoje iskustvo. No, nagovoriti nju ili Minny (Octavia Spencer) da saspu svu svoju gorčinu na njene stranice poduhvat je riskantan, hrabar i opasan, te je autentičnih izvora malo, ali će tragični povijesni događaji priskrbiti Skeeter dovoljno načina i priča, koji će u konačnici uroditi knjigom.

Viola Davis svojom pomirenošću, preživjelim gubicima i vidnom gorčinom za svaku je pohvalu iznijela ulogu surogat-majke desetaka bjelačke djece koje je s ljubavlju odgajala u bitne i hrabre. S Emmom Stone se relativno lako poistovjetiti, jer lik joj je takav – poput kakve komične heroine s par tragičnih crtica, odlučno ustraje u svom naumu, suprotstavljajući se bolesnoj majci (odličan izbor Allison Janney) te riskirajući ionako krhku i jedva sklepanu romansu. Očito je u Emmi sluha malo više no samo za komediju. Gledatelj je voli jer okuplja oko sebe ostale likove i kroz njihove priče ih dodatno boji, iako ni Aibileen, ni Minny, ni Holly, ni njega majka Missus Walters (nevjerojatno dobra Sissy Spacek) niti itko tu treba dodatnih boja: bez ozbira što ih je mnogo, dijalozi i postupci otkrivaju mnogo o svakoj pojedinoj protagonistkinji, a uz primamljivu fotografiju Juga koji je obojen u svakom mogućem kontekstu, opipljiva je toplina i dubina i onog neviđenog u filmu. Osobno, bilo mi je neobično što sam cijelo vrijeme bila zapanjena doista vrhunskom izvedbom sporednijih, poput Spacek, Janney, Howard, Chastain (koju god izostavim, nanijet ću joj nepravdu, priznajem). Octavia je neupitna, no ako ćemo iskreno, za ono što se zove „gluma“, nije tu samo (dvaput) nominirana Viola Davis. Bijeli tim je prikazao (koliko god će to nekome zvučati nevjerojatno, rasistički ili čak glupo, a možda i u nesuglasju s knjigom, ne bih znala) kakvo je breme bilo biti ne samo crnom pomoćnicom već i propisanim bijelim uzorkom na Jugu u to vrijeme – pretpostavljam da im životni vijek, barem živaca, nije mogao biti dug.

Dublje upoznavanje gazdarica i podanica nameće neospornu kraljicu uzoritih bjelkinja, Hilly Hoolbrook (Bryce Dallas Howard, zloba do savršenstva!), a što iz njenih usta ili iz nje općenito izađe, jedanaesta je Božja zapovijed. Uređena i prefrigana, s lakoćom manipulira svitom manje jakih žena. Zadnji put sam je zapazila u 50/50, a ovdje je rijetko viđen sinonim za rasizam, manipulatorstrvo, neviđenu frustraciju pod okriljem licemjernog višeg dobra. Tražila je ta uloga uživljavanja no i pomirenja s činjenicom da će te kao lika svatko mrziti, bojati se ili u konačnici te prozrijeti i prezreti. Osim već nadugo i naširoko nahvaljene Octavije Spencer, tu je ništa manje dobra, ma izvrsna Jessica Chastain kao neizbježni white trash ukras nepoželjan na čokoladnoj torti Hollynih uštogljenih dama. Njena je Celia tako autentična i životna, no Jessica se već i prije dokazala širinom, tako da joj ovaj toplo-neurotični lik daje još jedan veliki plus. U biti, tako vidno suđena veza između nje i Minny vjerojatno je nešto najbolje u ovom filmu (osim mame Walters i mame Charlotte). Navijamo za mnoge likove, sigurno više no za Skeeter ili Aibileen, iako je priča njihova. Ako je cilj bio da Skeeter i Aibileen budu srž ili samo srce ovoga filma (jer po priči to i jesu), Celia i okata Minny ono su što mu daje pogonsko gorivo.

Ovo je točno onakva pozornica na kojoj se pametan odabir glumaca prošepirio po propisu. Siguran i bez mnogo rizika, a opet prepoznatiljivo „južnjački“, The Help posjeduje neku svoju dušu, možda više nego kvalitetu u ukupnosti (izuzimam, opet, „žene“ u cjelini, jasno vođene odličnom režijom). Kroz humor prikazane ljudske tragedije, patnje i vječno licemjerje kroz masu detalja o kojima nismo razmišljali čine film svježim iako ne nude nešto osobito novo, no suze i smijeh, bez obzira na ukupan dojam projekta, uz ovu su ekipu malih, velikih žena, zagarantirani kroz cijela dva sata.