Sveti ratnik

Sveti ratnik (Priest, 2011.)

Redatelj: Scott Charles Stewart

Glume: Paul Bettany, Karl Urban, Maggie Q, Cam Gigandet, Lily Collins, Christopher Plummer

Dragi Paul Bettany… zar opet?

Nakon prošlogodišnje Legije, sada već kultne iz svih krivih razloga, simpatični engleski glumac, kojeg sam zavolio zbog Legende o vitezu i Genijalnog uma, ponovno se odlučio na religiozno-fantastični ep koji od namijenjenog cilja pada kilometrima daleko. Ovoga puta krila su nestala, ali Bettany se opet igra zaštitnika ljudske rase, gdje će vojsku vampira morati pobijediti, ni manje ni više nego – opet u pustinji, i to ponovno pod redateljskom palicom stručnjaka za vizualne efekte, Scotta Charlesa Stewarta.

Kako nam u stilu kakve dječje slikovnice animirani početak objašnjava, rat između ljudske rase i vampira trajao je stoljećima, što se naglasilo lijepim crtežima u kojima jedan trenutak vampir jede čovjeka s kopljem, a drugi već proždire vojnika s puškom, kao, jel, dugo je trajao. Na rubu uništenja, ljudi se sklanjaju iza zidina Crkve (u “Katedralograd”?!), i kad se činilo da nam svima nema spasa, odjednom se pojavljuju od pape istrenirani sveti ratnici, koji će uništiti neprijateljske snage i ostatak vampira, u maniri pravih Amerikanaca, strpati u rezervate. Kako je kaotičnom svijetu vraćen red, a vampirska prijetnja otklonjena, ti Božji ratnici društvu više nisu bili potrebni, pa su odbačeni, izolirani, osuđeni na samotnjačko životarenje i težak fizički rad, nikad se ne uklopivši među ljude čije su živote spasili. Njihovoj nesposobnosti da budu asimilirani u društvo pomalo je pomogla činjenica da su posred čela imali tetovirane ogromne križeve, hvalevrijedna scenaristička domišljatost koja nama gledateljima valjda olakšava da ih razlikujemo od četvoronožnih vampira bez očiju.

Mi se uključujemo u priču u trenutku kad horda vampira napadne obitelj zemljoradnika Owena (Stephen Moyer) – ženu Shannon (Madchen Amick) mu pobiju, kćer Lucy (Lily Collins) otmu, a on sam preživi dovoljno dugo da pošalje po svog brata, bezimenog Svećenika (Bettany), od kojeg zatraži da vrati curu i ”pobije ih sve”. Svećenik, pak, zatim zamoli Crkvu da mu odobri povratak na funkciju, što ona ne može učiniti jer bi proširila paniku među građanima i narušila si autoritet, budući da je osnovna ideja kojom se crkvena klapa održava na vlasti obećanje da jedino oni mogu zaštititi narod. Iako mu svi ponavljaju (barem deset puta) da ”ići protiv Crkve znaći ići protiv Boga”, on odgovara da mu nije ostavljen nikakav izbor i, ekskomuniciran i lovljen od strane reaktiviranih kolega Svećenika, naš junak kreće u mrak kako bi vratio malu Lucy, dok mu društvo pravi lokalni šerif Hicks (Cam Gigandet), njen dečko i wanna-be revolveraš. A tko je čopio malu? Aha, da, pa tu je i Crni Šešir, prijašnji Svećenikov kolega kojeg ovaj nije uspio spasiti tijekom jedne neuspješne operacije u jednoj od vampirskih košnica.  Nakon što mu je Kraljica poštedjela život i od njega napravila „prvog vampira-čovjeka“ (Blade, anyone? Ili je on crn, pa se ne računa?), on je shvatio koliko je vampirska duša ustvari čišća od ljudske i odlučio povesti tu zubatu vojsku na ljudsku rasu uljuljkanu u lažni osjećaj sigurnosti šupljim parolama Crkvenog vrha. Ali ni to nije sve! Ako izdržite do druge polovice filma, uz to još dobijete i Svećenicu, reaktiviranu, zaljubljenu svetu ratnicu (Maggie Q) koja našem Svećeniku dolazi u pomoć, nesposobna zaboraviti njegove duboke plave oči. Siguran sam da sam zaboravio još nekoga, ali nekako mi se čini da je i ovo sasvim dovoljno. Zbunjuje vas ovaj kratki sadržaj? Vjerovali ili ne, sastavljanje sinopsisa Svetog ratnika ispostavilo se kao teži zadatak od pisanja nekih seminarskih radova, i to vam govori dovoljno o mojim friškim dojmovima o radnji ovog spektakla.

Ne mogu se oteti dojmu da je ova priča finalni proizvod nekog desetogodišnjeg klinca kojem je bilo malo dosadno na vjeronauku pa je načrčkao scenarij koji mu je kasnije ukrao Hyung Min-woo, kineski autor stripa po kojem je ova „cjelovečernja zabava za sve članove obitelji“, kako su si tvorci Cinestarovih letaka dali oduška, zapravo i nastala. Rečenice koje izgovaraju ovi likovi, među njima i poneki respektabilni glumac (jedan Christopher Plummer, pobogu), toliko su pompozne, patetične i na nivou petog osnovne da mi se i ona legendarna Arniejeva replika: „no, fuck YOU“ čini vrhuncem scenarističkog umijeća. Da ne ulazim previše u detalje, jer radi se ipak o sitnicama koje morate sami doživjeti da bi iskustvo gledanja Svetog ratnika bilo zaista potpuno, prisilit ću se da se prisjetim scene u kojoj naš Svećenik neiskusnom Hicksu objašnjava kako, da bi ustrijelio vampira, mora predvidjeti njegovo kretanje, što znači, znati točku A i točku B njegova gibanja. Kad golobradi gunslinger iz petnaestog pokušaja jedva pogodi jednog vampira (veličine Jacquesa!), ne uspije izdržati a da ne dobaci: „Point A meets fucking point B.“ I ostatak je dijaloga takav – patetičan, predramatičan, baš žudi da bude citiran.

Gluma? A što reći, kad Bettany cijelo vrijeme glumi Batmana, s tim nekim forsiranim dubokim glasom. Razumijem ja da je on odmetnik-samotnjak, da mu karijera zahtijeva od njega da bude baš takav nekakav, ali mogao je malo izaći iz kalupa i, ne znam, pričati kao normalan čovjek. Nije Bettany sam po sebi ništa kriv, sve ljute, uvredljive mailove koje primi može mirne duše proslijediti onom klincu sa sata vjeronauka koji ga je učinio takvim. Ono što mu svakako ide u prilog činjenica je da mu desnu ruku, zaljubljenog šerifa, glumi bezlični, iritantni Cam Gigandet (Easy A, Never Back Down), uz kojeg bi valjda i Steven Seagal na trenutke izgledao kao Al Pacino.

Akcijske scene snimljene su solidno, iako koreografije brojnih fajtova i nisu nešto inspirirane. Svećenikovi neprijatelji, pak, nisu me oduševili – vampiri su mogli biti malčice strašniji i sposobniji, a glavni suparnik, nekadašnji Svećenikov prijatelj Crni Šešir, samo na trenutke djeluje kao obećavajući, pošteni nemesis, toliko nužan u ovakvim filmovima. Karl Urban je ovdje svoje odradio, ali nije mogao bogznašto napraviti s tekstom koji je od njega napravio tog smiješnog, osvetoljubivog vampira-kauboja.

Sveti ratnik osvojio je još jednu recku u kategoriji najlošiji: imali smo prilike posvjedočiti jednom od najgorih oružja u povijesti ovakvih spektakala. Blade ima mač, arhanđeo Gabriel u ranijespomenutom Legionu nosi buzdovan, a naš jadan Svećenik sa sobom fura nekakav metalni križ od kojeg očekuješ čuda, a na kraju ga ovaj rastvori i dobije – malo opasniju rašpicu. Čuvajte se, hordo vampira, jer stiže Svećenik i uredit će vam nokte! Jednostavno je moralo bolje…

Od pozitivnih strana? Uff… Tempo, možda? Originalnost u činjenici da Svećenik cijeli film naganja djevojčicu, a ne dječaka, kako smo navikli čitati? Ako popušite tu osnovnu priču, i Svećenikov lik doživite kao kul junaka (što je, u moru toliko zanimljivijih likova, mnogo jednostavnije reći nego napraviti), možda vam se njegova turbulentna vožnja prema Lucyjinom spasenju i vlastitom iskupljenju, na kraju krajeva, i svidi. Mene se jednostavno nije dojmio, i sva ta nadodana simbolika i nezgrapno integrirana kritika Crkve (ići protiv Crkve znači ići protiv Boga) i stava američkih vlasti prema, pretpostavljam, veteranima Vijetnama (Sveti ratnici više nisu potrebni kad je rat gotov, društvo ih ne ferma jer ih podsjećaju na grijehe prošlosti, ne mogu se uklopiti, pate od PTSP-a), ako su trebali postići išta osim ostavljanja dojma pretencioznosti, u tome nažalost nisu uspjeli. Isto tako mi je žao što moram reći – ako je suditi prema nezaključenoj radnji u završnoj dionici filma i već karakteristično predramatičnom finalnom dijalogu Svećenika i starog monsinjora (Rat je gotov! – Ne… rat tek počinje.), realno bi bilo očekivati nastavak.