Piše: Izabela Laura

Sumrak saga: Praskozorje, 2. dio (The Twilight Saga: Breaking Dawn, Part 2, 2012., 115 min.)

Režijaj: Bill Condon

Scenarij: Melissa Rosenberg

Glume: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Billy Burke, Peter Facinelli

Ocjena: 5,5/10

Nakon dvije izvrsne recenzije kolegice Koraljke Suton i Matee Rebrović posvećene nastavcima Sumrak sage, od kojih je jedna bila nešto negativnije, a druga malo pozitivnije nastrojena prema tom globalnom fenomenu pop-kulture, došao je red i na mene, koja sam se smjestila negdje između. No prvo da kažem nekoliko riječi o epskom završetku Sumrak sage. Da, dobro ste čuli , Sumrak jest završio.

Bella Swan (Kristen Stewart) napokon je postala vampirica, ali i majka. Sada kada više ne mora paziti na to hoće li slomiti nogu hodajući po ledu (za razliku od nas običnih smrtnika), muče je druge brige, primjerice kako  obuzdati žeđ za krvlju i to pogotovo u prisustvu svoje kćeri Reneesme, kojoj je dala život u prethodnom nastavku. Osim činjenice da se njen best friend Jacob (Taylor Lautner), inače vuklodak, otisnuo na njenu novorođenu kćer, Bella uživa u vampirskom životu i napokon slobodnom seksu s Edwardom. Međutim vampirsku idilu prekida pojava Voltura koji, zbog pogrešnih  navoda o maloj Reneesme, žele njenu likvidaciju. Da bi zaštitili prinovu, Cullenovi kreću u okupljanje vampirske vojske za borbu protiv nastarijih njihove vrste.

Breaking Dawn Part Two, prema romanu Stephenie Meyer Breaking Dawn,  u sebi je imao potencijalno zanimljive likove poput zagonetnih Voltura, koje smo susreli i u prijašnjim nastavcima,  kao i neke od pridošlih vampira rođaka/prijatelja Cullenovih, kao što su Rusi Demetrij i Vasiliij, koji su mogli malo začiniti priču, učvrstiti  je, i kojima bi svakako vrijedilo ostaviti više prostora. Ovako, umjesto da se smijemo dosjetkama tih dvaju ruskih vampira,  plačemo nad neuvjerljivošću njihova ruskog naglaska (sad tek vidimo što nam Rade znači!), da bismo shvatili da ništa nevjerojatno britko nisu imali ni za reći. Tu dolazimo do problema scenarija (Melissa Rosenberg) cjelokupne sage koji je gotovo pa katastrofalan i koji cijelu priču čini plošnom. O još gorem prijevodu ne treba ni govoriti, u to su se uvjerili valjda svi koji su pogledali itijedan nastavak serijala.

Nadalje, soundtrack, veliki adut sage, posebno Sumraka i prvog dijela Praskozorja, ovdje se uglavnom  sastoji od rekapitulacija pjesama i kompozicija iz prošlih nastavaka, što i paše završnici, no od novih stvari ništa nije posebno zazvučalo.

Što se tiče glumačke postave – uvijek vesela tema kad se se radi o ovim filmovima – i (ne)omiljene Kristen Stewart, što reći? Ovo nije film od kojeg su se očekivala neka vrijedna glumačka ostvarenja, ali moram reći da je Stewartica u ovom nastavku, sukladno novom vampirskom statusu Belle, vidno opuštenija i čak se i smije. Pattinson, odnosno Edward, stavljen je u drugi plan kao muž koji uživa u novostečenim sposobnostima voljene mu supruge, kao i Jake (Taylor Lautner), koji se i dalje,  kao što je to kolegica Suton napisala, neprestano trudi oko svoje uloge, a možda ta njegove angažiranost i neangažiranost vampirske ekipe ima i veze  s tim što su vukodlaci toplokrvna bića s temperaturom tijela od 40 stupnjeva, dok su vampiri, ne treba zaboraviti, ipak mrtvi.

Dok je u prvom dijelu Praskozorja redatelj Bill Condon (Gods and Monsters, Chicago) stvorio neke zaista pamtljive i prekrasne trenutke, u drugom dijelu režija je pak pretjerano naglašena te sagi hoće pridati  dramatičnost i spektakularnost koja joj ne priliči, koliko god možda sami prizori zahtijevali tako nešto (primjerice, borba Cullenovih s Volturima koja bi trebala biti ozbiljna, ali bez obzira na to čija se odsječena glava pojavi  u sceni, ona nasmijava prije negoli tjera suze na oči).

Središte ove sage nije neka razvijena radnja, nego ljubavna priča. Ali opet, kako prikazati one dramatičnije i ipak ključne momente koji se udaljuju od te linije? Možda je trebalo malo više uložiti u specijalne efekte i ekipu vukodlaka učiniti malkice uvjerljivijom. Možda da se pridalo malo ozbiljnosti cijeloj stvari otpočetka, da se priča pošteno razradila, mogla je postati zaista epska, ali ne samo ljubavna,  nego i kao fantasy epic jer sadrži  intrigantne likove koji otvaraju nove, uvijek primamljive svjetove nadnaravnog.

Unatoč svemu navedenom treba imati na umu  publiku kojoj je namijenjen ovaj film i koliko su toj publici zaista potrebne vješto isprepletene fabularne niti i jake rečenice; dok god Jacob ne nosi majcu, to se čini sasvim suvišnim!

Također, kao nijedna pojava, tako se ni ova saga ne sastoji samo od elemenata koje treba ‘popljuvati’; to ipak jest jedna ljubavna priča koja je zaludila velik dio kugle zemaljske, i bili mi njene pristalice ili ne, to se ne smije zanemariti. Edward  i Bella možda nisu Scarlett i Rhett, pa čak niti Buffy i Angel, ali ima nečeg u njihovoj priči  što nas mami da pretrpimo sve silne nedostake kojima obiluje; možda je to intenzitet te ljubavi, a možda onaj forever koji je ovdje doslovan, a koji predstavlja, rekla bih, neku sigurnost u odnosima, u drugome, u životu koju silno, nekad i ne znajući, želimo zgrabiti, a ne možemo je dohvatiti.

Napokon, o realističnosti i nerealističnosti tkiva priče teško da može biti govora, jer ne samo da se radi o fantasy fictionu, nego je ovo ipak film, svijet koji može odražavati život i ono što u stvarnosti koju prihvaćamo kao takvu ne može biti ostvarivo. Dakako, to je i medij s velikom moći utjecaja, te prije nego li išta slijepo progutamo treba preispitati percipirano. Ali zar se to odnosi samo na film? Sumnjam da se itko bunio kad su nam kao dječici čitali svakojake bajke koje nisu ništa manje realistične od priče o djevojci i svjetlucavom vampiru.  Edward je nastao na sliku i priliku princa na bijelom konju, samo su mu dodani zubići.