Sumrak saga: Praskozorje, 1. dio

Piše: Matea Rebrović

Sumrak saga: Praskozorje, 1.dio (The Twilight Saga: Breaking Dawn, part 1, 2011., 117 min.)

Redatelj: Bill Condon

Glume: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner

Zar Sumraka ima još? O da, ima! Dobrodošli u četvrti film popularne Sumrak sage, preciznije,  prvi dio posljednje knjige. Zašto se Summit poveo za Potterima i rascjepkao ovu očajnu knjigu na dva filma? Fanovi, jedni sretni, drugi pak ne, zaključili su da je to sve zbog novca, kao što bi i svaki razuman čovjek zaključio. Priznajem, kao osoba kojoj je ova saga guilty pleasure, pisala sam komentare pune gorčine otkad se saznalo za cijepanje knjige. Možda zato što zadnja knjiga sage sadrži svega četiri važna događaja koja su, zapravo, jedino što vrijedi u toj knjizi. Ostalo je za spaliti. Bilo kako bilo, na kraju se ispostavilo da im ideja nije bila nimalo loša.

Priča o ljubavi između djevojke i vampira jedna je od najpoznatijih i, kako mnogi kažu, jedna od najromatičnijih. No da se malo podsjetimo, ili pak, neke upoznamo sa Sumrakom: Bella (Kristen Stewart) se doseli ocu u zabito mjesto Forks gdje upoznaje Edwarda (Robert Pattinson). Spletom okolnosti, ona saznaje da je Edward vampir i kreće razvoj njihove ljubavno-opsesivne priče. Kako Edwardov nenormalni život i sve ono što vampira čini opasnim Bellu nekoliko puta dovodi do ruba smrti, u drugom filmu Edward žrtvuje svoju ljubav prema Belli, ostavlja je zauvijek kako bi ona živjela svoj život kao nespretno ljudsko biće. Dolazi nam Jacob (Taylor Lautner), koji se pokazao najboljim prijateljem u Bellino depresivno vrijeme preživljavanja bez Edwarda. No eto vraga nazad Belli, nakon što skoro svi izgube svoje živote. Again. Kako se ispostavilo da je Jacob vukodlak, te smrtni neprijatelj vampirima, dolazi do zapleta u 3.dijelu, gdje će Bella biti rastrgana između ljubavi i prijateljstva, dok ne shvati da prema Jacobu osjeća nešto više. Naravno, prijateljica smrt je prisutna i u ovom dijelu, ali sva sreća što odnosi samo negativce. Bellin život je ipak Edward, te se ona pristaje udati za njega, dok čupko Jacob žalosno zavija u šumi.

Uz sve napore, evo nas na raspletu i u četvrtom filmu. Da, ovaj film započinje raspletom, ili još čudnije, happy endom, što je vjerojatno razlog sporo-teče-ovo-vrijeme-a-ništa-se-ne-događa dojmom iz prvih pola sata. Početak filma, tj. prvih deset minuta, meni je bilo zastrašujuće tvajlajtovski: jadno, ofucano i površno. Vjerovala sam da se od ove priče ipak može napraviti dobar film i da je Bill Condon dorastao poslu. Sva sreća, poslije tih mučnih desetak minuta film je krenuo drugačijim putem. Događa se ono što su fanovi toliko čekali – scena vjenčanja. Prekrasnom scenografijom, kostimografijom i soundtrackom, scena vjenčanja Edwarda i Belle već je uvrštena u top 10 filmskih vjenčanja. Scena, iako dosta kratka, zaista oduzima dah. Posebno se može pohvaliti režija i montaža, jer ideja da se izmjenjivanje vjenčanih zavjeta prikaže kao nešto osobno, bez ijednog uzvanika, uz savršene pokrete kamere i emocija glavnih glumaca ono je što čini ovu scenu pamtljivom. Bellin otac Charlie, genijalni Billy Burke, opet krade svaku scenu u filmu, posebno onu gdje uzvanici drže govore. Humor je svaki put bio na svome mjestu i u pravoj dozi.

Poslije vjenčanja, tradicionalno kreće medeni mjesec, gdje Edward odvodi Bellu na prekrasni otok u okolici Ria. Romantičari dolaze na svoje, uz vruće (koliko je to moguće za PG-13) scene seksa između djevojke i vampira. Uz pravu dozu erotike i romantike, svi su ostali zadovolj(e)ni. No kakav bi im ovo bio prvi put, i kakav bi ovo bio opasan seks, bez Edwardove borbe da ovo doživi kao čovjek. Još jedna scena koja dovodi do „namjernog“ humora, koji totalno pali svaki put u ovim filmovima, gdje shvaćaju da će ono što je u knjigama ozbiljno, na filmu ispasti patetično. I onda nas dočekaju ove „ozbiljne“ scene na koje svi krepavaju od smijeha. Po meni, jedan od odličnih poteza onih koji rade ove filmove.

Vrijeme je da ovih 40 minuta sreće završi, te film krene u drugom smjeru. Nije tajna niti spoiler (sam trailer je ovo nagovijestio) – Bella u sebi nosi demonsko dijete. Preko brojnih zavrzlama tipičnih za Twilight dolazimo do vrhunca filma. Kreće scena totalno netipična za Sumrak. Scena porođaja (iako PG-13) izazivala je nesvjestice i napadaje panike gledateljima lošega želuca diljem svijeta (objavljeno, diskutirano i dokazano!). Od ovog trenutka pa do kraja samoga filma, kreće vrhunsko filmsko ostvarenje (naravno, u svojoj Sumrak kategoriji), i meni osobno, najdraži dio u sva četiri filma. Vrijedi spomenuti još dvije scene, jedna od njih je ono što autorica naziva „utiskivanjem“ (eng. imprinting) te scena preobražaja – koju pratimo kroz Bellinu perspektivu i kroz njeno tijelo. Veličanstvenim prikazom djelovanja otrova, „smrzavanje“ organa i krvnih žila, oporavak slomljenih kostiju te vanjskih rana, proces proljepšavanja od koščate, izmučene i izranjavane žene, do blijede i prelijepe vampirice, s mixom flashbackova iz prošlosti/prošlih filmova do iščekivanja i otvaranja njezinih crvenih očiju… scena nakon koje se zapitaš, pa jebote, jel’ stvarno gledaš jedan od Sumrak filmova?

Ovaj film fanovi su proglasili najboljim dosad i dali mu visoku devetku. Slažem se u potpunosti. Condon je uspio napraviti ono što nijedan redatelj prije njega nije – od najjadnijih dijelova u knjizi napraviti najbolje scene u filmu. Praskozorje je zrelije i mračnije; uvedene su teme braka, seksa, apstinencije i pobačaja. Nisam pročitala nijedan jedini komentar gdje fan ove sage pljuje po filmu, što znači da je Condon vrhunski odradio svoj posao. Nije slijepo pratio knjigu (hvala mu!), ispričao je priču na svoj način, ali, uz sve pohvale, ipak je napravio nešto što mu svi zamjeraju. Nikad me prije nije bilo sram, pa čak ni lošeg Edwardovog svjetlucanja, no mislim da sam se na scenu vučje telepatije zacrvenjela u tmini kino-dvorane. Scena gdje članovi čopora razgovaraju dok su u svom vučjem obliku na razini je animiranog filma za petogodišnjake. Da, teško je izvesti ovakvu scenu, no ovo je ispalo smiješno i jadno, do te mjerre da se scena jednostavno nije mogla shvatiti ozbiljno. Velika šteta, no to je još jedan primjer koliko veliki problem može biti uspješno prikazati na ekranu nešto što u knjizi i mašti funkcionira odlično.

No da ne zapišemo sve zasluge redatelju, gledatelji/kritičari glume u ovoj sagi konačno neće imati puno negativnih stvari za reći. Krenimo od Pattinsona… Dokazao je da nije loš glumac, no u ovim filmovima ili uporno radi glupe greške, ili mu Edward jednostavno ne leži. Iako uz par standardnih glupih facijalnih ekspresija, svoju ulogu u ovom filmu doveo je do visoke razine, konačno! Sigurniji u sebe, dozvolio je sam sebi da produbi Edwarda kao lika, te iznese njegove emocije na površinu. Briljira u već spomenutim scenama porođaja i preobrazbe. Good job, Rob!

Bacimo se na Kristen Stewart, mladu glumicu o kojoj se toliko raspravlja. Nešto mi jednostavno nije jasno kod nje. Svaki glumac i svaki redatelj koji su s njom radio (a govorimo o dosta velikim facama u filmskoj industriji) ne može dati nijedan intervju a da je ne pohvali do neba – kako je veliki profesionalac, vrhunski talent i još mnogo toga. Zašto onda dosta ljudi misli potpuno suprotno: da je loša glumica s rasponom emocija od ravnih usnica do malo zakrivljenog kraja jedne usnice? To je nešto o čemu se često vode žestoke rasprave po forumima, kojih sam i ja stalni član. Smatram da cura ima potencijala i svoj stil, kao i da nije loša glumica, što dokazuje i ovim filmom. Kao i Pattinsonu, trebala su joj tri filma da pronađe svoj pravi lik i iznese ono što treba. Kristen predvodi Praskozorje izvrsnom glumom. Oduševljava svojom izvedbom, pogotovo onim dijelovima koji joj i inače najbolje idu – teške emocije. U ovom filmu itekako se vidi njen raspon osjećaja – odglumila je najveću sreću, paniku, stres, strah, humor. Porađala se i na koncu umrla i preobratila. Rijetko tko dobije takvu priliku u filmu. Svaka njena riječ i svaki njen pogled su toliko uvjerljivi da je šteta što je scenarij takav da su joj neke scene ograničili, jer ona ih je mogla izgurati još i više.

Uz glumu i režiju, što se poboljšalo, ovi filmovi oduvijek imaju svoj driving force, a to je soundtrack. I ovaj put, možda i više nego prijašnji, soundtrack je oduševio i pokupio najveće pohvale u filmu. Tradicionalno, s par dobro poznatih glazbenika (Bruno Mars, Christina Perry, Carter Burwell) i onim manje poznatim, Alexandre Desplat cijeli je soundtrack napravio vrhunskim glazbenim ostvarenjem. Također, vratio je tri poznate skladbe iz prijašnjih filmova koje su bile u savršenom skladu sa scenama. Kada Akademija ne bi bila tako ograničena i kada Sumrak ne bi imao status koji ima, glazba bi odnijela kipića.

Svima je jasno da nijedan film iz ovoga serijala nije posebno filmsko ostvarenje te da ima svoju posebnu kategoriju. Jedna sam od rijetkih filmskih manijaka koji mogu uživati u ovome, s obzirom da ću i u nečemu lošem pronaći poneku dobru i vrijednu stvar, a Sumrak ih zasigurno ima. Ako niste fan, i ako ste filmski ograničeni, nemojte ovo gledati. Jedino u što ćete se poslije upustiti jest beskrajno pljuvanje. Ova saga snimana je za fanove, i samo za njih. Cilj ih je usrećiti i pritom zgrnuti brdo para. Hvala Edwardu, fanove se ne može izbrojati koliko ih je, i hvala Jacobu, nisu prezahtjevni, te idu gledati što god im se servira. To se zove dobar posao u Hollywoodu.