Sumrak saga: Pomrčina

Piše: Koraljka Suton

Sumrak saga: Pomrčina (The Twilight Saga: Eclipse, 2010.)

Režija: David Slade

Glume: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Billy Burke, Jackson Rathbone, Nikki Reed, Ashley Greene, Bryce Dallas Howard

Malo je zabrinjavajuće kada shvatiš da je od tvojih 9 recenzija ovo već četvrta koja je posvećena vampirskoj tematici. I već treća u kojoj si primoran spominjati Kristen Stewart ili Roberta Pattinsona. Samo ovaj put u kontekstu istog filma. Otužno zapravo. Ali, ako sam bila dovoljno hrabra izložiti svoje oči i uši ovakvom filmu (i prethodnim dvama), onda valjda mogu i napisati recenziju o istome.

Kao što cijeli svijet zna (što je u neku ruku više zabrinjavajuće od svega gore navedenog, tješim se ja), Pomrčina je treći nastavak ultramegaüberkuliurbane Sumrak sage, nastale prema romanima Stephenie Meyer, američke očajne kućanice i iskompleksirane ”žene i majke” bez trunke samopoštovanja, koja zbog, pretpostavljam, gorućeg nezadovoljstva svojim mužem i brakom osjeća potrebu stvarati fiktivne svjetove u kojima žene ne mogu disati/živjeti/opstati bez svojih ”savršenih” muškaraca kojima nikada neće biti dorasle. Poruka curicama širom kugle zemaljske koje u tim knjigama traže smisao života? Drage djevojke, osjećate li se nesigurno, jadno i nedovoljno dobro za svoje predivne dečke? Pa da, to zapravo i jeste, ali nema veze, jer rješenje ne leži u tome da prihvatite i zavolite sebe, već u tome da postanete savršenom (aka svjetlucavom vampiricom) i životna sreća vam je zagarantirana. Aha, da, i nemojte se seksati prije braka, pogubno je za vašu dušu.

Ponešto o radnji? Kojoj radnji? Baš tako, gotovo da je i nema, ali svejedno ću probati iskemijati nekolicinu smislenih rečenica (besmislenom filmu usprkos). Dakle, naša emo kid Bella (Stewart) odbija udati se za svog fairy vampira Edwarda Kulena (Pattinson). To izgleda otprilike ovako: ”OMG, nemrem se udati jer onak’, imam 19 godina. Što će susjedi misliti?” – ”Ali Bella, ja sam staromodni momak koji se u ovih 108 godina uopće nije mentalno, emocionalno i intelektualno razvio pa je meni brak u devetnaestoj i dalje totalno in” – ”Ali ja odbijam potpisati najobičniji komad papira jer je udati se s 19 tako out i ono, jel’ ti znaš koliko se brakova raspada? ALI nemam nikakav problem s time da postanem vampiricom i provedem s tobom cijelu vječnost jer si ti razlog mog postojanja. Ah, nije li super kad si imaš sređene prioritete i donosiš totalno logične i promišljene odluke? Baš sam zrela. Aha i da, ja bih se seksala.” – ”Koji dio ovoga da sam intelektualno zaostao u razvoju ti nisi shvatila? Kakav seks prije braka pobogu, duša će ti gorjeti u paklu ženo! Ok, a i nikad se nisam seksao pa se bojim da ne svršim prerano.” – ”Ajmo ovako, udat ću se za tebe ako me poseksaš, makar se ja uopće ne želim udati i nimalo neću uživati u tome, a ti ćeš tokom seksa cijelo vrijeme biti na oprezu da me ne bi slomio i/ili ugrizao i, pogađaš, također nimalo nećeš uživati u tome. Ali nema veze, jer to se zove kompromis, kužiš? Kako smo mi zreli, wow!” – ”Odista, kako smo zreli! Zapečatimo ovu odluku cjelovom!”

Usudim se reći da je to otprilike to. Aha, da, u pauzama između ovakvih važnih i nadasve mudrih i logičnih odluka, Bellin bestač na steroidima Jacob the vukodlak totalno joj neočekivano izjavljuje ljubav (no s obzirom na razinu njezine perceptivnosti, njoj to stvarno i je bio šok) i zaklinje se kako će se boriti za nju sve dok ne postane vampiricom aka njegovim smrtnim neprijateljem. Tad će se boriti protiv nje. Oh, the drama. A zapravo se actual radnja konstituira oko toga da badass vampirica Victoria (Bryce Dallas Howard, koja je uskočila kad je predivna Rachelle Lefevre dobila nogu) i dalje pokušava ubiti Bellu (očito je krajnje nemaštovita kad joj to nije uspjelo u prošlom filmu), a povrh svega je ”netko” (hm, tko li bi to mogao biti?) počeo stvarati vojsku vampira u Seattleu, što zabrinjava Edwardovu obitelj. A onako usput dobijemo uvid u dva člana obitelji Cullen, Jaspera i Rosalie, tj. saznajemo kako i zašto su oni postali vampirima. Jedan od rijetkih relativno zanimljivih dijelova priče.

Što reći o filmu koji ima ovakvu radnju? Vjerujem da bi sve ovo gore navedeno ajde još nekako prošlo da ti glumci ekšli…well, glume (zapravo, koga ja zavaravam!). Pattinson je standardno očajan. Doduše, u ovom je dijelu ”sage” već postojećoj patim-od-opstipacije-a-tako-jako-želim-kakati faci dodao još jednu: shit-prerano-sam-svršio facu. Jest da je razlika neznatna, ali dobro uvježbano oko lako uoči te suptilne nijanse (ok…ovo stvarno nije dobro zvučalo). Tako da – Bravo Rob, napredak je vidljiv!

Stewarticu, iz nekog meni nepoznatog razloga, kritičari hvale kao ”nadasve talentiranu i perspektivnu mladu glumicu.” Ono što ja vidim kada gledam Bellu jest – samu Stewarticu. Tikovi s ustima, kosom, očima, obrvama – svejedno je gledaš li Twilight, neki njen drugi film ili pak intervju s njom, jer je uvijek ista. K tome toliko malo života unosi u taj lik, da je nekako jedva doživiš. Izgleda nezainteresirano, anemično i polumrtvo. Aj dobro, time barem ispunjava predispoziciju za postajanje vampiricom.

A i naprosto ne mogu popušiti njihovu ”besmrtnu ljubavnu priču” kada ja i s gay muškarcima imam više kemije nego li je njih dvoje imaju jedno s drugim.

Priznajem da sam prema Tayloru Lautneru (vukodlak na steroidima) nešto blaža (ok da, zgodan mi je), ali šta ja znam, dečko je barem angažiran. Jest da često preglumljava i da se ‘trudi previše’, ali na njemu se vidi da mu je stalo do te uloge i da želi dati sve od sebe. Dakako, ni s njim Stewartica nema kemije. Zapravo je najzabavnija činjenica ta da je jedini dio filma u kojem je vidljiva ikakva kemija, scena u kojoj Bella spava u šatoru, a Jacob i Edward vode ”dubokoumne razgovore” preko njene glave i ”povezuju se”…naznake pravog bromancea. Očito je Stewartica veliki faktor smetnje, jer su ova dvojica bili iznenađujuće uvjerljivi na tih par minuta. Kasnijim sam razgovorima ustanovila da je većina ljudi pomislila istu stvar: kako su u toj sceni trebali Bellu odgurnuti u stranu i zaskočiti jedan drugoga. E TO bi bio zanimljiv film. Barem bi se nešto događalo.

Ostali glumci tipa Jackson Rathbone (Jasper), Nikki Reed (Rosalie) ili Ashley Greene (Alice) imaju relativno malo prostora na ekranu, ali su svejedno uspjeli napraviti sasvim solidan posao.

Glazba je mjestimice pompozna do bola. To se prvenstveno odnosi na scene pred bitku, gdje je cilj bio postići The Lord od the Rings tip feelinga. Jedina je razlika u tome što je, za razliku od LotR-a, ta toliko najavljivana bitka trajala svega 3-4 minute. I u njoj nije sudjelovalo na tisuće orkova, već poneki vampir i vukodlak. Ou jea, totalno hardcore.

Zaključak? Pa, ako ste zagriženi fan knjiga, mislite da radnja sama po sebi nešto valja i ne znate razaznati dobru od loše glume, lako moguće da vam se film (jako) svidi. Ako ste pak čitali knjige, ostali u nevjerici zbog Meyeričinog sveopćeg idiotizma i pomislili kako je trebala stati nakon prve, koja je čak bila dobra (ahm, guilty as charged), film će vam biti smijurija, ali će vas vrhunski zabaviti. Zanima li vas gluma kao profesija, a želite vidjeti kako se to ne radi, ovo je pravi film za vas! I za kraj, ako ste muško i imate curu koja je fangirl, učinite si uslugu i ne dajte joj da vas tjera da to gledate, makar vas ucjenjivala seksom. Kompromisi nisu nužno dobra stvar.