Sigurnost nije zagarantirana (Safety Not Guaranteed, 2012.)

Sigurnost nije zagarantirana (Safety Not Guaranteed, 2012., 85 min.)

Režija: Colin Trevorrow

Scenarij: Derek Connolly

Glume: Aubrey Plaza, Mark Duplass, Jake Johnson, Karan Soni

Ocjena: 8/10

Malo tko danas – bit ćete šokirani informacijom, znam – u Hrvatskoj kupuje originalne filmove kad je željan sinefilske zabave. Ne pričamo, jasno, o vrijednim box setovima ili steel boxovima koje jednostavno moramo imati doma na polici iz poštovanja prema onim filmovima koji su nam ponudili toliko više od puke zabave, ovdje govorimo o uvaženoj praksi konzumacije filmova tako tipičnoj za balkanska posla – o kršenju autorskih prava i nepoštivanju truda filmaša koje nam omogućuje grešni ali, o, tako sladak! svijet torrenta. Otkad znam za sebe, obazrivost prema umjetnicima, razumijevanje za njihove financijske potrebe i poštivanje zakona u mojoj su glavi redovito gubili bitke s, ne sklonošću, čak ne bih rekao ni potrebom, nego požudom spram filmova, i nasumičan upad kakve vladine organizacije za zaštitu autorskih prava u moju heripotersku sobu veličine ormara na duže bi me vrijeme odvojio od pisanja o filmu. (Disclaimer: sve je to zapravo šala – u kolekciji imam same originale, morao sam guglati što je torrent.) Ako postoji nešto što bi me natjeralo da prestanem biti sebično balkansko đubre i počnem razmišljati o trudu koji je netko uložio da bih ja sada okretao očima jer mi se film sporo skida, onda su to filmaši koji na jedvite jade, uz puno žrtve i odricanja, uspijevaju zatvoriti financijsku konstrukciju i pred kritične oči svijeta izbaciti plod svojih krvavih žuljeva. Ako me išta može natjerati da žrtvujem 3-4 ručka i uplatim stotinjak kuna, dakle, to su filmovi poput ovoga ovdje.

Vrijedan čak i za američki nezavisni film prilično skromnih 750.000 dolara (jedan maleni Garden State koštao je dvije i pol milje), redateljski debi američkog filmaša Colina Trevorrowa inspiraciju je pronašao u duhovitom oglasu objavljenom 1997. godine u časopisu pod nazivom Backwoods Home Magazine. Kako bi upotpunio prazan prostor, jer im je očito nedostajalo oglasa, jedan je od urednika napisao: „Traži se osoba koja će sa mnom putovati natrag kroz vrijeme. Ovo nije šala. Bit ćete plaćeni po povratku. Morate ponijeti vlastito oružje. Ovo sam dosad napravio samo jednom. Sigurnost nije zajamčena.“ Petnaest godina kasnije scenarist Derek Connolly i spomenuti Trevorrow od ove su 31 riječi (ne trudite se zbrajati) uspjeli snimiti jedan od najsimpatičnijih filmova prošle godine.

Darius, nezadovoljna i povučena djevojka koju utjelovljuje iz serije Parks and Recreation dobro nam poznata (divna!) Aubrey Plaza, stažistica je u redakciji časopisa prisiljena poći na put sa šefom (dobar Jake Johnson is serije New Girl) i plahim kolegom stažistom kako bi, u nedostatku boljih ideja za časopis, istražili intrigantni oglas u novinama. Nakon kraćeg istraživanja, ekipa saznaje da se iza oglasa krije povučeni čudak Kenneth, odlučan u namjeri da se vrati u 2001. i ispravi jednu tragediju iz prošlosti. (Slobodno odahnite, nema veze s 11. rujnom.) Kako su pravi razlozi šefova inzistiranja na dolasku u gradić nimalo poslovne naravi, sav teret istrage pada na Dariusina leđa i ona će se morati zbližiti s ekscentričnim vremeplovcem želi li dobiti svoju priču. I usput naučiti nešto o njegovoj.

Pametan, duhovit, nenapadan i podjednako dobro napisan i odglumljen, ovo je sasvim sigurno najneobičniji film o putovanju kroz vrijeme koji sam dosad imao prilike legalno kupiti u ovlaštenoj trgovini. Sigurnost nije zagarantirana prilično dobro funkcionira na nekoliko razina. Vidite li u njemu štoriju o genijalnom osobenjaku koji pokušava ostvariti ono o čemu je još krajem 19. stoljeća pisao H.G. Wells, film će vas zabaviti i zainteresirati privlačnim mladim glumcima i vrckavim dijalozima. Oni koji u priči, pak, iskopaju suptilnije, dublje značenje i jednu temu namjerno prikrivenu ispod dražesne fasade, odjavnu bi špicu mogli dočekati još zadovoljniji. Zašto, dakle, pogledati Sigurnost nije zagarantirana? Zato što, na kojoj god ga razini doživite, gušt jest.

7 komentara za “Sigurnost nije zagarantirana (Safety Not Guaranteed, 2012.)

• Mirnes Alispahić says:

Totalno simpatičan filmić uz koji sam sve vrijeme gledanja imao kez od uha do uha :) Preporuka.