Sherlock Holmes: Igra sjena

Sherlock Holmes: Igra sjena (Sherlock Holmes: A Game of Shadows, 2011., 129 min.)

Redatelj: Guy Ritchie

Glume: Robert Downey Jr, Jude Law, Noomi Rapace, Jared Harris

Ocjena: 7

Sherlock is back. Skuplji, kompleksniji, duži.

Igra sjena predstavlja adaptaciju, uz Baskervilskog psa, jedne od najpoznatijih Holmesovih avantura. Kako nam Watson, u ulozi naratora (zapravo kroničara), objašnjava, pred nama je sukob Sherlocka i njegova najvećeg neprijatelja, profesora Moriartyja, čovjeka za čije je uništenje Holmes spreman u zamjenu ponuditi svoj život, kao konačnu i jedinu apsolutnu mjeru zaustavljanja nepojmljive surovosti i zla. Sir Artur Conan Doyle je, naime, više puta želio ubiti svog heroja. Je li ovaj put to bilo to, konačno, vrijedno umiranja? Je li se redatelj držao priče do kraja? Film otvaraju priče o bombaškim napadima anarhista širom Europe, predstojećim mirovnim pregovorima, u 1890. smo godini, i avantura Irene Adler, sjećate se žene s velikim Ž iz prvog dijela. I da, Watson se ženi, Holmes organizira momačko veče, posljednja avantura počinje

Ritchiejeve fore i fazoni kojima pribjegava u snimanju akcijskih scena, karakterističan sloo-ooo-oow, su nikad moćnije. Iskoristio ih je kako bi nam približio način rada mozga daleko razvijenijeg od našeg, pa u par navrata pratite kako Sherlock razmišlja, u vremenu prilagođenom našem (nad)prosječnom umu. Em je u funkciji, em je vizualno upečatljivo. Fascinaciju praćenja putanje ispaljenog metka smo viđali, ali kako to izgleda u većim kalibrima? Spektakularno. Mučenje ribarskom kukom s jedne i luda i brza tuča začinjena pucanjem graškama pasulja iz usta s druge strane, sasvim su dobri akcijski antipodi. Međutim, činjenica koja je za Guyja sad već pravilo je da on nije sposoban pustiti akcijsku scenu od dvije minute a da u nju ne ubaci svaki zamislivi usporeni ili zamrznuti način kadriranja pa tako potencijalno najjača akcijska zapetljancija, kompletna scena sukoba i pucačine, prigodno smještena u šumu, postaje visoko stilizirano uživanje ili proseravanje, birajte.  Iz Londona putujemo u Pariz, Švicarsku… što  Ritchie želi vizualno potkrijepiti, pa mjestimično slijedi pojačavanje umjetničkoga dojma,  širokim, krupnim kadrovima prirode, čime se ne gubi toliko na dinamici, koliko se zapravo ništa ne dobiva. Ipak u redateljskoj domeni najveći nedostatak predstavlja neujednačen tempo filma, u kojem su suštinski zaplet i krešendo preblizu. Tu su i neki nerazvijeni likovi (madam Siz i njen brat) koji bi popunili pukotine da je bilo pameti i već možda previše prepoznatljiv kolorit Londona.

Interesantno, ili simptomatično, je da neka gej priča, ipak neočekivano, izlazi u skoro pa prvi plan, i to na dvije relacije: Holmes-Watson, Mycroft–njegov asistent. I dok je Mycroftova priča totalno pogođena i oslikava jako dobro  jednog engleskog snoba-pomalo čudaka-geja-aristokrata toga vremena, posuđenog od, recimo, Wildea, oko Sherlockove daleko više no ranije  izražene potrebe za kolegom i prijateljem, dr. Watsonom, lome se koplja. Neosporno je da je lik najpoznatijeg detektiva (oduvijek) opisan kao tip koji ima nepoštovanje prema ženskom umu, osim u jednom slučaju, što je sasvim funkcioniralo. Izrazita povezanost s Watsonom je, suvremeno pojednostavljeno rečeno, odnos House-Wilson, što je isto funkcioniralo, međutim u Igri sjena skoro se nesumnjivo ide korak dalje. Počinje načelnom Holmesovom tiradom o braku, nastavlja bacanjem Watsonove supruge u vodu (iz vlaka u pokretu), scenom u kupeu, plesom, i završava suštinom, samom Downeyjevom glumom i čini se njegovom idejom (maskiranje u ženu umesto svećenika je njegova dosjetka) da podvuče cijelu priču kako bi i slijep vidio. Cijela ta postavka, koliko god zabavna bila u nekoj instant ravni, zapravo daleko više šteti filmu nego što mu koristi, jer nije dio većega plana.

Downey ovom Sherlocku, pored iskre u oku kad god vidi Watsona, daje i ‘Jack Sparow izgled’: neuredan je nepojmljivo, prljave kose, zamazanog lica ali referenca je ne samo vizualna – ovaj Sherlock je suštinski neozbiljan (kao da je iz Disneyjevog studija izašao), i tip u kojeg nemate poverenja. Jude je sasvim korektan, a ‘girl with the dragon tattoo’, Noomi Rapace (madam Siz) od mrvica stvara simpa ulogu. Ovakvi filmovi dostižu vrtoglave visine samo kad lošeg momka želiš osobno i  momentalno rukama zadaviti, i tu smo negdje na pola puta s Harrisovim profesorom Moriartyjem.

Vizualno sve je tu, snimljeno i mangupski i zanatski, s talentiranim lijepim glumcima, dobrim literarnim predloškom, pričom s x faktorom, a opet sve nekako diskonektirano i bez snage da probudi istinsko interesiranje. Vrijeme prođe brzo, ali kad izađete iz kino-dvorane ne znam za što biste se mogli uhvatiti i prodiskutirati s onim koga ste vodili. Što, ovisno o planovima za ostatak večeri, i nije najgora stvar na svijetu.