Šapat duhova

Piše: Mirnes Alispahić

Šapat duhova (The Innkeepers, 2011., 101 min.)

Redatelj: Ti West

Glume: Sara Paxton, Kelly McGillis, Pat Healy

Ocjena: 4/10

Kao i bilo tko drugi, pa tako i ja, svaki film pogledam iz nekog razloga: zbog priče, glumaca, redatelja, zbog romantične atmosfere sa ženom, zbog zabave, itd. Upravo zbog ovih razloga ne obraćam previše pažnje na komentare o filmu koji se spremam pogledati. Nisam jednom odustao od nekog filma jer mi je netko nešto loše rekao o njemu da bih se nakon naknadnog gledanja istog oduševio. Doduše, bilo je tu i slučajeva da se pročitani komentari i moje mišljenje o filmu poklope pa bespovratno ostanem bez sat i pol do dva svoga života i psujem samog sebe zbog svoje gluposti.

Kako sam nedavno gledao odličnu Ženu u crnom (The Woman in Black, 2012.) i solidnu dramu s elementima horora Buđenje (The Awakening, 2011.), a inače sam veliki obožavatelj filmova o duhovima i ukletim građevinama, naiđoh i na Šapat duhova (The Innkeepers, 2011.). Zapravo, već sam ga duže vremena čekao jer mi se priča svidjela već na prvu. Ukleti hotel pred zatvarenjem, par gostiju, dvoje radnika pokušava snimiti duha ne bi li tako povratili slavu hotelu. Morate priznati da ima potencijala, zar ne? Očekivah nešto barem malčice slično fenomenalnom Kubrickovom Isijavanju (The Shining, 1980.), ali… Uvijek postoji to prokleto ali.

Za Šapat duhova zadužen je mladi redatelj Ti West o kojem možete pronaći samo riječi hvale dok ga doslovno dižu u zvijezde i od njega prave veliku nadu horrora. Ako se malo bacite na traženje članaka o njemu, naići ćete na rečenice poput: Ti West je nada horora. Ti West je bog atmosfere. Ti West radi najjače horor filmove na svijetu. Dobro, malo sam to iskarikirao, ali znate na što mislim. Toliki hype da biste se trebali upiškiti u gaće od samog spomena njegovog imena i njegovih filmova. Je li Ti West to zaslužio? Nisam mu gledao nijedan prethodni film, ali ako su i ostali iole nalik ovome, što se mene tiče, može se odmah povući iz svijeta horror filma. Fasciniranost holivudskih kritičara i publike likom i djelom ovoga čovjeka može se usporediti s onom J.J. Abramsa, koji mi je još jedan prenapuhanko. Ruku na srce, J.J. Abrams, ma koliko ja o njemu loše mislio, zna napraviti film. To što pretjera u procesu pravljenja istoga posve je druga priča. Ti West, na osnovu onog viđenog u Šapatu duhova, sasvim je drukčija kategorija.

Pitam se je li West ikada pogledao spomenuto Isijavanje? Naravno da jest, to je jasno vidljivo iz njegovog pokušaja kopiranja Kubrickove lutajuće kamere, ali je li ga pogledao? Je li pogledao ijedan film Christophera Smitha? Ili barem Ženu u crnom koja je nedavno izašla? Zašto to govorim? Zato što se kritičari razbacuju izrazima kao što su “konačno oldschool priča o duhovima”, “atmosfera u Šapatu duhova je toliko napeta da su mi se bradavice ukrutile”, itd. Sve

Shvaćam ja to građenje atmosfere i napetosti u horror filmovima, to i treba postojati jer horror film, a posebno onaj s duhovima, ne ide bez toga, ali West to jednostavno ne zna uraditi jer ono što on pokušava uraditi je jadno. Prije svega, samo njegovo pisanje je smiješno. Smiješno u smislu da on uopće ne zna što bi ovaj film trebao biti, komedija s primjesom romanse ili horror. Inače, humor koji pokušava ubaciti u film toliko je smiješan da sam se grohotom smijao… u sebi. Tu je i neka naznaka romanse dok njih dvoje pričaju, napola pijani, pa se jadni Luke pokušava nametnuti svojim izjavama. Inače, što se tiče ponašanja glavne glumice i njenih reakcija na neke stvari, pa tu bi se mogao esej napisati. Imate curu koja je imala bliski susret s duhom, oronula Kelly McGillis ju je upozorila na opasnost, ona umire od straha da bi se u sljedećem trenutku lagano tuširala kao da se ništa od toga nije desilo. Nemojte ni da počnem o apsolutno besmislenom silaženju u podrum kako bi našla oronulu Kelly McGillis, koja je inače otišla na kat u svoju sobu da se spakira. A što je s horrorom?, pitate se. Ništa posebno. Dobro, ima par isprobanih horor caka, ali ništa više od toga.

Doduše, Westu moram odati počast na jednoj stvari. Uspio je stvoriti jednog od najiritantnijih likova koji su se ikada pojavili na filmu, a riječ je o liku Claire koju tumači Sara Paxton. Je li mu bila namjera stvoriti tako iritantnog lika ili je to jednostavno do izvedbe Sare Paxton, ne znam, ali sam u par trenutaka poželio razbiti ekran i poslati prijeteći mail Tiju Westu.

Sve u svemu, jedan prilično loš film. Čak je i spomenuto Buđenje imalo više horrora, a riječ je više o drami nego o čistokrvnom horroru. Ženu u crnom da ne spominjem. James Watkins sa svojim uratkom može pomesti pod Westom i ovim njegovim filmom. Šapat duhova jedan je prilično dosadan i umarajući film koji ne izvlači ni onih nekoliko horror trenutaka. Ako mene pitate, zaobiđite u širokom krugu.