Recenzija sa ZFF-a: Kalvarija [J. M. McDonagh, 2014.]

Piše: Vida Starčević

Ne bi bilo pretjerano reći da su braća Martin i John Michael McDonagh najveće uzdanice modernog irskog filma. Također, ne bi bilo pretjerano reći da će Kalvarija Johnu Michaelu McDonaghu doći kao što je njegovom bratu došao Kriminalci na godišnjem (In Bruges). Kalvarija je drugi dugometražni film Johna Michaela McDonagha – prvi je izvrstan Čuvar zakona (The Guard) iz 2011. – i lako je vidjeti da je na brzom putu prema kultnom statusu.

4

Ako očekujete film kao Čuvar zakona, Kalvarija će vas iznenaditi. Kao i McDonaghov debi, Kalvarija je prepuna humora i šarma, ali tu je isto tako tama, turobnost i morbidnost. Priča je prilično jednostavna – otac James Lavelle (uvijek nepogrešivi Brendan Gleeson) svećenik je koji se zaredio u poznijim godinama, nakon ženine smrti, tako da svom zavjetu pristupa jednakom mjerom iz sekularne i religiozne perspektive, i ne ostavlja dojam ustajalog moralizatora sklonom prodikama i bacanju prvog kamena, već je karakterizacijom bliži ocu Tedu nego ocu Damienu Karrasu. Jednog dana, u ispovjedaonici mu jedan od njegovih župljana najavi da će ga ubiti za tjedan dana zbog toga što ga je jedan svećenik seksualno zlostavljao kada je bio dijete. Taj svećenik je već mrtav, ali kao što kaže wannabe ubojica: “Nema smisla ubiti lošeg svećenika. Ubiti dobroga, e to bi bio šok.”

Mi gledatelji nemamo pojma tko će na kraju biti ubojica, i to se otkriva tek u finalu filma. Otac James njegov identitet zna od početka, i Kalvarija nije misterija koja se bavi potragom oca Jamesa za njegovim budućim ubojicom. Umjesto toga, on se priprema za smrt, pokušava se pomiriti s Bogom i sa samim sobom i ponovo se povezati sa svojom depresivnom i suicidalnom kćeri (odlična i često podcjenjivana Kelly Reilly) koja mu je nedavno došla u posjet. Njihove zajedničke scene emocionalno su središte filma, i najbolje prikazuju napore oca Jacka da iskaže ljubav, mudrost i dobrotu prema svojoj kćeri i svojim sugrađanima, unatoč njihovim mračnim svjetonazorima i ciničnim odnosom prema Crkvi koja sve više iznevjeruje modernu Irsku, nešto s čim se i u ovoj zemlji možemo poistovjetiti. Iako je otac James u suštini dobar čovjek, on je simbol duboko manjkave institucije i to je nešto što mu njegovi župljani ne mogu oprostiti.

2 - Copy

Unatoč smiješnim i često apsurdnim trenucima, Kalvarija ostaje duboko melankoličan film. Svakog lika muče njihovi privatni demoni i svi su u različitim stadijima nošenja s tim. Osim problema malenog irskog sela kraj mora, film se bavi i širim problemima i zločinima Katoličke crkve i banaka u Irskoj (u ulozi gnjusnog bankara Michaela Fitzgeralda briljira Dylan Moran). Kalvarija jako dobro žonglira humorom i ozbiljnošću, zahvaljujući odlično napisanom scenariju i talentu McDonagha i njegove savršeno odabrane glumačke postave. Ovo je svakako film koji se treba pogledati dva puta da bi se uistinu shvatile sve njegove nijanse.

Kalvarija se prikazuje na Zagreb Film Festivalu u nedjelju u 13 sati u kinu Tuškanac.

5 komentara za “Recenzija sa ZFF-a: Kalvarija [J. M. McDonagh, 2014.]

pre nego li skoro za 10 ovo je msm film koji u suštini nije uspeo. pomešana je tona malih priča, sve opšta mesta – ne iz gluposti, nego pretenzije da autor može da poentira kao niko pre. nikom se ne posvećuje pažnja, glavni lik je mudrac, koji to ne želi biti, pa je još više mudrac. i na kraju najjači utisak skoro da ostavi odnos sa psom – ne kupujem da je to poenta

ne može da se vidi to nešto što je pokrenulo autora. slažem se za melanholiju, za životom i drugim vremenima, ili svjetonazorima, ali msm da mi, kao gledatelji, sve to učitavamo, zavedeni muzikom, i fotografijom, i irskom generalno, a ne da iz priče crpimo taj dragoceni impuls. mene niko od njih nije zanimao, svi su sjebani na isti način, ali i to me blam da zaključim jer o svakom tako malo znam

nije mi se dopalo ni to insistiranje na scenama sa skoro uvek samo dva učesnika. svideo mi se manir samopodrivanja scenarističkog u par navrata

• ja says:

ovaj film je daleko najsavrseniji uradak ove godine