Recenzija s Grossmana: Time Lapse (2014.)

Postoje žanrovi koji iziskuju u najmanju ruku pristojna financijska sredstva da bi se film uopće snimio. U tu grupu spada SF – efekti moraju biti profesionalni, glumci dovoljno sposobni, a priča pod kompletnom autorskom kontrolom. SF nije žanr za debitante, posebno nije za debitante bez jakih kontakata u industriji.

Bradley King je debitant, ali Time Lapse je izuzetno efektan film pod punom kontrolom snimljen sa skromnim sredstvima. Tajna je u odličnoj, intrigantnoj ideji, dobroj razradi i vrlo pametnom scenariju koji počinje s SF premisom, ali dalje ide po mehanici ekonomičnog trilera koji se skoro cijeli događa u jednom stanu, s troje glavnih likova i nekoliko epizodista.

2

Troje cimera živi u stanu u zatvorenom apartmanskom kompleksu. Finn (O’Leary) je domar i propali slikar koji pati od kreativne blokade. Callie (Panabaker) je njegova devojka, konobarica i wannabe spisateljica. Jasper (Finn) je baraba, sumnjivi tip sklon kockanju. Gazda kompleksa ih pošalje da vide što se dešava sa susjedom, usamljenim znanstvenik (Rhys-Davies) koji kasni s rentom, gomila račune i nepokupljene novine. Ispostavi se da je znanstvenik nastradao u svom podrumu, ali mnogo zanimljivija stvar se nalazi u njegovom stanu: ogromna kamera pričvršćena za pod, uperena prema stanu naših troje junaka. Znanstvenik bi bio običan voajer da kamera nema jednu malu specifičnost: izbacuje slike iz budućnosti, preciznije točno 24 sata unaprijed.

To u praksi znači da će Jasper dobiti sportske rezultate dan unaprijed, Finn će unaprijed dobiti “dojave” za slike, a Callie će se konačno riješiti noćne smene u kafiću i posvetiti se pisanju. Dilema je pozvati policiju i zajebati cijelu priču ili je objeručke prihvatiti i živjeti od Jasperove kocke. Pitanje svih pitanja je kako mašinu sačuvati u tajnosti pred lokalnim zaštitarom (Joseph) i pred Jasperovim bookiejem Ivanom (Spisak), veoma paranoičnim i nezgodnim kriminalnim tipom.

4

Ekonomika scenarija je genijalna. Kamera ima samo jednu jednostavnu funkciju i bliska je nečemu što bi stari znanstvenik mogao konstruirati, opremljena polaroidom umjesto nekim digitalnim aparatom. Tako izgleda retro-chic koji je nevjerojatno jednostavan za scenarističko i redateljsko održavanje. Istina, paradoksa ima (kao i uvijek kod filmova s putovanjem kroz vreme – sjetite se Loopera), i oni su zapleteni, ali ne previše. Pri kraju Time Lapse lagano klizi u “logic lapse” i na početku zacrtana pravila prestaju vrijediti, ali to je manje bitno.

Umjesto toga dobivamo jedan vrhunski simpatičan triler koji se uglavnom odvija u jednoj prostoriji i koji liči na vrlo napetu partiju preferansa gdje se savezništva sklapaju i rasklapaju. Vidljivi su utjecaji filmova poput A Rear Window, Shallow Grave i A Simple Plan. Soundtrack je izvrstan i sjajno doprinosi napetoj atmosferi, tempo sjajno pogođen, obrati su smješteni točno tamo gdje moraju biti i intenzivni su točno koliko moraju biti.

3

Gluma je skoro savršena. I George Finn i Matt O’Leary uspjevaju svoje likove učiniti životnima i uvjerljivima, a njihove razlike u karakteru postat će ključne kako film ide prema kraju. Posebno zahtjevan zadatak imala je Danielle Panabaker kao Callie. Lošija glumica bi se izgubila u takvoj ulozi ili je odigrala potpuno ravno i jednodimenzionalno, ali Danielle Panabaker odigrala ju je bez greške. I epizodisti zaslužuju svaku pohvalu, posebno Amin Joseph kao nosati čuvar i Jason Spisak koji je dovoljno strašan kao gangster.

Na nekoliko mjesta u filmu ponavlja se replika “Don’t fuck with time”, i to se može primijeniti i na filmsku umjetnost, a ne samo na naše junake. I pored najbolje namjere da se zacrtane logike drži, Time Lapse se pred kraj malo gubi u nadi da će postići pametne i elaborirane preokrete. To je problem svih filmova koji se bave vremenskim petljama, putovanjem kroz vrijeme, uzrocima i posljedicama utjecanja na budućnost. Time Lapse je sasvim solidan film koji spaja intrigantnu SF premisu i napetu triler atmosferu. Bradley King s ovakvim prvijencem definitivno je autor čiji dalji rad treba pratiti.