Recenzija s Bleda: The Dark Valley (2014.)

Vestern nije isključivo američka stvar, iako je sastavni dio američke mitologije. Vestern je univerzalan, vestern je stanje duha, vestern je etički kodeks jednako blizak teksaškom i europskom klincu koji se igra kauboja i indijanaca. “Spaghetti” vesterni, snimani na Mediteranu i u skromnim europskim produkcijama, solidan su primjer za tu tvrdnju. Karl May napisao je legendarne vestern romane, a da nikada nije vidio Ameriku. Po motivima njegovih romana, Nijemci su snimili nekoliko vestern filmova na teritoriju Jugoslavije.

The Dark Valley čak nas ni ne pokušava zavarati mjestom radnje ili jezikom, u pitanju je zabito selo okovano snijegom visoko u planinama Tirola. Sve ostalo, dakle usamljeni jahač stranac, barabe koje vladaju selom, pohlepni gostioničari i nemoćni terorizirani seljani, svakako su dio klasičnog vestern okoliša. Zamijenite Tirol s Montanom i eto vam klasične zimske varijante.

2

Misteriozni jahač, Amerikanac Greider (Riley) dolazi u selo u neku poznu jesen. Već na ulazu mu vladajući klan Brennerovih prepreči put i jasno daje do znanja da on tu nema što tražiti, ali ga ipak puste da uz naknadu prezimi u kući udovice i njene kćeri (Beer). Greider ima već neki izgovor zašto je tu, ali je sasvim jasno da nešto krije. Kada usred zime počnu nestajati i pogibati braća Brenner pod veoma čudnim okolnostima, jasno nam je da je stranac na putu osvete i da se sprema otvoreni rat između njega s jedne i brutalnog klana s druge strane, a mračne tajne i prljave prakse vladajućeg klana konačno će isplivati na svjetlo dana.

Alpski pejzaž sjajna je pozadina za ovakvu osvetničku priču, a direktor fotografije Thomas Kiennast to koristi do maksimuma. Snijeg je posvuda, iz njega vire samo kuće i stabla i atmosfera je klaustrofobična. Kako priča odmiče i tempo se pojačava, Kiennast i redatelj Prochaska sve više posežu za tipskim rješenjima, prije svega neurotičnom kamerom iz ruke, što u priličnoj mjeri kvari ugođaj. Pa ipak, neke od scena veoma su originalne i veoma krvave, prije svega elaborirani obračuni između Greidera i jednog po jednog od braće, zatim scena u kojoj Greider tjera gostioničarku da guta zlatnike, kao i scene bizarnog svadbenog rituala od bizarne propovijedi sve do veoma neugodnog prvog plesa.

1ryan

U tim scenama Andreas Prochaska pokazuje sklonost ka žanru horora u kojem je već ostavio traga. Njegov film Dead in 3 Days (2006.) smatra se prvim austrijskim slasherom i pored priče koja neodoljivo podsjeća na japanski Ring, postigao je neviđeni uspjeh i doživio nastavak. Prochaska je s hororom eksperimentirao i u uvrnutoj crnoj komediji The Unintentional Kidnapping of Mrs. Elfriede Ott (2010.). Atmosfera je napeta i stalno na granici incidenta, klan Brennerovih više podsjeća na sumanuti kult nego na posjedničku familiju i mi nismo sigurni da će naš junak uspjeti.

Sam Riley odlično ga igra, njegova transformacija od prvotne zbunjenosti do kasnije odlučnosti, spretnosti i posvećenosti cilju je glatka. Njemu nasuprot stoji Tobias Moretti kao neformalni vođa klana, apsolutno sablasne pojave. Treba još istaknuti mladu, gracioznu Paulu Beer u ulozi mlade djevojke kojoj je Greiderova zaštita preko potrebna.

1

Sve u svemu, The Dark Valley interesantan je koncept, što možemo očekivati od hrabrog redatelja poput Prochaske. Miješajući vestern i horor, kao i setting alpskog sela s kraja 19. stoljeća, Prochaska je zapravo napravio jedan “revenge flick”, “backwoods” triler smješten u prošlost. Što je najbolje, sve komponente dobre su same po sebi, a i njihov spoj je gladak, stiliziran i svakako zanimljiv film koji definitivno treba pogledati.