Raj: Ljubav (Paradies: Liebe)

Raj: Ljubav (Paradies: Liebe, 2012., 120 min.)

Redatelj: Ulrich Seidl

Glume: Margarete Tiesel, Peter Kazungu i Inge Maux

Ocjena: 9/10

Što više pratim filmove, imam veća očekivanja. Više informacija, predznanja donosi ponekad atmosferu svršenog čina iz koje svašta ispadne nakon odgledanog. Na festivalima je situacija još iskristaliziranija jer se program dobro prostudira, naprave pikovi i onda ih dočekujemo. Pa bude svega. Ako se selekcija ne napravi i ako se rad redatelja ne poznaje, u nekom momentu osjećat ćeš se uskraćeno. Zato to radim(o). E, a nekad čovjek samo ode u kino a da o filmu zna dvije riječi. Tad čovjeku bude najbolje, kakav god da je epilog. Ovo je suma summarum mog festivalskog ljeta, a sad o ljubavi u raju.

Rečene dvije riječi koje sam znala o ovom filmu su ‘seks turizam’. Elem, priča je o jednoj sredovječnoj Austrijanki, Teresi, i ne nekoj napucanoj, nego zbilja starijoj gospođi, pripadnici srednje klase recimo (dajem odrednice u smislu ovo nije ljubavni film, gdje lijepe,  zgodne, uspješne ljude dijele kulturne razlike, sprečavaju njihovu ljubav  i slična trabunjanja). Ona s prijateljicama odlazi na odmor u Keniju. Kćer tinejdžerku ostavlja kod sestre. E taj odmor u Keniji podrazumijeva spomenuti seks-turizam, jedan super postkolonijalno kolonijalni izum. Prelijepe egzotične afričke plaže i mladi, mišićavi, na sve spremni, muškarci crne kože. Za lovu na sve spremni, je li, a naša bjelkinja bi ljubav, ili nešto što bar na nju liči.

Ljudi, od svake teme može se napraviti opasan film, samo ako znate. Seidl reda priču za pričom u Keniji, praveći nepogrešivu gradaciju sudara dvije kulture, i dva pola, i dvije potrebe. Film otvaraju fantastične scene iz nekakvog lunaparka. Teresa, inače medicinska sestra, svojim štićenicima govori ‘nemojte previše divljati’, što vam kasnije u toku filma djeluje kao vrhunska Seidlova zajebancija, i to u moru zajebancija (recimo, prve riječi koje domaćini uče gošće iz Zapadne Europe, u turističkom autobusu na putu do hotela, su ‘hakuna matata’, što je prejaka referenca na Disneyja, zapravo kao kad te netko zvekne po glavi referenca).

Teresina potraga u Keniji za muškarcem, odnosom, kontaktom, seksom, intimnošću, prolazi kroz različite faze. Samo je sveprožimajuća čežnja konstanta. Krećemo iz pozicije nemogućnosti da uspostavi standardnu klijent-žigolo relaciju, preko klasičnog ‘sugar mama’ odnosa s Mungom (Peter Kazungu), do naredbodavnog stava, koji se istina proteže kroz sve njene avanture, kako bi na kraju kulminirao u konačnom oslobođenju, ali s posljedicama. Ozbiljno maestralan antiklimaks redatelj pruža i rođendanskom žurkom – prijateljice joj kupuju mladića, stripera, sa sve pink trakom na penisu. Djevojačka večer raskalašenih bogatašica u režiji austrijskih domaćica, mjesto radnje Kenija. Inače u filmu ima dosta golotinje, svačije, ali spontanost i prirodnost koju Seidl postiže u prikazivanju golog ljudskog tijela osvaja i plijeni. Nekako je uspio dokazati kako ničeg pornografskog i vulgarnog nema kada ljudi svoje iskonske potrebe stave u prvi plan.

Margarete Tiesel nam je prije početka projekcije filma rekla da je postojao scenarij za Raj: Ljubav, ali da ga nitko nije pročitao. Ženski dio ekipe sastavljen je od profesionalnih glumica, dok su muškarci lokalni naturščici, autentični i najbukvalnije jer su oni ti koji se prodaju. Seidl je zapravo planirao snimiti film s tri ženska lika, ali nakon završenog posla imao je 83 sata snimljenog materijala pa se odlučuje na obiteljsku triologiju – druga dva filma pratit će Teresinu kćer, u nekom kampu za mršavljenje, gdje se zaljubljuje u starijeg čoveka (Raj: Nada) i sestru, koja će se baviti misionarstvom u Raj: Vjera, i biti praktično zaljubljena u Isusa.

Raj: Ljubav toliko je specifičan i drugačiji i svjež i lijep da ne znam kako izaći iz ovog ljeta a ne pogledati ga.