Predestination [braća Spierig, 2014.]

Natmuren tip pomalo ženskih crta lica ulazi u tipičnu krčmu, sjeda za šank pa manirom razočaranog i pomalo zgađenog studenta prava preko volje dovučenog u Krivi put ignorira lokalnu ekipu i za razgovor raspoloženog barmena. Kad ovaj, međutim, nastavi s postavljanjem pitanja, neobičan gost polako se počinje otvarati. Hoćeš čuti jednu nevjerojatnu priču, konačno pita došljak. Naslušao sam se priča, odgovara barmen, teško da ćeš me impresionirati. O, priču poput moje sigurno nisi mogao čuti, poklapa ovaj. Ono što slijedi svake sekunde postaje zanimljivije, ali svaka napisana riječ s moje strane može samo naštetiti iskustvu gledanja. Nije moje da pričam tuđe šankerske priče.

2 - Copy

Australska filmaška braća Spierig, Michael i Peter, prije Predestinationa snimila su svega dva dugometražna filma. Zombi horor-komedija Undead, usprkos prikazivanjima na bezbroj festivala, nije oduševila kritiku, ni približno koliko njihov drugi zajednički projekt, vampirski film Daybreakers s Ethanom Hawkeom, Willemom Dafoeom i Samom Neillom. Predestination, dakle, tek je treći pokušaj ovih 38-godišnjih, meni donedavno potpuno anonimnih umjetnika da se predstave svijetu. U ovom malom ali ambicioznom filmu snage su opet udružili s Hawkeom, priliku da zasja dobila je i Australka Sarah Snook, a mali doprinos dao je i Noah Taylor, nekima poznat iz Igre prijestolja.

Ako film potroši punih pola sata, dakle trećinu svog trajanja, na razgovor dvoje ljudi za šankom uz pivu i cigarete, a gledatelj ni u jednom trenutku ne dobije poriv da sve pogasi i stera u kurac prijatelja koji mu je ovo sranje preporučio, onda je jasno da se radi prije svega o vrlo kvalitetnom scenariju, a vjerojatno i prilično dobroj glumi. Braća Spierig adaptirala su kratku priču izvjesnog Roberta A. Heinleina All You Zombies originalno objavljenu 1959. godine, a Hawke i Snook, od čega bih posebno istaknuo potonju čisto jer mi je bila totalna nepoznanica a baš me razveselila, pobrinuli su se da fino složen tekst ne djeluje pretenciozno ili neprirodno. Gledajući ovo dvoje kako ćaskaju za šankom, stječete dojam da sjedite s njima i pijete u tišini, ne usuđujući se posegnuti u džep za novom cigaretom da slučajno ne propustite komadić fascinantne priče kakve, vjerujte mi na riječ, za domaćim šankovima nemate prilike poslušati.

2 - Copy - Copy

Filmovi o putovanju kroz vrijeme u zadnje mi vrijeme više zadaju glavobolje nego što me zabavljaju tim uvijek intrigantnim konceptom. Kao ljudska bića, svi imamo većih ili manjih kostura u ormaru, svi smo nešto izgubili ili propustili, rijetko tko je toliko zadovoljan svakom svojom odlukom iz prošlosti da bi priliku da otputuje kroz vrijeme neopterećeno zamijenio poklon-bonom u haundemu. Ovaj me koncept nije prestao kopkati još od Martyja McFlya i njegova incestuoznog susreta s majkom u Zemeckisovu obiteljskom klasiku iz ’85. godine. Ali putovanje kroz vrijeme vrlo često sa sobom donosi rupe u priči koje je teško objasniti i najžustrijim braniteljima tih filmova. Predestination, barem promatran kroz moje oči, nije iznimka. Film je ovo koji vas tjera na razmišljanje, istovremeno osvježavajuć i očaravajuć, ali i koji uvjetuje diskusiju nakon odjavne špice. Takve filmove volim i nastavit ću ih uvaljivati prijateljima, ali čak i sad, tjedan dana nakon gledanja, ne mogu biti toliko hrabar da kažem – da, potpuno sam shvatio što se dogodilo i jedino je moja interpretacija točna. Mišljenja sam da filmova poput ovog nedostaje svijetu i da je u interesu svih pojedinaca koji se s ove recipijentske strane velikog platna žele razvijati i napredovati da Predestinationa svake godine izađe po nekoliko.

22 komentara za “Predestination [braća Spierig, 2014.]

• necu da ti ime kazem pa da me prate zbog nelegalnog preuzimanja says:

hvala na clanku, vec downloadam :)

• Nemanja says:

Fantastican stvarno, dosta komplikovan, pa tako zahteva vise gledanja. Odlicna recenzija.

• 357toms says:

ako sam ja svoj tata i mama – onda se uopće nisam ni mogao roditi – malo je (za razliku od Back to the future) nelogično …

• eh says:

…i sad kad sam ga zbog vas odgledao, mogu reci da mi je zao. komplicirano, ali nista pretjerano zanimljivo.

• Deyan says:

Zanimljiva ideja na nivou kvantne fizike gdje slucajna anomalija mora biti pażljivo preusmjerena kako bi sam uzrok eliminirao posljedice. Cool film i kojem je nelogičnost totalno logična i nemožeš otici nakongledanja filma a da se on i dalje ne vrti u glavi. Hvala ti na cool preporuci. Kao da mi je cijeli dan napokon dobio… svrhu 😉

• Vlado says:

Film je gledljiv i zanimljiv, ali cijelo vrijeme nisam se mogao oteti dojmu već stoput viđenoga. Također, prepun je rupa, ideja o “podvostručenom ja” kao ljubavnom paru je nategnuta, besmislena i nemoguća barem iz dvije perspektive.
    SPOILER – Ako se kao muškarac vraćam iz budućnosti i ispravljam nepravde zbog kojih sam uopće postao muškarac
    A) Ostao bih žena i ne bih morao proći sve one frustracije, promjenu spola itd.
    B) Ako ne bi bilo svega toga, onda se ne bi imao tko vraćati u muškom tijelu niti bi bilo razloga da se vraća ispravljati nepravde.

Ocjena, recimo 6 za solidnu razbibrigu, ali ocjena 8 je previsoka. A i ne uvjetuje neke duboke diskusije, kako piše u kritici jer i u ovom žanru svake se godine snimi mnogo pametnijih filmova.

• Minko says:

Znaci kao prvo mislim da se on nije vracao da ispravi nepravde nego da napravi dobrog agenta kojem ne mozes uci u trag ako negdje zapne u vremenu a ovi ga traze ili da nađe ubojicu iliti onog bombera, jer sve je zapravo jedna te ista osoba ali dobro to su zavrzlame, samo me zanima dajte mi jedan primjer ovakvog filma s vremenom molim vas kaa svi govore ista prica vidio sam, a brijem da sam pogledao mnogo filmova s pitanjem vremena i putiovanjem kroz vrijeme i ovakvu ideju nisam vidio znaci, tko mi kaze da je ovu ideju vec negdje vidio ili nek stavi link tog filma ili nek odjebe i prestane srat

• Vlado says:

Minko, tvoje je pravo da ti se film svidi ili ne svidi, ali prvo se nauči pristojnosti da ne komentiraš komentare nego, film, drugo poradi malo na odgoju i treće na pravopisu i uličarskom vokabularu. Tek tada će možda nekoga zanimati što ti “briješ” ili “ne briješ”.

• Minko says:

Neda mi se trošit vokabular na ljude koji ne stoje iza onog što napišu

• Minko says:

Znači lik otišao i nije odgovorio majko moja mila hahahahahahhahahah

• Felja says:

Sve u svemu čudan film koji uspijeva zadržati punu pozornost do svog kraja, pa mu je to najveći plus

• Felja says:

SPOJLER!!!
    Najbesmislenije od svega mi je KAKO je nastalo biće koje je stvorilo(rodilo) samoga sebe. Da li je u pitanju Božanstvena igra, preispitavanje vlastite vjere ili vjerovanja u nešto ili nešto treće???

SPOILERČINA

Vidim da Felja postavlja isto pitanje koje muči i mene. Rješenje bi moglo biti sljedeće: originalni Ethan Hawke nastao je prirodno, s pravim roditeljima, samostalno se izborio da upadne u korporaciju i postane putnik kroz vrijeme. Povratkom u prošlost stvorio je loop iz kojeg nema izlaska. Drugim riječima, ne znam. :)

• pijetao says:

Pitanje je:sta je prvo nastalo,kokos ili jaje

• tonymelo says:

Sviđa mi se film. Definitivna preporuka. Na tragu je STEINS;GATE-a, najbolje priče o putovanju kroz vrijeme koje je ljudski um do današnjeg dana bio sposoban smisliti.

SPOILER! S obzirom da je u filmu prilično jasno da u ne postoje paralelni svjetovi (bombaš na kraju kaže da su isječci iz novina iz budućnosti koje ne postoje jer ih je spriječio što znači da se budućnost rewritea po događajima iz prošlosti, umjesto da se stvara nova vremenska linija u novoj realnosti) jedino moguće rješenje je ovo Svenovo. Morala je postojati izvorna vremenska linija u kojoj je Hawke nastao prirodnim putem.

SPOILER

@tonymelo:

Ali po toj logici, postoji li samo jedan svijet, isječci iz novina ne bi mogli biti ni pokazani. Kad je Jennifer u ‘Povratku u budućnost’ iz budućnosti donijela poruku YOU’RE FIRED, ona se izbrisala s papira, jer su djelovanjem u sadašnjosti spriječili ozljedu zbog koje bi Marty ostao bez posla u budućnosti. Po toj logici, novinski članak “Tri tisuće mrtvih u bombaškom napadu na podzemnu željeznicu” trebao bi intervencijom u prošlosti (sprečavanjem bombaša da djeluje) pretvoriti se u “George Clooney odbio ulogu u Avengersima 11 zbog upale križa”.

• denis says:

ZAnimljiv. Intrigantan. S guštom sam ga pogledao. 8.
    Inače, svaki film o putovanju kroz vrijeme ima logičkih rupa, nema pomoći.
    Preporučam pogledati film snimljen za 7.000 dolara, možda najbolji film koji sam gledao na temu: http://www.imdb.com/title/tt0390384/

neću spojlat, al ću… “trollat?” :): napišite recenziju o “The Congress”. Prečudan film, ne znam što bi mislio. Malo me – ne po priči, po atmosferi i usamljenosti – podsjetio na ovaj.

Možda najbolji film godine. Dragulj nad draguljima

• Carlito says:

mislim da ni sami autori još ne znaju šta su htjeli reći.

• Pookii says:

Da ste obratili pozornost na film i odgledali ga na nacin na koji se gleda filmska produkcija, ne bi vam promaklo najbitnij detalj filma…. Sigurno se pitate koji !!!!????
    Šta je bilo prije,kokoš ili jaje….????
    Pjetao….!!!!
    Taj odgovor mozes zakljucit od ovog filma, po meni odločnog…
    Zato se ne trudite biti pametni i sveznalice jer to je ipak samo film…ali za one koji shvacaju..,

• Pookii says:

Šta je bilo prije,kokoš ili jaje….????
    Pjetao….!!!!
    Zato se ne trudite biti pametni i sveznalice
    jer to je ipak samo film…ali za one koji shvacaju..,
    Ako se ne varam , pitanje bilo postavljeno u filmu cak dva puta…jer je netko mozda primjetio ili..!!?

Stvarno se nadam da nitko nije čitao komentare prije gledanja filma, pogotovo ne ovaj moj. 😛

Spoilajmo, dakle, dalje:

Film nije baš sasvim originalan (Edip namiguje iskopanim okom), ali je zakon i donosi fine paradokse i lijepu vremensku petlju (zmija koja si jede rep kao metafora za autoroditeljstvo koje u okviru priče nije nimalo problematično). Jedina prava rupa su te novine iz neostvarene budućnosti. Međutim, i za to postoji rješenje: izresci i cijela ta priča su totalni bullshit, odnosno bombaševe krivotvorine (fikcija, što mu je, kako znamo, zanat). Ništa se ne može spriječiti jer se događa sve što se dogoditi mora. Eto, problem riješen. 😀

Budući da je priča bazirana na pretpostavci da se prošlost ne može mijenjati, u konačnom obračunu Hawke može učiniti samo to što učini. Ali čisto teoretski, jedini način da promijeni budućnost bio bi da puca u sebe, što se naravno neće dogoditi, niti mu uopće padne na pamet. Zgodan komentar na ljudsku tendenciju da se krivnja uvijek prebaci na drugoga.