Pravednik (2014.)

Piše: Damjan Raknić

„Dva su najvažnija dana u životu dan kada se rodimo i dan kada otkrijemo zašto.“

The Equalizer svoju komunikaciju s gledateljem otvara ovim citatom Marka Twaina u želji da film uokviri kao nešto više od uobičajenoga akcijskog naslova. Unatoč toj želji, The Equalizer ipak većinu vremena provodi namještajući spektakularne akcijske scene, koje eskaliraju od relativno minimalističkih do gotovo operno nakićenih, gubeći pritom bilo kakav kredibilitet koji tijekom filma uspije prikupiti.

Priča filma prati Roberta McCalla (Denzel Washington), naizgled običnoga radnika u trgovini s građevinskim materijalom. On je pristojan i uvijek pri ruci kada treba nekomu pomoći; generalno gledajući, McCall je tipičan primjer dobronamjernoga altruista. Nagovještaj da je sve samo fasada dobijemo kad se otkrije da McCall noćima ne spava, čita knjige s popisa „100 knjiga koje morate pročitati prije nego umrete“ i nosi sat sa štopericom te svoje kretnje i aktivnosti stalno mjeri. Jedne večeri McCall odluči kući otpratiti mladu prostitutku Teri (Chloë Grace Moretz) te svjedoči zlostavljanju koje ona trpi od svojeg makroa, na što on odluči djelovati. Tim postupkom The Equalizer vrlo brzo prelazi iz nečega što se moglo pretvoriti u zanimljivu karakternu studiju u akcijski film kakvi dominiraju u posljednje vrijeme.

4 - Copy

Glavni lik ima set osobnosti (Taken) koji ga čini vrlo sposobnim za ubijanje na vrlo kreativne načine, ali i za ostajanjem na životu, što ga u esenciji čini gotovo besmrtnim. Zaustavite se ako vam zvuči poznato. I to je prava šteta, jer je glumačka postava okupljena za ovaj film vrlo dobra. Denzel Washington u odličnoj je formi kao McCall, savršeno utjelovljujući njegovu ekonomičnost pokreta i smirenost, a Chloë Grace Moretz kanalizira svoju unutrašnju Jodie Foster iz Taxi Drivera kao izgubljena Teri. Međutim, najbolji dojam u filmu ostavlja australski glumac mađarskih korijena, Marton Csokas, koji je po svemu sudeći uživao glumeći glavnoga negativca koji se suprotstavi Washingtonovu liku tijekom filma. Uz pomoć tih dobrih izvedbi karakterni rad u samoj priči relativno je dobro izveden, premda se radi o većinom poznatim obrascima. McCallove dileme oko toga kojim smjerom treba krenuti u svojem životu, točnije treba li se vratiti onome u čemu je dobar ili nastaviti se skrivati, uspješne su, a Csokasev Teddy svoju reputaciju tijekom filma zarađuje vrlo direktnim radnjama, dajući svojem liku oštrinu koju je zanimljivo pratiti.

Ono što može zasmetati tijekom filma činjenica je da gledatelj nikada ne dobije dojam da je McCall ikad u nekoj pravoj nevolji te da će vrlo sposobni Teddy na kraju ipak biti uvjerljivo poražen. McCall je jednostavno predobar i premda ga tu i tamo rane, on je i u saniranju svojih rana izvrstan te ta cijela igra mačke miša ubrzo postane repetitivna i ponešto naporna za gledanje.

2

Kada negdje sredinom filma postane očito u kojem će se smjeru radnja odvijati, njegovo trajanje pretvori se u uteg koji ne dozvoljava filmu da zapravo bude ono što jest, akcijskofilmski proizvod dizajniran za jednokratno i trenutno uživanje. Cijeli film osim toga pati zbog prevelike sličnosti s drugim akcijskim filmovima koji su došli prije njega, gdje se odabirom glavnog glumca želi kompenzirati za scenarij zapravo nedostojan njegova talenta. Tim prije, jer ne morate daleko posegnuti za više nego kvalitetnijom alternativnom, s obzirom na to da su Fuqua i Washington zajedno snimili Training Day, film o čijoj kvaliteti The Equalizer samo može sanjati.

Kad smo već kod režije, valja napomenuti da se nekad obećavajući redatelj Antoine Fuqua danas uglavnom bavi „šminkanjem“ slike, oslanjajući se na scenaristički rad koji favorizira akciju. Njegove su boje maksimalno zasićene, stilski potpuno nerazjašnjive od svih ostalih akcijskih filmova znatnijih budžeta. Fuqua je ovaj film pokušao osvježiti detaljima satova i vremena, no time je prouzročio kontraefekt, jer će gledatelji veći dio druge polovice filma provesti gledajući na vlastite satove razmišljajući o tome koliko dugo će morati gledati maksimalno predvidljivu radnju predugog trajanja.

U vizualnom smislu film, naravno, izgleda profesionalno i oku ugodno, istovremeno bivajući neupečatljivim na najgori mogući način. Fuqua svoju nedeskriptivnu režiju ovdje nagrđuje preglasnom glazbom kojom nastoji nadoknaditi činjenicu da su mu akcijske scene većinom neinventivno režirane, oslanjajući se na brze rezove i gotovo potpunu dezorijentaciju gledatelja. Osim toga, a posebno u trenucima dizajniranima da McCalla učine maksimalno kul, Fuqua poseže za danas zastarjelim trikovima, koji su već postali i predmet parodije (posebno obratite pozornost na scenu koja je smještena u bostonskoj luci).

2 - Copy

Kao filmski ekvivalent hladne brze hrane, The Equalizer s gledateljem ulazi u prešutni dogovor da će na kraju gledanja biti nezadovoljan, ali ipak sit. Kombiniranjem suviše poznate priče i uobičajenih obrazaca akcije, ovaj ćete film zaboraviti gotovo odmah nakon što ga pogledate. Preglasna glazba i vizualna agresivnost nastoje kompenzirati predugo trajanje i narativnu repetitivnost, čineći ovaj film podjednako frustrirajućim i napornim gledateljskim iskustvom. Denzel Washington i Marton Csokas, unatoč zamjerkama ostatku filma, vrlo su dobri te na svojim leđima iznose film i čine ga gledljivim, ali pritom su bez redateljeve pomoći, koji se u ovome film zadovoljava upotrebom filmski dosadnih i uobičajenih redateljskih rješenja. The Equalizer korača sada već utabanom stazom nedovoljno promišljenoga novomilenijskog akcijskog filma te samim time podsjeća da su najbolji dani ovog pseudožanrovskog elementa većinom iza nas.