Posljednji Airbender

Posljednji Airbender (The Last Airbender, 2010.)

Režija: M. Night Shyamalan

Glume: Noah Ringer, Dev Patel, Nicola Peltz, Jackson Rathbone, Aasif Mandvi, Cliff Curtis

U prepunoj dvorani te lijepe večeri posvjedočio sam zasigurno najuzbudljivijem filmu u posljednjih nekoliko godina, intrigantnom i pametnom, originalnom i toliko kvalitetnom da sam se na dva sata (a i neko vrijeme nakon) potpuno isključio od ostatka svijeta i prepustio se priči toliko privlačnoj da će još dugo biti uzrokom rasprave filmofila. Ali, ovo nije vrijeme da vam pričam o Inceptionu, nego da kažem koju riječ o Posljednjem Airbenderu. Koji je teško sranje.

Ako M. Night Shyamalan djelima poput Lady in the Water i The Happening nije potpuno izgubio povjerenje publike koje je zaradio odličnim Šestim čulom, onda čvrsto vjerujem da je ovim filmom potrošio apsolutno sve kredite. Da potrošio. Zadužio se.

U svijetu sastavljenom od četiriju kraljevstava (Voda, Vatra, Zemlja, Zrak – ovisno o elementu kojim njihovi stanovnici vladaju), mir je dugo trajao i narodi su živjeli u spokojnom suživotu pod vodstvom Avatara, Shyamalanove verzije Dalaj Lame, jedinom osobom povezanom sa Svijetom duhova i sposobnom upravljati svim elementima. Kad mali Aang (Noah Ringer), posljednji u nizu Avatara, shvati da će, preuzme li ulogu koja mu je predodređena, ostati uskraćen za sve divne radosti ”normalnog” pijem-stalno, barim-puno, pušim-travu-iza-škole puberteta, odluči pobjeći od svojih prijatelja redovnika i nametnutih mu obaveza. Ponuđenu priliku spremno koristi ratoborni Narod vatre kako bi nezaštićenom svijetu nametnuo svoju dominaciju. Mali ćelavac Aang željan partijanja sljedećih 100 godina provodi u kocki leda (zašto? Uhm… pao je u vodu… i… bilo je hladno?), dok na njega na naiđu Katara i Sokka, sestra i brat koji će mu tijekom agonizirajućih sat i pol koji slijede pokušati pomoći da ispuni svoju dužnost i povrati ravnotežu kaotičnom svijetu. Je li uspio povratiti?

Koga briga. Ja jesam.

Uff… Znam da bih trebao argumentirati tvrdnju s početka recenzije, onu u kojoj priču o našem ćelavom junaku, njegovim nesposobnim pomagačima i komičnim neprijateljima nazivam drekom, ali… gdje početi?

Možda od same priče. Malog Avatara (čija je titula jedino što ovu smijuriju povezuje s Cameronovim filmom) čeka teška misija uvođenja reda u svijet tiranije i genocida, dok mu se glave pokušavaju dočepati pohlepni i ambiciozni zapovjednik Zhao (Aasif MandviThe Proposal, Ghost Town) te odbačeni prijestolonasljednik, princ Zuko (Dev PatelMilijunaš s ulice), kojem je hvatanje Avatara posljednja očajnička prilika da se dokaže svom overly zahtjevnom ocu, Gospodaru vatre Ozaiju (Cliff CurtisDie Hard 4, Sunshine). Bajka temeljena na ovoj nedomišljatoj priči možda bi i pridobila simpatije pokojeg gledatelja da glavni lik, sa svojim pogriješio-sam-i-svi-su-mi-prijatelji-mrtvi-pa-idem-malo-odspavat stavom, nije toliko iritantan.

Njegove desne ruke Katara (Nicola Platz) i Sokka (Jackson Rathbone – Jasper iz serijala Sumrak) tijekom filma donose mu više štete nego koristi i vjerojatno bi mu veću uslugu napravili da su ga ostavili u onoj njegovoj kocki leda, smrznutog i mnogo manje napornog. Katara posjeduje moć upravljanja vodom kao i naglašene moralne vrijednosti pa se čvrsto veže uz Aanga, pokušavajući mu pomoći da ovlada kontroliranjem vode (čemu možda ne bi bilo loše podučiti ni mog dedu), dok je njezin brat vjerojatno najnesposobniji borac kojeg sam imao prilike vidjeti na ekranu još od Michaela Cere u Year One. Ovoj veseloj družini možemo dodati i smiješnog Milijunaša Patela u ulozi princa odbačenog od familije, koji će, nastavi li s ulogama ovog kalibra, vrlo brzo završiti gdje je svoju filmsku karijeru i počeo. Na ulici.

Međutim, ne bih toliko krivio glumce za konačan rezultat ove možda i najgore avanture koju sam pogledao dosad. Vjerujem da je stvarno teško raditi kad je skripta ovoliko maloumna. Nelogični razgovori, nepotrebni komentari i male životne mudrosti (He will begin to change hearts, and it is in the heart that all wars are won.) obilježja su scenarija kojeg vrlo hrabro potpisuje sam Shyamalan. Neke situacije prikazane su, u nedostatku adekvatnijeg izraza, jednostavno presmiješno. Razgovor zaljubljenih Sokke i princeze Yue, koja je odlučila žrtvovati se za mir u svijetu, bez previše pretjerivanja išao je otprilike ovako:

Moram se žrtvovati.

Ne, mora postojati neki drugi način.

Ne, stvarno, moram.

Ok onda.

Usput bih dodao da je ovo jedan od smislenijih dijaloga koje film nudi.

Loše napisane filmove često znaju izvući solidni efekti, gdje se od silnih eksplozija, šarenih boja i 3D čuda tragični scenariji ili loša gluma možda i ne primijete toliko. Ali Posljednji Airbender ni na ovom polju prevarenoj publici ne nudi ništa osim još jednog velikog razočaranja. Vodovije se povremeno malo špricaju, Narod zemlje tu i tam baci koji grumenčić, a glavna borba Vatra vs. Voda napravljena je u rangu ostatka filma – puno buke nizašto.

Naravno, ne bih ja bio ja da u ovom promašaju nisam uspio pronaći barem jednu pouku za one mlađe. Iako je rođen da bi bio Avatar, mali Aang je zapravo dobar jedino u kontroliranju zraka (hence the naslov), dok se mora stvarno namučiti da bi savladao preostale elemente. Slučajno ili namjerno, to nam pokazuje da sam talent nije dovoljan da bismo uspjeli – moramo itekako zasući rukave i raditi. Međutim, možda ne bi bilo loše podsjetiti da, isto kao što nam talent bez rada često ne donosi očekivane rezultate, tako se zna dogoditi i da rad bez talenta (gospodine redatelju) rezultira bolnim promašajima.

Ipak, da recenziju ne završim u crnom tonu u kojem je počela – ostaje nada. Kolikogod nas film neugodno iznenadio, ostaje nada da će Shyamalan stvarno biti čovjek od riječi pa da će ovaj Airbender zaista i biti Posljednji.

Ocjena: 2.5/10