Posljednja patrola (End of Watch)

Posljednja patrola (End of Watch, 2012., 108 min.)

Redatelj: David Ayer

Glume: Jake Gyllenhaal, Michael Peña

Ocjena: 8/10

Najprije, ako već niste, nemojte ni sad čitati sinopsis ovog filma na IMDb-u. Ocjenjen je osmicom (Rotten: 86-90%), režirao ga je David Ayer (Harsh Times), poznat po scenariju za Training Day. Zašto? Zato što ono što tamo piše da je suština filma zapravo se dešava u njegovoj posljednjoj trećini, i naravno da je bitno, ali je nevjerojatno da se s tim izađe kao najavom. Ili su mislili da ništa drugo nije dovoljno atraktivno, ili je redatelj zeznuo s fokusom. Pomalo od oboje. No End of Watch ima one kvalitete koji na papiru vuku na stereotipe – highlightsi svakodnevnice dva pandura na početku lanca ishrane, i nije ih lako transformirati u pamtljive boom najave.

Film je o dobrim policajcima. Dvojici. Tayloru (Jake Gyllenhaal) i Zavali (Michael Peña). Odnos policajaca-partnera u američkoj kinematografiji  u toliko je navrata doveden do savršenstva (Smrtonosno oružje, Odjel za umorstva: Život na ulici) da vjerojatno svatko od nas već ima sasvim dobru predodžbu o tome koliku privrženost i posvećenost može očekivati ako vam kažem da je ima. Ovdje je iznenađenje, ne neko wow wow nego ugodno malo iznenađenje, što između glumaca dolazi do brze povratne kemijske reakcije, katalizirane nn faktorom,  koja bi pokrila i mnogo veću rupu od redatelja nego što je Ayer. Njih dvojica u patrolnim kolima, jedan Hispano dude karakterističnog osmeha, drugi perspektivni Amer, bivši marinac koji se još školuje, kratko podšišani, prespremni, naloženi… emitiraju istovjetnu energiju i zanimaju vas odmah. Cijeli dan da samo bazaju po kraju gledali biste.

Taylor, rekoh, studira, i u okviru projekta za faks snima film. O poslu, naravno. Tako da očekujte jutjubovske fazone jer kameru nosi na sebi. Stavio ju je i Zavali. Zgodna redateljska fora da se dobiju brzina, realnost, uglovi… ali kad ne može, Ayer ne očajava, već uzme kameru pa snimi odakle on misli da treba. Tako da, redateljski gledano, ima svega (jedna od posebno atraktivnih scena je dobivena s kamere u automobilu koja u toku odlične pucačine i akcije ostaje mirna a vi bi da iskočite iz sjedišta i vidite već jednom što se koji moj dešava), što je možda i bolje na kraju jer ako ti ne paše montažerov tempo da svari priču (netko želi brže, netko sporije, netko naopačke), film je za tebe izgubljen.  A i nije ovo youtube.

Pričica ima dosta, neke će naravno biti povezane u tu konačnu cjelinu, jasno je da je ima, a neke su samo isječci američke svakodnevnice (doduše, ova dvojica rade u najjebenijem kraju LA), i da vam ih netko prepriča bile bi možda prenapuhane, pogotovo u tom nekom vremenskom okviru koji film upadljivo daje (kamera u kolima). U prijevodu, poanta režije opaka je realnost, (samo) ova dvojica scenaristički prođu kroz sve ekstreme kriminala danas u kratkom periodu, a jedan tip je radio i režiju i scenarij.

Neusklađeno – da, ali na površinskom nivou ne smeta akcijskom policijskom filmu! I traficking, i sudbina djece narkomana, i požar, i tučnjava minijature su na mjestu. Posebno je simpa i što nismo s detektivima, nego s likovima koje najčešće vidimo kako stoje sa strane na početku scene nekog cool policijskog filma i čitaju zabilješke iz notesa,  jer mi ovdje isključivo pratimo prvu fazu, kao pravi pozornici, i nema razrade teme, soliranja … već  je naglasak na tome kako možda baš u našem susjedstvu, u najnevinijem kućerku, leže ljudi, poluživi, mrtvi, i što sve ne se dešava.

Od slučaja do slučaja u kolima smo s ovom dvojicom i uglavnom ih slušamo kako lupetaju, o svemu i svačemu. I to funkcionira nevjerojatno. Nema isforsiranih mudrosti, dosjetki  ni pozeraja. Arogancija kod njih je slatka. Dva cool tipa koji spontano pizde na dispečera ili što god. Podatak da su Gyllenhaal (Zodiac, Brokeback Mountain) i Pena (znate ga iz svega i svačega, Lincoln Lawyer recimo) navodno pet mjeseci išli na dvanaestosatne smjene s pozornicima koji su na dužnosti, informacija je koja mnogo pomaže nakon filma za razumijevanje neujednačenosti redateljskih dostignuća – iako režija ne pada ispod prosjeka, u opisanim trenucima ima odličan novi osjećaj  i pristup, koji se ipak  može previše pripisati ovoj posvećenosti glumaca.

Ima scena koje su promašene (razgovor u prodavaonici bode oči, sam kraj jako), ali ovdje se postavlja pitanje prioriteta  i očekivanja. Cop movie? Da. Akcija? Da. Napeto? Da. Scenarij koji ne vrijeđa inteligenciju? Da. Glumci? Da. Neka posebnost? Da. Nešto više? Rust and Bone(kažu ljudi).