Posljednja bitka (The Last Stand)

Posljednja bitka (The Last Stand, 2013., 107 min.)

Režija: Kim Jee-woon

Scenarij: Andrew Knauer, Jeffrey Nachmanoff

Glume: Arnold Schwarzenegger, Eduardo Noriega, Peter Stormare, Jaimie Alexander

Ocjena: 6.5/10

Arnold Schwarzenegger se vratio glumi. Neki će – cinici, sine! – reći kako nikad nije ni prestao glumiti, te da je obnašanje funkcije guvernera još samo jedna uloga. Drugi će – cinici još gori, sine! – tvrditi da se glumi nije vratio, jer nikad i nije glumio, aludirajući na Arnijev razvidan nedostatak glumačkog talenta. No, zajebimo cinike, i jedne i druge, Arnie se vratio i to je… dobra vijest? Djelomično, sine, djelomično. Razlozi zašto sam se veselio ovom uratku su sljedeći: Kim Jee-woon. Uredu, to je jedan razlog. Ni nazočnost Arnieja, Whitakera, Noriege, Stormarea, Guzmana, pa ni činjenica da se scenarist Knauer najeo neke lude droge koja mu je govorila da pokuša stvoriti svojevrstan moderni pandan Hawksovom Rio Bravu, ništa me nije ohrabrilo k’o sudjelovanje Kim Jee-woona, južnokorejskog redatelja koji iza sebe ima niz impresivnih akcijskih uradaka [Dalkomhan insaeng, Akmareul boatda]. Je li sudjelovanje KJw-a donijelo zrnce kvalitete ovoj potencijalnoj katastrofi? Djelomično, sine, djelomično.

O čemu se tu radi? Sad bih ironično napisao da je to tipična priča o šerifu u malom gradu koji silom prilika biva uvučen u po život opasne situacije, ali tijekom godina takva je priča u Hollywoodu doista postala tipična, pa se moja ironija prikazuje u tomu što pišem da ironije nema. Avaj, šerif će nevoljko – kako drugačije? – prihvatiti ulogu mamojebača dana i pokušati zaustaviti opasnog šefa narkokartela da se probije do meksičke granice. Sve to uz pomoć par nevjerojatnih likova. Nevjerojatnijih u smislu da su malo vjerojatni u okvirima realnog i logičnog, ali ovo je film sa Schwarzeneggerom u glavnoj ulozi, zato prilog ‘realno’ i ‘logično’ pospremamo u ladicu, jer film počinje, a mozak se gasi.

Što valja? Kim Jee-woon. Nije razočarao, zbilja. Čovjek zna inscenirati akciju. Zna odabrati pravi kut snimanja iste. Poznaje dobar filmski ritam i, koliko mu scenarij to dozvoljava, The Last Stand je pod njegovom palicom poput ultraomega brzog automobila u samom filmu: u neprestanoj, predivnoj kretnji. Još što? Luis Guzmán. Da, njegov je lik karikatura karikature, prišivene su mu prvoloptaške pošalice, ali Guzmán u sebi posjeduje nešto iskonski smiješno te izvlači svaku scenu u kojoj se pojavljuje. Je li to sve? Nije, tu je i Peter Stormare. Legendarni Šved zaslužuje bolje uloge, ali je tu, na ekranu, najčešće u ulogama arhetipskih zlikovaca, što je u neku ruku dobro, jer ovakav kriminalno loše napisan lik može izvući samo prvoklasan glumac. Što ne valja? Arnold. Schwarzenegger. Loše. Glumi. Nemoj srati, Šerloče, reći ćete, no doista, ovdje je jako loš. Primjetna je doza nesigurnosti jer nosi film samo na svojim ramenima, pa mu je čak i komičarski tajming – koji je, što god neki pisali/pričali, nekoć posjedovao – gotovo nepostojeći. Da sad nešto napišem o Eduardu Noriegi? Ništa. Najbolje je napisati: ništa. Dobro, evo nešto: u ulozi je glavnog negativca uvjerljiv k’o kad Lance Armstrong tvrdi da je ‘čist’. Prekasno za ovu poredbu? Tim bolje. Na kraju, najgore je to što je film financijski nedovoljno uspješan, što će Kim Jee-woonu zatvoriti mnoga vrata. Šteta ako tako bude, jer uz pravog scenarista i prave glumce… tko zna što se može dogoditi?

Zašto onda relativno solidna ocjena? Zato što je film zabavan. Toliko je blesav da je dobar. Nije mi bilo žao što sam ga gledao u kinu. Nije mi žao teeeškooo [interna fora] zarađenog novca koji sam potrošio. Neće ni vama. Ako budete gledali u kinu. No, gdje god gledali, isključite mozak i uživajte. Ne želite biti jedan od onih tipova koji će prigovarati nerealnostima nekih akcijskih ludorija. U filmu u kojemu Arnold Schwarzenegger glumi. Pa još glumi šerifa s tipičnim američkim imenom. Sa teškim, gastarbajterskim naglaskom.

p.s.

Whitaker glumi kao da mu nisu pokazali ostatak scenarija. Drugim riječima, glumi k’o da je u pitanju film Michaela Manna, a ne B akcić. Najbolje!