Plan za bijeg (2013.)

U uredu blaziranog holivudskoga mogula održava se sastanak. Scenarist u pokušaju, Miles Chapman, autor scenarija za DTV uradak Road House 2: Last Call, pokušava prodati ideju za film, ako to idejom možemo nazvati.

Chapman: Dakle, Ray Breslin je stručnjak za sigurnost zatvora. U suradnji s ravnateljem zatvora, on se u iste inflitrira, prouči mane te uz pomoć par suradnika iz istih pobjegne.

Mogul se dosađuje, jasno je.

Chapman (nastavlja): Novi zadatak vodi ga u najsigurniji zatvor na svijetu. Najsigurniji jer je nastao prema uputama iz Breslinove knjige.

Mogul zijeva.

Chapman (nervozno): I, ovaj, hmmm, netko mu je smjestio i… u zatvoru susreće karizmatičnog Emila Rottmayera. Sklapaju oportuno prijateljstvo. Rottmayer će štititi Breslina, opskrbljivati ga informacijama, dočim će Breslin pokušati pronaći način kako pobjeći.

Mogul (nezainteresirano): Zanimljiva ideja, javit će vam se mo-…

Chapman: Breslina će tumačiti Stallone, Rottmayera Schwarzenegger.

Mogul uzima telefon, zove tajnicu.

Mogul: Zovi ostale, imamo pobjednika.

2

Pročitali ste neinventivno rekreiranje možebitnog sastanka, no teško se oteti dojmu da je jedini razlog financiranja ovoga uratka uparivanje gospode Stallonea i Schwarzeneggera. Nekomu je lẉmenu početkom devedestih sigurno pala na pamet sljedeća ideja: Sylvester Stallone, Rocky Balboa, zajedno s Arnoldom Schwarzeneggerom, Terminatorom, u borbi protiv mafije, bilo kojih sila zlih, ovozemaljskih ili vanzemaljskih. I, doista, zašto ne? Legendarni je Austrijanac bio u top-formi, dočim je Slyu bio potreban hit. Holivudskim je cestama šetao Shane Black, a nesretni je John McTiernan, jedan od važnijih post-noviholivud redatelja, još bio na slobodi. Tom filmu bih se veselio. Taj film, vjerujem, bio bi dobar. Nemojte me krivo shvatiti – uživao sam u The Expendables duologiji, koja je ujedinila dva velikana, ali to nije bilo dovoljno dobro. Sly i Arnie zaslužuje bolje. Je li Escape Plan, premda kasni dvadeset i nešto godina, uradak koji će zadovoljiti pravdu?

Nije.

Dvadeset, možda i više godina prekasno, Stallone je u isti kadar ubacio sebe i Schwarzeneggera. Cameo potonjeg, ali dovoljno da poklonici jednoga i drugoga padnu u afan. Escape Plan prvi je uradak gdje oba glumca imaju značajnu minutažu jedan pored drugog. Nije da nema kemije između dvije legende, ali nemaštovit im scenarij ne dopušta da se razmašu. Način da ovo funkcionira jest da imate dobar scenarij ili, još bolje, da imate toliko-loš-da-je-dobar scenarij. Po mom skromnom sudu, nije ni jedno ni drugo. Otud i onakav uvod u recenziju. Izbacimo li Slya i Schwarzieja iz jednadžbe, dobivamo još jedan neostvaren san mlađahnoga scenarista ili scenarij kojeg bi se eventualno prihvatio trbušasti Steven Seagal, samo bi radnju smjestio u Bugarsku ili gdje god već snima svoje recentne uratke. No, eto, na neki opak trik, Stallone i Schwarzenegger prihvatili su uloge i film je tu, pred nama.

0

Nasmijao sam se točno tri puta tijekom filma, premda sam jednu od duhovitih replika vidio već u foršpanu. Dakle, udaraš k’o vegetarijanac. Vrlo dobro i nekorektno. Dodamo li jedno neizbježno Schwarzijevo ʺGo down!ʺ i ʺRemember, we’re only pretendingʺ, to je to, a film traje skoro 2 (slovima: dva!) sata. Siromašno. IMDb navodi kako se radi o akcijskoj misteriji. U redu, nije komedija. Misterija? Film je misteriozan k’o seksualne preferencije Mime Simić. Akcija? Uvjerljiva k’o bilo koja izvedba Enesa Vejzovića, napeta k’o moj trbuh. Håfström, redatelj, talentiran je tip koji je u domovini snimio odličnu alegoričnu dramu Ondskan. Zažmirim li na jedno oko pa kažem kako je ekranizacija Kingove kratke priče 1408 korektna, ostali su mu holivudski filmovi – pa tako i ovaj – tek puko odrađivanje posla.

Razmišljao sam o Hollywoodu jučer i o Hollywoodu danas. Ne bih se zakleo da je nekoć postojalo poštivanje publike. Industrija je industrija, pokreće je novac i zarađivanje istoga. Igra se na sigurno. Međutim, dojma sam kako su nekoć studiji marili: tko će režirati, tko će pisati, a tko glumiti. Nisam siguran da je danas tako. Potencijalno dobra ideja spajanja dvije legende pretvorila se u film koji sam zaboravio nakon izlaska iz dvorane. Uostalom, zašto bi se bilo tko malo potrudio oko scenarija ili režije kad je dovoljno staviti Stallone-Schwarzenegger na plakat. Budžet ćeš pokriti, a vjerojatno i zaraditi koji dolar. Novi Predator ili Tango & Cash ipak će morati malo pričekati.