Plaćenici 3 (2014.)

Piše: Jerko Vičić

Vijest o ansambl akcijskom spektaklu munjevitom se brzinom proširila filmskim svijetom te ljubiteljima testosteronske macho razbijačine 80-ih izmamila širok osmijeh na lice. Bilo je to doba kad je Švarci još bio guverner, te se naširoko i intenzivno raspravljalo o legendarnoj sceni u kojoj će se, u crkvi, sresti Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger i Bruce Willis. Sve je počelo onog trenutka kad je Stallone pročitao scenarij Davida Callahama (Doom, Horsemen, Tell Tale) i preradio ga u ono što će postati mokri san ljubitelja old school akcije, ali i odskočna daska za revitalizaciju akcijskih zvijezda koje je moderni Hollywood gurnuo u stranu. Sada, 4 godine nakon premijere prvog naslova u trilogiji, vidimo da nikad ništa nije toliko dobro.

Nemali je broj prepreka koje je Stallone morao prijeći da bi okupio toliko impresivnu postavu, i još veći broj ega s kojima se morao suočavati, pogotovo kad ni njegov nije za baciti. Prije nego što zađemo u samu problematiku, konkretno trećeg nastavka ali i cijele trilogije, ne treba nikada zaboraviti i ignorirati sav trud i količinu prolivenog znoja, posijedjelih dlaka i masovne psihičke i fizičke pripreme koja je bila nužna za sve ovo, a rađeno za nas. Da, za nas. Nailazim na mnoge pritužbe po message boardovima i forumima kako je Stalloneov ego osudio ovaj projekt i prije nego što je počeo, da je stvar u zaradi i bla bla bla. Pa da odmah rasčistimo i to – what a bunch of morons!

Nezahvalne gamadi  uvijek je bilo i bit će, no ne brinite, oni ionako nikad neće razumjeti ovaj podžanr. Nikad. Za njih su to isprazni filmovi za mozak na pašu koji ne iziskuju neki trud. Itekako se varaju u drugom dijelu tvrdnje. S druge strane, napraviti dobar film za mozak na pašu nije tako lagan zadatak kako na prvi pogled izgleda. I zato, za početak – show some mothafuckin’ respect!

Gdje je konkretan problem sa samom trilogijom, a gdje s trećim nastavkom?

Prvi dio bio je čvrst i nemilosrdan, a najveća mana bilo je nepotrebno kompliciranje s negativcima. Zayas je i dalje po meni trebao ostati numero uno, brutalan barem upola koliko i njegov lik u seriji Oz, i problema ne bi bilo. Sve drugo legendarna je povijest akcijskog filma.

Drugi dio imao je villaina Vilainea, kojeg je glumio Van Damme, i imao je Scotta Adkinsa. O da, i Chucka „Instituciju“ Norrisa. I Švarci je bio u potpunosti na raspolaganju, s odrađenim dvostrukim mandatom guvernera Kalifornije. Količina akcije i prave zajebancije podignuta je na višu razinu, i po meni, ovaj nastavak u potpunosti je premašio original jer je bio točno ono što je ekipa i tražila, u potpunosti samosvjestan, istovremeno u demonstraciji i parodiji podžanra. Problem je pak bilo uvođenje nekog mladca kojeg glumi Liam Hemsworth kao glavni povod za obračun s Vilaineom. Ne, ne i ne.

Expendables 3,  nažalost, pršti od mana. Prva stvar je PG-13 rating. To nužno ne mora biti strašno loša vijest, ali za ovaj serijal, i za ovakve fanove, itekako jest. Akcija se u potpunosti svela na parade vatrenim oružjem i eksplozije, uz gotovo nepostojeće one on one obračune koji su bili trademark prva dva nastavka. Obračun sjekirama između Momoe i Stallonea u Bullet to the Head u potpunosti tuče do i jednu scenu u Expendablesima 3. A to je itekakva šteta.

Drugi problem nova su lica. Profesionalni boksač Victor Ortiz najgori je od pridošlica, potpuno neuvjerljiv i lišen i najmanje karizme. Glen Powell ne zaostaje mnogo za njim, a njegov tehnološki ekspertizam je apsurdan, u negativnom smislu. Ronda Rousey lijepo je osvježenje, ali opet, nažalost, nema ono nešto za pravu akcijsku zvijezdu. Vampirčić i Herkulčić Kellan Lutz, pak, najveći je promašaj, jer ga se forsira kao potencijalni pandan Stalloneu (barem u okviru serijala). Ne, hvala.

2

Iz ova dva primjera jasan je najveći problem ovog filma – dodvoravanje krivoj publici. „Malo nas je, al nas ima!“ vjerno je geslo ljubitelja svakog fosiliziranog podžanra, pa tako i akcića 80-ih. Tako je, kako je. Nema smisla glumatati i nastojati privući mlađu publiku jer se to jednostavno neće dogoditi. Boo-fucking-hoo. Stallone je pokušao nemoguće, nije uspio, i stoga imamo ovakav rezultat neujednačenog, možda i posljednjeg dijela trilogije. Svi ste vjerujem čuli za leak screenera na torrentima dva tjedna pred premijeru, što je neminovno oštetilo film. No, bez zavaravanja, njegova sudbina nije bila svijetla od samog početka. Iako je četvrti dio već najavljen, bojim se koja je njegova sudbina, a ako ga i bude, hitno se treba vratiti korijenima i prestati ulizivati krivoj demografiji.

Bilo je vijesti u pretprodukciji o castingu Chana, Cagea, Jovovich Mille i recastingu Willisa i Van Dammea. Ništa od toga nije realizirano, što zbog krivice jedne, što druge strane. Treći problem je stara garda u filmu. Statham je tu još koliko toliko živahan, ali Lundgren i Couture se već dosađuju, Crews je tu da popuni minutažu i da koliki-toliki motiv za priču, dok je Li bezobrazno iskorišten samo da privuče svoje fanove i da se ubaci pokoja šala na njegovu visinu. Nedovoljno. Onaj žar i dobra stara zajebancija iz prva dva dijela ustupili su mjesto forsiranju mlađarije, pa i sama završnica koja uključuje i povratničku staru gardu djeluje neprirodno.

No, nije sve tako crno (ili sivo). Idemo na dobre, prokleto dobre strane filma.

5

Wesley Snipes i Antonio Banderas najsvjetlije su točke. Snipes, kojeg oslobođaju iz zatvora na prugi, gdje je završio zbog „neplaćanja poreza“, ekspert je s noževima, čime je postavljen dobar temelj za pozitivno rivalstvo sa Stathamom, a kemija im je izvrsna. Vidi se da se dobri stari Snipes zaželio disanja punim plućima. Banderas, koji je poput Eustahija Brzića, brz kao munja, pričljiv kao žena, neodoljivi Zorro zavodnik, nadasve je simpatičan kao bivši španjolski militant i bosanski ratni veteran, koji ne prestaje brbljati o svojim vojničkim i inim iskustvima. Fordova uloga zamjenjuje onu Willisa, te kao Drummer bolje odzvanja u ušima fanova od akustike Churcha. Njegovo ekspertno pilotiranje jasna je aluzija na Hana Soloa, ali i Fordovu privatnu strast prema avijaciji po kojoj je nadaleko poznat. Neizostavni su i Švarcijevo dvostruko spominjanje choppera, Davijeva uloga albanskog mafijaša i lik Bonapartea (Kelsey Grammer) koji je odgovoran za sastavljanje novog tima.

Mel Gibson odlično se snašao u ulozi negativca i savršeno parira moralno naivnom Barneyju svojim  manijakalnim pogledom i provokacijama na tragu odnosa Batmana i Jokera. Moram ipak priznati da su Stallone i Van Damme imali mnogo izraženiji odnos protagonista i antagonista, i mislim da je trebalo u priču uvesti Villainova brata blizanca (što je i bila početna ideja), mjesto Gibsona kao suosnivača Expendablesa, jer se tu nije postigao dovoljno snažan efekt. Razumijem da je cilj bio produbiti origin te ispuniti sveto pravilo trilogija (treći dio mora zaokružiti priču), no u ovom slučaju, zbog ubacivanja mlađe postave, emotivni naboj nije bio dostatan.

7

Patrick Hughes, mladi australski redatelj koji se proslavio mračnim, brutalnim western trilerom Red Hill, bio je ispravan izbor. Surovost je, čak i uz PG-13 rating, došla do izražaja, ali joj nedostaje ta dodatna razina hladnokrvnosti i moralne nečistoće koju jednostavno nije bilo moguće postići bez R ratinga. Kad se promotri kompletan paket filma, prilično je light i benigan, definitivno ne onakav kakav bi završni dio macho akcijskog spektakla trebao biti.

Jedna scena u filmu ipak odskače i, vjerujem, dira u srce svakog ljubitelja ovog tipa filma, i ovakvih, umirućih junaka. Stallone se obraća svom starom timu, te, namjeravajući ih raspustiti, govori kako je njihovo vrijeme prošlo i kako će ih svi polako zaboraviti. Teško je tu ne iščitati metafizičko obraćanje samim fanovima i određeni epitaf na grobu našeg omiljenog podžanra. Surova je istina da realnost nije daleko od toga.

Možda će nestanak doista biti neminovan i precizan, ali iako Expendables 3 nije ponudio dostojan otpor tome, kraj još nije tu. Bit će još prilika, i to jebenih prilika za konkretan fak ju razmaženoj i mlohavoj publici 21. stoljeća, koja neće znati što ju je snašlo kada osamdesete eksplodiraju u stilu i ostave za sobom samo krv, znoj i suze.

Show some mothafuckin’ respect!