Plaćenici 2 (The Expendables 2)

Plaćenici 2 (The Expendables 2, 2012. 102 min.)

Redatelj: Simon West

Scenarij: Richard Wenk, Sylvester Stallone

Glume: Sylvester Stallone, Jason Statham, Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren, Liam Hemsworth, Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger

Ocjena: 7.5/10

Ideja da se spoje najveće akcijske zvijezde osamdesetih s najvećim akcijskim zvijezdama koje su paradirale velikim ekranima u subsekventnim desetljećima bila je intrigantna i, za svakog ljubitelja prave, punokrvne akcije, nedvojbeno poželjna. No, kako to obično biva, takva prvoloptaška ideja dobila je prvoloptaški lijen scenarij i iznimno nespektakularnu režiju Stallonea, pa je prvi dio priče o pomahnitalim plaćenicima mekog srca bio tek dijelom financijski uspješan, dok je kritika – redom, rekao bih – okrenula palac u stranu ili, češće, dolje. Tako je bilo godine gospodnje 2010. Danas, dvije godine kasnije, ispred nas je nastavak. Plaćenici 2. Skoro svi akteri prvog dijela su tu, nedostaje samo nepredvidljivi Mickey Rourke. Njegovo je mjesto, pak, zauzeo Jean-Claude Van Damme u – za njega netipičnoj – ulozi negativca, a tu je i Chuck Norris, iskonski pozitivac.

Iza kamere je prekaljeni Simon West [Opasni let, Mehaničar], redatelj zabavnih, bezumnih akcijskih filmova tako da ništa nije moglo poći po zlu. I nije. Priča je, naravno, prilično jednostavna. Upravo u onom trenutku kad su najopušteniji, plaćenici dobivaju poziv koji je, zapravo, zavrtanje ruku: moraju natrag u akciju jer Barney Ross, glavna faca, duguje nekome nešto. Uvijek isto, jer taj netko i nešto je američka vlada. Tu je i sporedna priča o jednom mlađem članu kojeg tumači Thorov brat, Liam Hemsworth, onaj koji dvoji je li profesionalno ubijanje prava karijera za njega te treba li se, možda, vratiti svojoj djevojci i sretnijem životu. Papučarskom, ali sretnijem. Upravo će njegov lik biti katalizator svih događanja u filmu, jer kad se on nađe u opasnosti, a opasnost je nitko drugi do botoxom filovani bogotac špage i Helicopter 360 nožnih šamara, legendarni Van Damme, ekipa neće prezati ni od čega.

K’o što rekoh, ovo je puno bolji film od prvog dijela. Naime, Stallone se posvetio scenariju i bildanju, a režiju je prepustio čovjeku koji akcijske sekvence zna režirati. Ekonomično ili frenetično, ovisi o potrebi. Tek sada, dvije godine poslije, dobivamo ono što smo tražili u prvom dijelu, predmnijevam. Da, redikulozni su to zapleti i raspleti koji ne bježe – niti bi trebali – od patetičnih trenutaka, ali sveprisutni one-lineri, reference na starije akcijske uratke, ismijavanje samih sebe, poigravanje s homoeroticizmom… sve je to zbog nas koji smo odrasli na ovakvim filmovima. Pravi frajer se može i zna šaliti na svoj račun, a ovi tipovi ne prestaju niti jednog jedinog trenutka.

Je li film mogao biti bolji? O, da, naravno. Kako? Pa, Crews ne bi trebao biti stereotipni crnac, Lundgren ne bi trebao biti pijani seksualni manijak koji je, usput, genijalac, Van Damme bi imao zrno soli u glavi da zna da ne bi mogao uživati u novcu ako uništi čitav svijet, ali kad bi to bilo tako, ovaj film ne bi postojao. Niti bi ga itko htio gledati. Sve mora biti preko ruba ili, barem, na rubu – dobrog ukusa. Jedina je šteta što je onako tragično završio Tony Scott, jer nakon svih ovih velikih imena ispred kamere, u trećem je dijelu iza kamere trebao stajati on, jedan od najvećih. Jer je McTiernan u zatvoru, čini mi se.