Piše: Ana Zupcic

Pijev život (Life of Pi, 2012., 127 min.)

Režija: Ang Lee

Scenarij: David Magee

Glume: Suraj Sharma, Irrfan Khan, Tabu, Rafe Spall

Ocjena: 8/10

Pijev život započinje kao razigrana priča o indijskom dječaku Piju Patelu, neobičnom načinu na koji je dobio ime i njegovu specifičnom odnosu prema religiji koji je napola komičan, a napola mudar. Roditelji ga smireno podupiru u njegovu istraživanju vjere i vlastitog mjesta u svijetu sve dok ga otac, vlasnik zoološkog vrta,  nije primoran poučiti važnu lekciju: tigar nikako ne može biti čovjekov prijatelj, a sve ono što čovjek vidi u njegovim očima samo je odraz sebe samoga. Ovaj prvi dio filma toliko je duhovit, slikovit i inteligentan da mi je bilo žao kada ga je prekinulo sudbonosno prekomorsko putovanje obitelji Patel trbuhom za kruhom u Kanadu.

Kada brod potone, Pi se dokopa čamca za spašavanje, a s njime su orangutan, zebra sa slomljenom nogom, hijena i bengalski tigar genijalnog imena, Richard Parker. Nakon nekoliko dana od ovog veselog ZOO društva jedini preostali je tigar te Pi mora naučiti s njime živjeti i preživjeti, što mu i uspijeva čak 227 dana na otvorenom moru. Tijekom tog perioda Pi naglo odrasta i uči o životu i sebi samome te s vremenom i zavoli svog četveronožnog suputnika…

Prvo što upada u oči u Pijevu životu su boje, čije su majstorske kombinacije zaštitni znak filma. Scene neba i čamca na moru su vizualna simfonija, pa iako se na trenutke primijeti prijelaz između kompjuterski dorađenih scena i pravih životinja, isplati se oprostiti te manje grijehe u korist bajkovite prirode filma. Pijev život prije svega je trijumf vizualnih efekata te ga vrijedi pogledati samo zbog toga, ako već ponestane drugih motiva, i  stoga sasvim zasluženo konkurira u ovog kategoriji za ovogodišnjeg Oscara.

Ono što je zanimljivo napravljeno je sljedeće: svima je jasno da realistična priča o emigrantskoj obitelji odudara od priče u kojoj je tinejdžer zarobljen u čamcu za spašavanje sa životinjama, od kojih svaka ima svoju simboliku koja će se otkriti nešto kasnije, i u tom trenutku gledatelju je jasno da se film prebacuje u jednu drugačiju dimenziju, pomalo bajkovitu, u kojoj će morati povjerovati izgladnjelom Piju, koji vjerojatno pati i od sunčanice, da je doista uspio istrenirati bengalskog tigra nasred mora. Pristajemo na ove uvjete i pratimo priču, svjesni da nas ‘kvaka’ čeka negdje iza ugla. No, kad do nje konačno dođemo, više nam se sviđa verzija sa životinjama – baš kao i Piju i kanadskom piscu s kojim priča. Gdje onda  prestaje priča, a počinje stvarnost? Koliko je uopće bitna ta granica i tko je ima pravo odrediti? To su neka od pitanja kojima se suptilno, ali uspješno bavi ovaj film te daje svoj vlastiti odgovor: svatko sam određuje u što će vjerovati i koje priče će se držati. U ovom svjetlu i Pijevo bavljenje religijom s početka filma dobiva novo značenje koje vjerojatno nije potrebno previše tumačiti.

Pijevo putovanje na moru alegorijski se može rastumačiti kao putovanje kroz život, a možda najvažnija lekcija koju je Pi tu izvukao jest da svatko ima pravo na svoju priču, bez obzira na to što i sam zna da je stvarnost puno manje slikovita ili što mu ljudi ne vjeruju. I od samog prvog dijela Pijeva života,  njegova djetinjstva, mogao se napraviti i više nego dobar film jer je priča bila dovoljno razgranata i bliska gledateljima, pa mi se čini da je prenaglo prekinuta i da nije opravdana ili podržana preživljavanjem na moru koje mi je u nekoliko navrata bili previše razvučeno, usuđujem se reći i povremeno dosadno. Ali u svakom slučaju, Pijevu životu ne nedostaje emotivnih trenutaka i dobrih rečenica, a dodamo li tome i već spomenute vizualne efekte, dobit ćemo jedan jako dobar film koji je potrebno pogledati do kraja da bi svi komadići slagalice sjeli na svoje mjesto. A prema Pijevu naputku, svatko neka od filma uzme ono značenje u koje sam vjeruje.