Paul

Paul (2011.)

Redatelj: Greg Mottola

Glume: Simon Pegg, Nick Frost, Kristen Wiig, Jason Bateman, Seth Rogen, Bill Hader

Ocjena: 7

Dok čekamo posljednji uradak cornetto trilogije, Simon Pegg i Nick Frost, ingeniozni duo pred kamerama odlučio je postati i ingeniozni duo iza kamera i napisati scenarij za jednu prijemčivu geek SF komediju… i to su uspjeli napraviti, odmah moram reći. Rijetko kada se pojave takve dvije komplementarne osobe koje u potpunosti razumiju jedna drugu, koje se savršeno nadopunjavaju pred kamerama (a sada i iza kamera, kao scenaristički partneri). Ako je u svijetu macho junaka prije nekoliko desetljeća izvrsno surađivao dvojac Newman/Redford, Pegg i Frost su njihov odgovor u svijetu geekova.

Njihov novi projekt, Paul, vodi nas izravno u Ameriku, zemlju snova. Preciznije, u Nevadu, Area 51, mjesta zbog kojeg su se pisale knjige, teorije zavjera i sve slične pizdarije nastale zahvaljujući dokolici besprizornih šeprtljavaca. Pegg i Frost tumače dvojicu simpatičnih debila koji unajme RV i krenu u vožnju, nadajući se da će sresti ljude slične sebi, a možda i male zelene prijatelje? Naravno, srest će malog zelenog prijatelja, Paula, vanzemaljca kojeg je vrijeme na Zemlji pretvorilo u bezobraznog psovača i napušenka, vanzemaljca koji se nakon dosta godina odluči na bijeg iz ruku američke vlade, bijeg doma. Gdje god taj dom bio.

Taj Paulov plan neće se svidjeti tajanstvenoj, opakoj šefici nekog neimenovanog odjela u američkoj vladi te će poslati za njim svoje najbolje (?) agente. Paul i dvojica njegovih novih najboljih prijatelja postaju bjegunci, a u bijegu će im se pridružiti i jedna ekstremna vjernica zbog koje će nastati sasvim razumljivi i poželjni ljubavni podzaplet, gdje ćemo se moći smijati nedostatku socijalnih vještina lika kojeg tumači Pegg. Upravo kada pomislimo kako je američka srednjostrujaška komedija u ponovnom uzletu (pojavom mladih nada pod patronatom Judd Apatowa, recimo), uvijek se pojavi neki grozmorni remake ili svaki sljedeći neinspirativni film Adam Sandlera, ili novi nastavak istrošene Meet The Parents franšize.

Da su američki filmaši postali opsjednuti kopiranjem samih sebe može se najbolje vidjeti na primjeru nastavka kino hita Hangover – prokušani recept je tu, samo je promijenjena lokacija. Zaplet je isti. U pokušaju da sve ne ode kvragu tek tako, oni malo promoćurniji producenti i filmske kuće angažiraju Britance koji, koliko-toliko, drže komediju na površini. Nemaštovitost koju iskazuju američki autori do sada se nije mogla pripisati Peggu i Frostu, ali, ipak, čini se da je rad s Amerikancima, rad po njihovim pravilima gdje je profit najbitnija stavka – uzeo danak. Da, puno je tu psovki, poigravanja s homoeroticizmom dvojice glavnih junaka, ismijavanje svih organiziranih religija… ali, oštrica je, čini se, pomalo tupa, prilagođena što širem spektru gledateljstva, očigledni kompromis zbog kojeg ovaj uradak nije i neće dosegnuti zvijezde kao njihovi raniji uratci poput Shaun Of The Dead i Hot Fuzz. Ako ćemo sve to staviti u stranu, film je i dalje mnogo vrijedan. Očiti homage svojim SF idolima (Spielberg, ponajviše) nazočan je u svakoj sceni filma, a dosjetka da SF heroina Sigourney Weaver tumači misterioznog, glavnog negativca je na mjestu, baš kao i Spielbergov glasovni cameo u kojem razgovora s Paulom 1980. godine, netom prije snimanja E.T.a, tražeći njegove savjete.

Jedan od razloga zašto Paul ne pogađa sve željene note može se pripisati nedostatku trećeg, sve do sada neizbježnog čimbenika i suradnika – redatelja Edgar Wrighta. Sve cijenjeniji Wright se posvetio nekim drugim projektima, tako da ovdje izostaje njegovo oko za detalje i frenetična režija koja bi sasvim lijepo sjela ovakvoj vrsti filma. Mottola je jako solidan filmaš (Adventureland, Superbad), ali, evidentno je, ne razumije najbolje britanski smisao za humor te što su od njega tražili njegovi scenaristi. Pokušaj Pegga i Frosta da naprave SF klasik za sve uzraste, a koji je na tragu njihovih uzora ostao je baš to – pokušaj. Nepretenciozan i mjestimično jako smiješan pokušaj, priznajem.