Parada

Parada (2011., 125 min.)

Redatelj: Srđan Dragojević

Glume: Nikola Kojo, Miloš Samolov, Hristina Popović, Goran Jevtić

Ocjena: 5/10

Kada nešto što ne treba biti tema to postane, onda stvari već idu naopako i svaka reakcija je rizična, jer i ona iz najiskrenijih pobuda, ako je nepromišljena, može vas dovesti u glup položaj. Da budem konkretna – ako je protest seksualne manjine nešto ‘no no’,  a vi o tome snimate (komercijalni) film ne bi li preobratili balkansku javnost, taman ste se nacentrirali za nas, tj. mene, da druge ne uvlačim u ovo, uvjerenu da ste na putu da napravite glupost. Dragojević me nije iznevjerio, snimio je glupost, ali – ima ali – pokazao je da ima osjećaja za komediju, smisleno nesuptilnu ironiju (koja  ima i svoje banalne reinkarnacije), svjesno koketiranje s kičem i uopće sklonost bijegu u opskurno i groteskno rješavanje scena, jer je tamo sigurniji. To u par navrata funkcionira do daske, ali u mnogo većem dijelu demonstracija je čistoga kukavičluka.

Redatelj Mi nismo anđeli, Lepa sela lepo gore i Rane vs. redatelj Mi nismo Anđeli 2 i Georgije ubiva aždahu. Nijedan nije pobijedio, dobili smo nekog trećeg. Film Parada, iako u medijima i od strane ekipe filma predstavljen kao čak i pamflet film, kao super kul odgovor na aktualnu zadanu temu, kao kontraudarac, ili šta već tko smatra da je potrebno, ima veze s pravima lgbt populacije najviše svojim naslovom. Da već po običaju ne kasnim s recenzijom, promakla bi mi Dragojevićeva mudrovanja kojim me definitivno opredijelio i oduzeo i posljednju mrvicu naklonosti. Naime, lakoća pristupa i razvodnjavanje i banaliziranje mogu se gledati iz dva ugla, to i dalje stoji – možete to prihvatiti kao potrebu autora da od svega ne pravi big deal, da temi prilazi životno, da ne forsira i izdvaja gej priču, da je toliko kulturan i tolerantan, da to čini njegovu svakodnevnicu, itd., ali onda on kad mu se kaže da i nije baš previše dao, a pozicionira se kao da je zvijezde skinuo, carski lupi: „kultura nisu samo Jugoslavensko dramsko kazalište i Atelje, već su to i milijuni građana ove zemlje koji ne žive blizu Terazija.“ (Terazije su centar Beograda. ) Dakle, ovo je film za ljude koji ne mogu podnijeti sve to odjednom, njima dva muškarca u kadru sad, odjednom? Neee, njima je to previše, tako da kalkulirat ćemo, preodgajat ćemo postepeno. I kad to rade prosvjetni radnici ili društvo, to je bla bla, ali umjetnik nema pravo kalkulirati i birati lakši put. Barem ne ako ga zanima besmrtnost, ili nešto tako opako.

Kompozicija Parade prejako asocira na američke road-mission imposible-gang filmove. Glavni junak Limun (odlični Nikola Kojo) prihvaća zadatak – osiguranje prajda u Beogradu. U Americi bi njegovu ekipu činili po jedan Afroamerikanac, Hispanoamerikanac, Kinez i par običnih Amerikanaca, prijatelja iz djetinjstva, i sl. Na našem dijelu Balkana dream team okuplja četnik, a čine ga ustaša Roko (Goran Navojec), balija Halil (Dejan Aćimović) i Šiptar Azem (Toni Mihajlovski). Limun i sam nema razumijevanja za gej priču (opasan tip, odlikovani vojnik  i kriminalac, i vjernik), međutim, Limun je ludo zaljubljen čovjek, u svoju buduću, deset godina mlađu suprugu Biserku (predobra Hristina Popović), dobrodušno-sirovu polusponzorušu, koja, zgrožena nasiljem i prijetnjama tim ’jadnim ljudima’, inzistira da on prihvati ponudu. Gdje su gej piplovi? Adam i Steva, tj. Radmilo (odmjereni Miloš Samolov) i Mirko (ne-u-svom-najboljem-izdanju Goran Jevtić) veterinar su i kazališni redatelj, sada zapravo planer venčanja. Mirko više od svega želi da Parade bude, i Radmilo, iako ne iz te priče – da bi svog dečka učinio sretnim i zadržao ga u Srbiji, predlaže Limunu saradnju. Njega sadašnji pajtaši odbijaju i on, s Radmilom, kreće na dalek put… Priču kompletiraju Limunov sin iz prvoga braka, jedan od vođa skinheadsa, i minijature glumaca koje film dižu tamo gdje je trebao biti – Radmilov otac (Marko Nikolić), baka gej aktivistkinje (Mira Stupica, dah staje jednostavno), bivša supruga (preefektna Anita Mančić).

Film se anulirao na više nivoa. Dominantan je utisak da je scenarij preširok (pisan godinama) i da je u njega upala svaka fora koju je redatelj u međuvremenu negdje pokupio, bez da ona ima ikakvu upotrebnu vrijednost. Tako imamo  osjećaj nekompletnosti, nabacanih skečeva, npr. pri posjetama Splitu, Sarajevu i Bondstilu insistiralo se na napadno duhovitim mini pričama (porođaj magarice, scena u video klubu), dok jedinu uspjelu predstavlja epizoda iz Bondstila. Pop u teretani da, strah Limuna da će ga Radmilo seksualno iskoristiti veliko ne. Ideja da se lik Nikole Koje prošverca kao skica prosječnoga Srbina i njegov eventualni preobraćaj učini ljupkim i poželjnim mizerija je i utopija čista. I tako cijeli film, odličan početak, skandalozan kraj (nakon neozbiljne priče ozbiljne brojke zbog kojih vas bude sramota šta je na konto njih snimljeno, a vi gledali dva sata), duhovite replike (skoro svaka Biserkina) i one prizemne skoro pa plitke,  gore-dolje voza nas Dragojević, i na kraju se sve raspada i ostaje jedna velika nula. Zapravo sredina, petica. Probavljiv film, ali zapravo nepotreban.