Pain & Gain (2013.)

Pain & Gain (2013., 129 min.)

Redatelj: Michael Bay

Scenarij: Christopher Markus, Stephen McFeely

Glume: Mark Wahlberg, Dwayne Johnson, Anthony Mackie, Ed Harris, Tony Shalhoub

Ocjena: 6.5/10

Ovisi o tomu koga pitate. Prva će vam grupa poklonika filma kazati kako je Michael Bay najveći zločinac u povijesti svjetske kinematografije. Druga će grupa ljudi istih preferencija kazati kako je Michael Bay najveći zločinac u povijesti svjetske kinematografije, ali zločinac čiji su uratci, barem dio njih, iznimno prijemčivi; katastrofalno napisani i gdjegdje disocijativno režirani, ali vraški zabavni. Bezočno bih lagao kad bih napisao da pripadam prvoj skupini, jer je istina sljedeća: Bad Boys, Armageddon i The Rock sadrže pregršt dobrih trenutaka da bih ih tek tako mogao otpisati. Seljački su glasni, eksplozivni, krasi ih Bayeva potreba da u njih inkorporira spotovsku estetiku, rotiranje kadra za punih 360 stupnjeva kada takva rotacija nije neophodna, ali… zabavno je.

Recentni uradak megalomana iz grada anđela, Pain & Gain, nastao je na osnovu stvarnih događaja. Trojica su floridskih bildera sredinom devedesetih otela lokalnog bogataša, mučili ga nekih tridesetak dana dok nije svu svoju imovinu prepisao na njih. Pokušali  su ga ubiti, riješiti se dokaza, ali imajući u vidu da su im steroidi raširili ramena te smanjili muda i intelektualne kapacitete, to im nije pošlo za rukom. Sve što je uslijedilo je – kako u jednom trenutku i sami tvorci filma zalijepe za ekran – istinita priča. Toliko istinita da su spomenuti tvorci neke situacije odlučili izbaciti iz scenarija, jer su mislili da publika u to neće povjerovati.

Želite li uvjeriti publiku i kritiku da ste verziran scenarist ili redatelj, ponudite im dobar, relativno stariji uradak na koji se vaš film poziva. U ovom slučaju, Bay i njegova dva scenarista pokušavaju rekreirati Scorsesea i Coppolu. Svetogrđe, znam, ali uvodna je rečenica Bayeva uratka [“My name is Daniel Lugo, and I believe in fitness”] reminiscentna Bonaserinom uvodu u Coppolin The Godfather [“I believe in America”], dočim je sami kostur radnje Pain & Gain, o usponu i padu, koliko god isti u spomenutom filmu bio retardiran, posve razvidno preuzet iz Goodfellas. Ne samo da su tvorci filma obuzeti boljom prošlošću, njihovi su likovi, predvođeni sociopatom Danielom Lugom, svo znanje svijeta crpili iz filmova, pa tako Daniel kaže svomu kolegi da mu vjeruje, da ne brine, jer je pogledao puno filmova o onomu što oni planiraju napraviti. Njihov je život crtić o Mirku S. Zlikovskom i Ptici Trkačici, ali posljedice takvoga života ne donose pad u kanjon i preživljavanje, nego stvarnu, često nasilnu smrt.

No, da, pozivali su se i drugi ovogodišnji uratci na starija, bolja ostvarenja [Soderberghovo imitiranje De Palme koji imitira Hitchocka u Side Effects, recimo], ali niti jedan nije imao takvu količinu duhovitih situacija. Replike, pa i fizički gegovi, sve to posjeduje Pain & Gain, a u tomu leži i najveći problem filma: Bayeva potreba da u 129 minuta pokaže da on zna apsolutno sve. Vizualni je prosede filma u funkciji samoga filma, jer svijet koji nam je predstavljen romantizirana je verzija Floride kakvu vide Lugo i njegovi kompanjoni: iskričavo sunce, novac i podatne pičke. Problem nastaje kada Bay želi pobijediti samog sebe u svakomu sljedećem kadru, pa su naša osjetila konstantno bombardirana čudnovatim, niskim kadriranjem, indikativnim zoomovima, i vražjom vrućinom koja, u kombinaciji sa steroidima, udara u glavu našim veselim protagonistima. Zbog skresanog budžeta, pak, Bayu je onemogućeno da se pozabavi postavljanjem eksploziva u svaku scenu, što nadoknađuje pomahnitalim, ubrzanim tempom koji na neki način odražava psiho-fizičko stanje likova. Sva pažnja okrenuta tehničkim aspektima stvaranja filma Baya je skrenula s puta, zato što u konačnici, koliko god film bio zabavan, dobijemo sljedeće: Bay nije satiričar koji s distance prikazuje neobrazovani ološ – Bay je Lugo.