Otmica

Otmica (Abduction, 2011., 106 min.)

Redatelj: John Singleton

Glume: Taylor Lautner, Lily Collins, Alfred Molina

Ocjena: 3/10

Kad čujem opis filma koji započinje riječima „po ideji mladog dečka…“, počnem osjećati strah jer postoje dvije stvari koje se mogu dogoditi. Ili je dečko prirodno nadaren, pa mu je scenarij čudo neviđeno, ili je imao takav peh da svoje školske dane provede u zadnjoj klupi, promatrajući kako popularni sportaši izvode najzgodnije curu iz razreda na hanky-panky u njegovoj pili koju mu je kupio bogati tata, pretvarajući tako njega u nevidljivog čovjeka. E, sad, ako je riječ o prvom, onda je sve pet, čuda se znaju događati (Shane Black je hodajući dokaz toga), ali kako je tamo dolje u Hollywoodu već odavno ponestalo dobrih ideja, onda je već unaprijed određeno da će se dogoditi druga opcija. Nije dečko kriv. Našao se kod producenta koji je, nakon što je zagrizao debelu cigaru, rekao da je to ono što se traži. Jer, imamo teen horore, imamo teen trilere, imamo teen drame, pa bi bio red da imamo i teen akciju. Današnji su klinci takvi da, ako od bolno dosadnog Twilight serijala mogu napraviti financijski mega-hit, onda će progutati sve živo. Da ne bude pogreške, u radnju će se ubaciti Taylor Lautner kao dodatni mamac za publiku, društvo će mu praviti par karakternih glumaca da se privuče malo starija publika i to je to, prokuhajte pet minuta, dodajte žlicu vegete i imamo gotov film.

Naš glavni lik povučeni je klinac koji nije ni blizu toga da bude zapažen u popularnim krugovima neke tamo srednje škole, ali je zgodan kao vrag (redatelj nije mogao dočekati da Lautneru skine majicu), vozi cool motor, ima roditelje koji su još više cool od njega, ali čak ni to nije baš dovoljno, jer on ima problema. Emocionalnih. Naime, pati za prvom zgodnom next door tipičnom curom koja, očekivano, izlazi s popularnim sportašima i njega ne doživljava čak ni pod razno. Tu su dugi patetični pogledi našeg junaka koji dočaravaju njegovu patnju. No, kako će nevidljivi klinac postati junak dana i osvojiti curu? Tako što će doznati da je on bio neka jako važna beba te da su sve moguće tajne agencije angažirane da ga sačuvaju. Fucking VAUUUUU! Još uvijek niste impresionirani? Njegovi starci su vrhunski tajni agenti koji svoj život daju za njega, ali mu to ustvari nisu starci već odgajatelji. Njegov pravi tata još je veći bad ass agent, nešto o čemu svaki klinac sanja kad kaže „moj tata je jači od tvog tate“. I lovi ga gomila ruskih/srpskih negativaca. Naravno da će radnja pronaći neki glupi razlog da mu priključe zgodnu curu za kojom pati te će, u maniri najvećeg mužjaka, doći u nekoliko prilika da joj spasi život. Ona će njemu priznati da ga voli još od tamo kad su oboje imali tri godine, a on će razbiti tipa da joj kaže istu stvar.

Prva stvar koja će vam doći u misli kad krene radnja jeste – WTF? Čak i ako uspijete nekako progutati sve moguće klišeje o klincima, nevidljivim klincima i zgodnim curama iz susjedstva, posumnjat ćete da je netko uistinu i pročitao scenarij po kojem su snimali. Jer tolika gomila nebuloza okupljenih na jednom mjestu nije svakodnevna pojava i kad gledate film gotovo možete vidjeti nekog klinca kojeg su svi ignorirali u školi kako slaže radnju samo da se osveti svima koji su ga maltretirali. No kako baš i nije tako cool pisac, uzet će sve važnije motive nečeg već viđenog (počevši od Bourneovog identiteta do Bjegunca) i to sve nabacati na jednu gomilu, očekivano zaslađenu tipičnim govorom super tate o tome kako je on jako ponosan na svojeg malog dečka. Alfred Molina je ovdje tek toliko da snimi film i pokupi kešovinu, jednako kao i svi ostali, počevši od legendarne Sigourney Weaver, preko Jasona Isaacsa do Marie Bello. Svi su glumili po principu „račun, molim“ ili su došli jer je redatelj John Singleton nekad davno bio itekako dobar redatelj na kojeg se moglo računati da će isporučiti dobar film.

To se ovdje nije dogodilo. Za film koji debeli dio svoje privlačnosti (i uvjerljivosti) temelji na dramskim dometima glavnih junaka ne isporučuje ništa osim već uhodanog Lautnerovog telećeg pogleda koji naglašava sve; od toga da je veseo, da je tužan, da je zamišljen. Molina se kroz film svojim izrazima lica pita „koji ja quratz ovdje tražim“, a teško je ne uočiti kako nitko od njih ustvari nema blagog pojma o čemu bi film trebao govoriti. Nije teen film jer se ne obraća teen publici, nije ni drama jer nema dramskih elemenata, a bogme nije ni akcija jer nema neke posebne akcije. I dok vi razmišljate i gubite svoje vrijeme što ustvari gledate, odjavni krediti su tu, hrpa prenaglašenog dijaloga iza vas i vi sa žaljenjem shvaćate kako ste izgubili dva sata koje više nikad nećete vratiti natrag. Preporuka za gledanje? Ni blizu, ne pomišljajte na to čak ni ako ste takav mazohist koji se voli mučiti ovakvim oblicima kazne. Ne isplati se. Život je prekratak za to.