Joss Whedon

Robert Downey Jr., Mark Ruffalo, Chris Hemsworth, Chris Evans, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Samuel L. Jackson

'Osvetnici: Vladavina Ultrona' nude dva sata solidne zabave, nekoliko uspješnih i malo više neuspješnih šala, a uz mozak na paši, nitko neće iz kina otići pretjerano razočaran.

6,5

6,8

Piše: Igor Marić

U posljednjih desetak godina Marvelov filmski svemir postao je prilično napučeno mjesto. Tri filma o Iron Manu, dva o Kapetanu Americi, o Hulku i Thoru. Čuvari Galaksije i još nekoliko drugih filmskih junaka raznih profila i veličina dobili su svoje mjesto na velikom platnu. Iako se od početka naziralo da se većina filmova odvija u istom univerzumu, njegov opseg postao je jasan tek s dolaskom prvih Osvetnika, s kojima je i započet novi mehanizam izdavanja filmova. Glavni zupčanici velike Marvelove franšize do prošle su godine bili Kapetan Amerika, Iron Man i Thor. Tijekom tri godine, svaki od njih dobije “svoj” film, nakon čega slijede Osvetnici u kojima se pojavljuju sva trojica i sporedni junaci, po potrebi. Iako je Iron Man završio svoje samostalno filmsko putovanje (za sada), princip je ostao uglavnom sličan, s tim da je u igru uvedena i nova grupacija Čuvari Galaksije, Ant Man i bogtepito tko sve ne. Osvetnici su još uvijek tu kako bi razmršene konce svakih nekoliko godina spajali u jedan snop. Bilo je za očekivati da će i s Vladavinom Ultrona taj snop biti i čvorište priče, u kojem će se ona razgranati kao što je bio slučaj s prvim Osvetnicima. Ovaj put je, nažalost, Marvel iskoristio “dvicu” samo kao pripremu za nadolazeće nastavke: Kapetan Amerika: Građanski rat (2016), Thor: Ragnarok (2017) i Osvetnici: Rat beskonačnosti (2018).

Vladavina Ultrona nije loš film. To je ljetni blockbuster koji jako dobro ispunjava svoju glavnu ulogu: izmusti što više novca od publike u svibanjskom terminu. Režija je povjerena Jossu Whedonu, koji zapravo i nije radio ništa drugo važno osim prvih Osvetnika. Kada se prisjetim toga kino-iskustva od prije par godina, siguran sam da sam više uživao. Režija “dvice” je zapravo njezin najslabiji aspekt. Kada gledate akcijski film, čitava je poanta u tome da ono što vidite pobuđuje više od jednoga vašega osjetila. Ne postiže se to nužno koristeći različite podražaje, već je nekada dovoljan samo vizualni, kako bi naš mozak reagirao kao da ga se podražuje i na druge načine. To je ono kada gledate odlično režiran film i imate dojam kao da se nalazite u kadru, na mjestu događaja. Vladavina Ultrona nema skoro ni jedan s umjetničke strane zanimljiv kadar. Čak i kada je scenografija zanimljiva, a glumačka interakcija potentna, čini se da Whedon postupa by-the-book, i osim u nekoliko vrhunski režiranih akcijskih scena pred kraj filma, ne uspijeva ostvariti maksimum.

2

Za film s velikim budžetom, CGI na trenutke djeluje izrazito nestvarno. To je čest problem s filmovima u posljednih nekoliko godina. Unatoč nevjerojatnom napretku tehnologije, računalno generiran prikaz djelovao je stvarnije prije desetak godina nego danas. Tada je CGI bio skup, a budžeti niži, pa su redatelji pažljivo komponirali stvarne efekte i zeleno platno. U Vladavini Ultrona skoro da i ne postoji kadar koji nije rađen pred njim, zbog čega film u navrate djeluje poput video igre, kvalitetne, ali ipak, video igre. Iako su akcijske scene zabavne i uzbudljive, neke od njih jednostavno nemaju ni glavu ni rep. Film se otvara akcijskom scenom, i za one koji se prvi put susreću s Marvelovim svijetom, događaji predstavljeni u njoj neće biti potpuno jasni. To nije velika zamjerka, ali bi bilo poželjno da je Whedon odlučio uključiti mali podsjetnik na događaje iz prethodnih filmova u bilo kojem obliku, kako bi olakšao novoj publici, ali i staroj koja je propustila jedan ili dva prethodnika, smjestiti stvari na pravo mjesto i u pravi kontekst. Ipak, posljednja bitka je klasični “negativčevo topovsko meso/željezo vs. junaci”, a kao takva ne podbacuje.

Što se tiče likova, priča nikome ne omogućuje značajan razvoj. Uključivanje obiteljske pozadine Hawkeyea zapravo više odmaže razvoju radnje, jer kvari pace filma. Kada gledate akcijski film, onda očekujete non-stop akciju. Blockbuster mora posjedovati kvalitetnu akciju, razumljivu pozadinu i motivaciju junaka i negativaca, humor i ljudskost, kako bismo se mogli poistovjetiti sa superjunacima, ali melodramatika i ljubavne priče često samo remete red, pogotovo ako su ubačene samo kako bi privukle i malo ženske publike. Što se tiče moralne razrade, ona je gotovo i nepostojeća. Starku i Banneru gotovo da i ne padne na pamet razmotriti kakve bi negativne nuspojave moglo imati stvaranje umjetne inteligencije. Kada i drugi saznaju što su ova dvojica uradila, pojavljuju se naznake velikoga sukoba koji će uskoro uslijediti, no na kraju dobijemo samo antiklimaks. Nije bitno što su glavni likovi već dugo prijatelji i što se vrlo dobro poznaju. To ne obrazlaže što tako lako prijeđu preko Starkovih pogrešaka. On je uvijek bio na granici između genija i luđaka i ako mu nešto treba, to je da ga i Banner i drugi upozore na moguće loše posljedice njegove hvalisavosti i samosvijesti.

1

Na početku filma situacija s negativcima jako je zbrkana. Maximoffi (Peitro i Wanda, zvuči li to samo meni izrazito ne-istočnoeuropski?) naznačeni su kao negativci, ali kako se film razvija, a Ultron rađa, njih dvoje postaju besmislene figure koje pričaju ogavnim holivudskim istočno-europskim naglaskom. Iako je ideja bila da se na kraju iskupe za svoje grijehe, Quicksilverovu smrt odlikuje sve samo ne upečatljivost, jer se čini trivijalnom i besmislenom. Nekoliko minuta poslije nje, teško je prisjetiti se tko je uopće bio Quicksilver. Za likom koji tijekom filma kaže tri rečenice ne može se baš previše žaliti. Wanda je također zbunjujući lik. Čini se da joj je jedina svrha pokretati halucinacije kod junaka, ali sam siguran da će mnogi jedva čekati da te scene prođu. Iz njih ne saznajemo gotovo ništa ni o kome, osim možda nekoliko zanimljivih detalja iz prošlosti Crne Udovice. Kada napokon upoznamo Ultrona, čini se kao jako zanimljiv negativac. Da, priča kao kombinacija sve i jednog zlog računala iz povijesti filma, da, njegova je motivacija jako zbrzana, da, njegov kraj nije udaran, ali ipak predstavlja jedan od boljih aspekata filma. Osobno sam se, iskreno, veselio trenutku kada bi Ultron dobio tijelo, ali… Sklon sam negativcima, tko mi može zamjeriti.

Prije kraja, jedan zanimljiv komentar. Iako nije sniman na lokacijama u Istočnoj Europi, film obiluje simbolima iz susjednih država. U nekoliko ćete scena moći primjetiti sarajevski sebilj, simbol Baščaršije, a tijekom posljednje akcijske sekvence svi koji znaju čitati ćirilicu, lako će shvatiti da su svi natpisi ispisani na srpskom jeziku.

3

Kada poslije odjavne špice vidite poznatu i misterioznu plavu facu, shvatit ćete da ste upravo dali između 20 i 50 kuna kako biste potrošili dva sata do 2018. godine kada će taj lik imati glavnu ulogu. Pri tome, preporučio bih vam da film gledate, ako već niste, u 2D-u. Film jednostavno nema ni jednu scenu režiranu tako da pruži potpuni osjećaj 3D-a, znate, Hawkeye ne ispali nijednu strijelu direktno u vas, Hulk ne baci auto na vas, a ni Scarlett Johansson se ne skida, tako da joj ne možete opipati… Ipak, Osvetnici: Vladavina Ultrona nude dva sata solidne zabave, nekoliko uspješnih i malo više neuspješnih šala, a uz mozak na paši, nitko neće iz kina otići pretjerano razočaran. Za jedan blockbuster, ovo je prilično dobar film.

P.S. Volio bih upoznati tko za distributere u RH prevodi naslove filmova. Volio bih ga upoznati i lupiti tavom u glavu.

iz drugoga kuta

18 komentara za “Osvetnici: Vladavina Ultrona

Ovaj drugi kut pogleda je “normalniji”, normalnija i čitljivija recenzija. Možda nije loše imati 2 recke istog filma, ali ja bi recimo odabrala samo jednu, koja je po urednicima FAKa bolja i tu objavila.

Kad se radi o velikim filmovima, volimo objavljivati nekoliko njih. Što se više piše i raspravlja o filmovima, to bolje.

Malo bolja recenzija od one druge, ali ne slažem se sa dvije stvari:

“Uključivanje obiteljske pozadine Hawkeyea zapravo više odmaže razvoju radnje, jer kvari pace filma.”

i

“Nekoliko minuta poslije nje, teško je prisjetiti se tko je uopće bio Quicksilver”

Ovo prvo je jedna od rijetkih pozitivnih stvari filma, kao i ovo drugo. Smrt je bila glupa, ali sam lik je dobro napravljen

• moomy says:

ovaj P.S: je vrhunski, napokon da netko i to primjeti :)

moram podsjetiti da su i Agents of S.H.I.E.L.D. dio MCU-a, a epizoda koja je prethodila dolasku filma je vrlo dobro odradila taj uvod u fil, a isto tako i epizoda nakon dolaska filma vrhunski objašnjava neke stvari iz filma

BTW Infinity War će biti u 2 dijela, 2018 i 2019…

• MarvelFanCro says:

Mislim da je film, unatoč kritikama koje smo dobivali iz ostalih država koje su prije nas imale premijeru, ispao vrlo dobar. A da se osvrnem na ovu kritiku (i dam svoju negativnu na ovu relativno pozitivnu), mislim da autor nije u potpunosti upoznat sa stripovima i junacima koji su uvršteni u Age of Ultron. Isto tako, gospodine Mariću, očito nemate pojma koji su filmovi dosad snimljeni i s kojom namjerom. Ovo je jedan od najboljih filmskih serijala koji već sada ima jasno zacrtanu budućnost, skroz do polovice 2019. godine.
    Pietro i Wanda možda i nisu predstavljeni kako spada, ali su oni u stripovima djeca Magneta, na kojeg Marvel trenutno nema prava pa je priča morala biti prilagođena. Budući da je AoU samo podloga za filmove koji tek slijede (prvenstveno Civil War, a kroz nekoliko godina i dvije prave poslastice – Infinity War 1 i 2), moralo se ići na “od svega pomalo”, tako da ćemo tek vidjeti tko je Scarlet Witch zapravo i kakve su njezine moći, a smrt Quicksilvera je važna kako bi se ona pribrala i razmislila te iskoristila svoje moći koje tek mora uvježbati (budući da joj je von Strucker tek “dao” moći). Slična je situacija s Visionom čije najjače moći nisu prikazane, ali ćemo ih zasigurnom dočekati. Jedina zamjerka cijelom serijalu jest ta da je Thor prikazan relativno slab superjunak i njegove moći nisu sasvim iskorištene, već je postao predmet sprdnje od strane ostalih Avengersa.
    Hawkeye je napokon dobio svoje minute koje su na kraju iskorištene vrlo dobro i koje nisu nimalo suvišne. Ipak, jedno Vam dajem za pravo, a to je dio u kojem kažete da je onaj tko prevodi naslove taman toliko dobar da odmah dobije otkaz.

• Igor Marić says:

@MarvelFanCro Zahvaljujem na kritikama, ali prozvati me da nemam pojma o nečemu o čemu se usuđujem pisati je malo nisko. Sudeći prema Vašem “nicku”, u napasti sam da zaključim da ste još manje relevantni govoriti o datoj tematici jer je ovo jedan odličan portal za opću, a ne fan-kritiku, tako da se podrazumijeva da čitatelj/gledatelj nije u, vjerojatno, 95% slučajeva upoznat sa svim detaljima franšize od 30-ak sati filmova, daleko više sati serija i nebrojenih stripova. Za jednog takvog “običnog” gledatelja povijest sporednih superjunaka je u najmanju ruku jako nebitna. I sam sam veliki fan nekih serijala, poput LOTR-a i Hobita, pa se ipak usudim reći da su neki likovi očajni. Što se događa i kakvi su oni u stripovima ili kojim već medijima, za filmsku recenziju nije bitno ukoliko film nije baziran na njoj. Također ja jako dobro shvaćam zašto se određene likove treba prilagoditi, razvuči ili što već, ali to razložje je neprimjenjivo kada je sam lik loš, a Pietro i Wanda definitivno nisu odlični likovi. Osobno imam itekakve zamjerke na izvedbu i besmislenost određenih superjunaka u Marvelovom svemiru, ali sam se od obrazlaganja toga suzdržao kako ne bih ispao neobjektivan (Mislim, ono, Ant-Man!? Really? REALLY?). Uz to, s Vašom izjavom o “najboljem filmskom serijalu” se izričito ne slažem, jer ljetni, proljetni i zimski blockbusteri skoro pa kategorično nisu ništa drugo nego zlatonosne koke, odn. u ovom slučaju slonovi koji seru dolare. Kako sami priznajete svrha AoU-a je priprema i nadgradnja likova za buduće filmove, i kao takav o ne može biti odličan film.

@swvi ako je Pietro, u izvedbi meni osobno jako dragoga A.T. Johnsona, dobar lik, ja sam kraljica Elizabeta. I ako nisam u posljednjih tri godine vidio deset likova s jednakim klišeiziranim motivacijama, također sam kraljica Elizabeta. Sad, subjektivno, mislim da je za citavoga tog lika smrt i bila najbolja stvar u njegovom filmskom zivotu.

No grudges! :) Pozdrav

@Igor Marić Post iznad tvojega je sve rekao. Ovaj film je generalno loš, ali očito je da nisi upoznat sa stripovima a to kaj je tebi neki lik loš, ne znači da je svima.

• Igor Marić says:

@swvi cijenim, moguce je da sam promasio bit lika :)

• MarvelFanCro says:

@Igor Marić Ovime da nemate pojma aludiram na Vašu tvrdnju koliko je filmova snimljeno o kojem junaku. Provjera informacije u koju nismo sigurni uvijek dobro dođe. U Marvelu ima na tisuće likova i što ih više iskoriste na ovaj ili onaj način to je bolje. Dakle, što se tiče tog mog prozivanja i toga da se Vi usuđujete pisati o MCU-u, a niste sasvim upoznati s tim: i ja se usuđujem pisati o prodaji ručno rađenih suvenira u Tajlandu, ali to ne znači da će to biti dobar rad. Naravno, Marvelove filmove/serije nitko ne može gledati pojedinačno, već kako se radnja kronološki odvija i želite li uistinu napisati poštenu kritiku na ovaj film, primite se gledanja da shvatite kontekst. Slažem se da je serijal napravljen prvenstveno radi zarade i možda upotreba epiteta “najbolji” i nije “najbolja”, ali je to svakako jedan od boljih serijala. A kad ste već kod LotR-a i The Hobbita, molim Vas, recite iskreno, The Hobbit nije rastegnut jer je “zlatna koka”?! I biste li prvo gledali The Battle of Five Armies, a onda išli pogledati ostale? Mislim da ne!

P.S. prije mi je promaklo da je Ultron ispao totalna pussy (da oprostite na izrazu)
    Također, bez zamjerke, ne mislim ništa loše, ali često čitam kritike na ovom portalu i još češće se ne slažem.

• Igor Marić says:

@MarvelFanCro ja jednostavno vise nemam blage veze sto Vi zelite reci, i koje su zapravo Vase zamjerke na recenziju. Uz to, o kakvom kontekstu Vi pricate u fransizi poput ove? Svaki film je cjelina za sebe i bio on izravan ili neizravan nastavak ili prethodnik negod drugog mora funkcionirati dobro sam. Znaci, predznanje, a koje ja izrazito neskromno receno, imam, ne smije imati nikakav znacaj za shvacanje filma. Ako ja trebam poznavati petnaest drugih filmova kako bih mogao shvatiti jedan, taj film prosto ne valja. Uz kvalitetu Vasih argumenata, ne preostaje mi reci nista drugo nego: It’ s a trap! i zbrisati proucavati prasnjavu bibilioteku Marvelove velicanstvene i nicemu ravne price i likova. Red Bull, daje ti kriiiilaaaa. 😉

• MarvelFanCro says:

@Igor Marić Sve u redu! Ukoliko ne shvaćate što želim reći, utoliko su Vaših recenzija dostojni filmovi poput Birdemic i ostale ekipe najgorih

• Igor Marić says:

@MarvelFanCro Vase izjave me uvjeravaju da je moje, iako naspram nekih drugih recenzenata FAKa jako malo znanje o filmovima, zapravo izrazito veliko u usporedbi s Vasim. O Vasem poznavanju osnova argumentirane rasprave da ne govorim. Za Birdemic nikada nisam cuo, tako da i to nesto govori o meni i Vama. Nadam se da Vas nisam uvrijedio cime. I dalje se veselim Vasim recenzijama. SFSN!

• Ejlvin says:

“Režija je povjerena Jossu Whedonu, koji zapravo i nije radio ništa drugo važno osim prvih Osvetnika.”

Uhm, KAJ? Osim kaj je napravio najbitniju seriju ikada koja je kasnije poslužila kao temelj još jedno 6 drugih velikih serija, razvio je nekoliko fantastičnih univerzuma i popravljao u proteklih 20 godina sve scenarije onih manje sposobnih scenarista.

• Igor Marić says:

@Ejlvin odnosi se na reziranje. Osvetnici su bili njegov prvi veliki redateljski posao za platno.

• Deckard says:

A Serenity?

Mislim, znam da 40 milijuna produkcijskog budžeta nije isto što i 200, ali svejedno. I Spielberg je počeo s Duelom stvarati si ime, koji je teleizijski film.

• Ejlvin says:

” ali melodramatika i ljubavne priče često samo remete red, pogotovo ako su ubačene samo kako bi privukle i malo ženske publike.”
    “a ni Scarlett Johansson se ne skida, tako da joj ne možete opipati… ”

za prvi kvot. omajgad wtf, samo nemoj, oke. nemoj takve bedastoće stavljati u recenziju. Št se tiče drugog, ima – ne znam, jedno cijeli spektar načina na koje je natasha pucala, skakala, razbijala guzice, ali ti si se odlučio na pipanje? Nemrem ni opisat koliko je to glupo i ponižavajuće za njenog lika. -.-‘

Al da ne ispadne da te samo pljujem, dobra je recenzija, u svakom slučaju konkretnija od decadentove. S nekim stvarima se ne slažem, neke si taman pogodio (quicksilver potpuno neiskorišten i cijela ta priča sa blizancima koji ne znaju jel bi ili ne bi, hjao).
    Ne znam koliko se može zapravo kriviti isto drugi osim marvela, koji je stavljao neke zaista glupe odluke i odbijao Whedonove sugestije. Ah dobro, ionako su meni uvije drugi dijelovi filleri, u 90% slučajeva su uvod u finale. Osim toga, film mi je bio zabavan, lagan,i ima paula bettanyja, a to nikad nije loša stvar. <3

• chicksdigme says:

antman je star 50 godina, ima ogromni legacy i neloš je lik, s ovim si rekao koliko te zanimaju ove stvari… ant man je jednako apsurdan koliko i batman, i da, svi su oni apsurdni ali ako ne kužiš ove pizdarije onda se drži dalje od njih

• mario says:

kad se već radi blockbuster, nek to i bude jebemu…previše frca specijalnim efektima tako da se pola stvari ne primjeti, iako se i ne bi trebalo zbog razloga superjunaštva,op.a. t.j.problem vremena prostora za super-nad-uber-menše…hulk kao nešto monstruozno i otkriće u svijetu fima je previše animiran, samo lice je ok urađeno, priča je ok, na nekoj jednostavnoj razini, za očekivati…najveće je iznenađenje ultron od kojeg se s početnih stadija razvoja karaktera polako zblizujete da se na kraju svakom drugom svojom opaskom unazadai, nešto kao benjamin button marvel svijeta…ocjena, 6 od 10…6 je is stripovsko romantičnih razloga